Kuba Atys/Agencja Wyborcza.pl
Co z opieką medyczną dla Ukraińców? ►
Tagi: | Mateusz Morawiecki, Ukraina, specustawa |
– Do Polski przybyło już ponad milion uchodźców z Ukrainy i będzie ich coraz więcej, bo bombardowanie miast, wiosek i szpitali przez wojska rosyjskie wciąż trwa – powiedział podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki, informując jednocześnie, że „przyjęto w trybie pilnym ustawę dotyczącą Ukraińców, w której zaproponowano coś w rodzaju namiastki normalnego życia”. Mówił też o opiece zdrowotnej.
Premier Morawiecki rozpoczął konferencję prasową – zorganizowaną 7 marca – od podziękowania Polakom, którzy przyjęli uchodźców we własnych domach.
– Polacy zdają egzamin z solidarności. Tysiące polskich rodzin udzieliło schronienia dla naszych sąsiadów zza wschodniej granicy. Dziękuję wszystkim polskim rodzinom, które to zrobiły – które spowodowały, że u nas, w Polsce, na razie nie ma konieczności tworzenia wielkich obozów dla uchodźców – powiedział premier.
– Uchodźcy muszą wiedzieć, że są na czas wojny bezpieczni – że mogą u nas w miarę normalnie żyć. Dzięki ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nasi sąsiedzi będą mogli przebywać w Rzeczypospolitej przez osiemnaście miesięcy na legalnych zasadach – mówił szef polskiego rządu, dodając, że „okres ten będzie mógł zostać wydłużony o kolejne 18 miesięcy”.
Co z ochroną zdrowia dla Ukraińców – ważne dla naszej branży
Premier podkreślił, że „obywatele Ukrainy zostaną włączeni do systemu ochrony zdrowia na zasadach ogólnych” i że „Ukraińcy nie będą w żaden sposób uprzywilejowani”.
Morawiecki zapowiedział, że uchodźcy z Ukrainy będą uprawnieni do opieki medycznej obejmującej świadczenia opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie, w jakim przysługuje on osobom objętym obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Nie będą mieli prawa do leczenia i rehabilitacji uzdrowiskowej.
Szef rządu mówił także o wsparciu finansowym dla samorządów.
– Robimy specjalną rezerwę celową, z której pieniądze – za pośrednictwem wojewodów – będą dystrybuowane do samorządów. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają wsparcie finansowe potrzebne do realizacji wszelkich dodatkowych zadań – między innymi w przypadku służby zdrowia – wyjaśnił.
Poniżej nagranie z konferencji, w której uczestniczyli też minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg oraz minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński.
Projekt na witrynie sejmowej
7 marca – już po konferencji premiera – na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
– Projekt ma na celu stworzenie szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali, posiadając stosowne uprawnienie wjazdowe, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – poinformowano.
– 24 lutego 2022 r. doszło do ataku wojsk Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. W wyniku tych zdarzeń w kierunku terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zaczęły kierować się tysiące obywateli Ukrainy, poszukujących schronienia. Z uwagi na powyższe, konieczne stało się opracowanie rozwiązań prawnych skierowanych do opisanej wyżej grupy cudzoziemców – napisano w uzasadnieniu, dodając, że „projekt ustawy stanowi próbę odpowiedzi ustawodawcy na problemy, jakie w wyniku tej sytuacji powstały w sferze zapewnienia legalności pobytu osób przybywających z terytorium Ukrainy”.
W przepisach opisano kwestię dostępu obywateli Ukrainy do opieki medycznej obejmującej świadczenia opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie, w jakim osobom objętym obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym przysługuje prawo do świadczeń na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Świadczeń tych będą udzielać placówki mające umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia – przychodnie, szpitale i apteki.
– Koszty świadczeń opieki zdrowotnej będą rozliczane ze świadczeniodawcami oraz aptekami przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia – wyjaśniono.
– Obywatel Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny, jest uprawniony do opieki medycznej udzielanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obejmującej świadczenia opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie, w jakim osobom objętym obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym przysługuje prawo do świadczeń na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, z wyłączeniem leczenia uzdrowiskowego albo rehabilitacji uzdrowiskowej, a także podania produktów leczniczych wydawanych świadczeniobiorcom w ramach programów polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia – opisano.
– Proponowane świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane przez świadczeniodawców na postawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez apteki na podstawie umów na realizację recept zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia, a produkty lecznicze są podawane przez podmioty realizujące programy polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia. Koszty świadczeń opieki zdrowotnej są rozliczane ze świadczeniodawcami oraz aptekami przez fundusz, a finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa udzielanej z części, której dysponentem jest minister zdrowia. Szczegółowy tryb i sposób finansowania kosztów świadczeń, o których mowa, zostanie określony w umowie zawartej między ministrem właściwym do spraw zdrowia a prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia – uszczegółowiono.
Poza tym – zapisano zmiany dotyczące pracy medyków.
W projekcie ustawy przewidziano również zmianę w ustawie z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz w ustawie z 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
O chodzi?
– Przepisy regulujące możliwość zatrudnienia lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych według tzw. uproszczonych systemów przewidują, że te osoby mogą wykonywać zawód wyłącznie w ściśle określonym podmiocie leczniczym wskazanym w decyzji i jest albo podana jego nazwa, z oznaczeniem jednostki organizacyjnej i wskazaniem czynności zawodowych, które może wykonywać dany lekarz lub pielęgniarka, albo informacja, że dany lekarz lub pielęgniarka może wykonywać zawód wyłącznie w podmiocie leczniczym udzielającym świadczeń pacjentom chorym na COVID-19. Jeżeli zaszłaby taka konieczność, kierowanie personelu medycznego, który uzyskał odpowiednie decyzje ministra właściwego do spraw zdrowia, do udzielania świadczeń medycznych osobom, które opuściły Ukrainę w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju, na przykład w pociągach sanitarnych, tzw. hubach humanitarnych, ewentualnych szpitalach polowych czy tymczasowych lub w podmiotach leczniczych innych niż wymienione w danej decyzji, byłoby niemożliwe i wymagałoby wszczęcia procedury administracyjnej mającej na celu zmianę decyzji i wskazanie w niej nowego podmiotu leczniczego. Projektowane rozwiązanie wprowadza zatem wyjątek od reguł dotyczących miejsca udzielania świadczeń, które pozwoli pilnie, automatycznie, to jest z mocy ustawy, relokować personel medyczny, w szczególności pochodzący z Ukrainy, do pomocy rodakom poszkodowanym wskutek konfliktu zbrojnego. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że narodowość ukraińska zdecydowanie dominuje wśród personelu medycznego pracującego w Polsce na uproszczonych zasadach. Według aktualnych danych to ponad 600 lekarzy, głównie chirurgów ogólnych, anestezjologów, ortopedów, którzy bez bariery językowej gotowi są nieść pomoc chorym i rannym obywatelom Ukrainy – wyjaśniono.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Rządowy projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Kiedy dalsze procedowanie?
Nowymi przepisami 8 marca ma zająć się Sejm, a 9 marca Senat.
Przeczytaj także: „Co ze specustawą o pomocy obywatelom Ukrainy?” i „Leki dla Ukraińców – między empatią a umową z NFZ”.
– Polacy zdają egzamin z solidarności. Tysiące polskich rodzin udzieliło schronienia dla naszych sąsiadów zza wschodniej granicy. Dziękuję wszystkim polskim rodzinom, które to zrobiły – które spowodowały, że u nas, w Polsce, na razie nie ma konieczności tworzenia wielkich obozów dla uchodźców – powiedział premier.
– Uchodźcy muszą wiedzieć, że są na czas wojny bezpieczni – że mogą u nas w miarę normalnie żyć. Dzięki ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nasi sąsiedzi będą mogli przebywać w Rzeczypospolitej przez osiemnaście miesięcy na legalnych zasadach – mówił szef polskiego rządu, dodając, że „okres ten będzie mógł zostać wydłużony o kolejne 18 miesięcy”.
Co z ochroną zdrowia dla Ukraińców – ważne dla naszej branży
Premier podkreślił, że „obywatele Ukrainy zostaną włączeni do systemu ochrony zdrowia na zasadach ogólnych” i że „Ukraińcy nie będą w żaden sposób uprzywilejowani”.
Morawiecki zapowiedział, że uchodźcy z Ukrainy będą uprawnieni do opieki medycznej obejmującej świadczenia opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie, w jakim przysługuje on osobom objętym obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Nie będą mieli prawa do leczenia i rehabilitacji uzdrowiskowej.
Szef rządu mówił także o wsparciu finansowym dla samorządów.
– Robimy specjalną rezerwę celową, z której pieniądze – za pośrednictwem wojewodów – będą dystrybuowane do samorządów. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają wsparcie finansowe potrzebne do realizacji wszelkich dodatkowych zadań – między innymi w przypadku służby zdrowia – wyjaśnił.
Poniżej nagranie z konferencji, w której uczestniczyli też minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg oraz minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński.
Projekt na witrynie sejmowej
7 marca – już po konferencji premiera – na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
– Projekt ma na celu stworzenie szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali, posiadając stosowne uprawnienie wjazdowe, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – poinformowano.
– 24 lutego 2022 r. doszło do ataku wojsk Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. W wyniku tych zdarzeń w kierunku terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zaczęły kierować się tysiące obywateli Ukrainy, poszukujących schronienia. Z uwagi na powyższe, konieczne stało się opracowanie rozwiązań prawnych skierowanych do opisanej wyżej grupy cudzoziemców – napisano w uzasadnieniu, dodając, że „projekt ustawy stanowi próbę odpowiedzi ustawodawcy na problemy, jakie w wyniku tej sytuacji powstały w sferze zapewnienia legalności pobytu osób przybywających z terytorium Ukrainy”.
W przepisach opisano kwestię dostępu obywateli Ukrainy do opieki medycznej obejmującej świadczenia opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie, w jakim osobom objętym obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym przysługuje prawo do świadczeń na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Świadczeń tych będą udzielać placówki mające umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia – przychodnie, szpitale i apteki.
– Koszty świadczeń opieki zdrowotnej będą rozliczane ze świadczeniodawcami oraz aptekami przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia – wyjaśniono.
– Obywatel Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny, jest uprawniony do opieki medycznej udzielanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obejmującej świadczenia opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie, w jakim osobom objętym obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym przysługuje prawo do świadczeń na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, z wyłączeniem leczenia uzdrowiskowego albo rehabilitacji uzdrowiskowej, a także podania produktów leczniczych wydawanych świadczeniobiorcom w ramach programów polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia – opisano.
– Proponowane świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane przez świadczeniodawców na postawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez apteki na podstawie umów na realizację recept zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia, a produkty lecznicze są podawane przez podmioty realizujące programy polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia. Koszty świadczeń opieki zdrowotnej są rozliczane ze świadczeniodawcami oraz aptekami przez fundusz, a finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa udzielanej z części, której dysponentem jest minister zdrowia. Szczegółowy tryb i sposób finansowania kosztów świadczeń, o których mowa, zostanie określony w umowie zawartej między ministrem właściwym do spraw zdrowia a prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia – uszczegółowiono.
Poza tym – zapisano zmiany dotyczące pracy medyków.
W projekcie ustawy przewidziano również zmianę w ustawie z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz w ustawie z 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
O chodzi?
– Przepisy regulujące możliwość zatrudnienia lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych według tzw. uproszczonych systemów przewidują, że te osoby mogą wykonywać zawód wyłącznie w ściśle określonym podmiocie leczniczym wskazanym w decyzji i jest albo podana jego nazwa, z oznaczeniem jednostki organizacyjnej i wskazaniem czynności zawodowych, które może wykonywać dany lekarz lub pielęgniarka, albo informacja, że dany lekarz lub pielęgniarka może wykonywać zawód wyłącznie w podmiocie leczniczym udzielającym świadczeń pacjentom chorym na COVID-19. Jeżeli zaszłaby taka konieczność, kierowanie personelu medycznego, który uzyskał odpowiednie decyzje ministra właściwego do spraw zdrowia, do udzielania świadczeń medycznych osobom, które opuściły Ukrainę w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju, na przykład w pociągach sanitarnych, tzw. hubach humanitarnych, ewentualnych szpitalach polowych czy tymczasowych lub w podmiotach leczniczych innych niż wymienione w danej decyzji, byłoby niemożliwe i wymagałoby wszczęcia procedury administracyjnej mającej na celu zmianę decyzji i wskazanie w niej nowego podmiotu leczniczego. Projektowane rozwiązanie wprowadza zatem wyjątek od reguł dotyczących miejsca udzielania świadczeń, które pozwoli pilnie, automatycznie, to jest z mocy ustawy, relokować personel medyczny, w szczególności pochodzący z Ukrainy, do pomocy rodakom poszkodowanym wskutek konfliktu zbrojnego. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że narodowość ukraińska zdecydowanie dominuje wśród personelu medycznego pracującego w Polsce na uproszczonych zasadach. Według aktualnych danych to ponad 600 lekarzy, głównie chirurgów ogólnych, anestezjologów, ortopedów, którzy bez bariery językowej gotowi są nieść pomoc chorym i rannym obywatelom Ukrainy – wyjaśniono.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Rządowy projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Kiedy dalsze procedowanie?
Nowymi przepisami 8 marca ma zająć się Sejm, a 9 marca Senat.
Przeczytaj także: „Co ze specustawą o pomocy obywatelom Ukrainy?” i „Leki dla Ukraińców – między empatią a umową z NFZ”.