123RF
Nowy projekt ustawy refundacyjnej
Tagi: | projekt nowelizacji ustawy refundacyjnej, ustawa refundacyjna, duża nowelizacja ustawy refundacyjnej |
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano kolejną wersję projektu nowelizacji ustawy refundacyjnej – tym razem po ustaleniach Stałego Komitetu Rady Ministrów, z datą 31 stycznia 2023 roku.
Czym nowe przepisy różnią się od poprzednich – z 13 października 2022 r.?
Ministerstwo Zdrowia zrezygnowało ze zmiany wysokości opłaty ryczałtowej z 3,20 zł do poziomu ustalanego na podstawie algorytmu przy wykorzystaniu kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Propozycja zakładała 0,2 proc. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek groszy, w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 5 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy. Z podniesieniem płacy minimalnej od nowego roku do 3490 zł opłata ryczałtowa wzrosłaby do 7 zł. W połowie roku ma nastąpić kolejna podwyżka pensji minimalnej, a to oznaczałoby również wzrost opłaty ryczałtowej.
W nowej wersji ustawy refundacyjnej zaproponowano też nowe brzmienie art. 31s ust. 9a dotyczącego członków Rady Przejrzystości.
Początkowo zapisano, że „w przypadku niezłożenia przed posiedzeniem Rady Przejrzystości deklaracji o powiązaniach branżowych, minister właściwy do spraw zdrowia może odwołać członka rady”.
Przepis rozstał rozszerzony – „W przypadku niezłożenia przed posiedzeniem Rady Przejrzystości deklaracji o powiązaniach branżowych, minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka rady. Jeśli złożenie deklaracji było niemożliwe z przyczyn technicznych lub wynikało z nieplanowanej potrzeby włączenia kolejnego członka rady do już trwającego posiedzenia, a członek rady zgłosi do protokołu zaistnienie okoliczności określonych w ust. 8 celem ich oceny zgodnie z ust. 13, to deklarację uznaje się za skutecznie złożoną, jeśli wpłynie do przewodniczącego Rady Przejrzystości do końca dnia, w którym rozpoczęło się dane posiedzenie”.
Zmieniono też brzmienie przepisów dotyczących deklaracji konfliktu interesów.
W pierwszej propozycji deklaracje były sankcjonowane odpowiedzialnością karną na podstawie art. 194b. Nowa propozycja zakłada rygor odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń z art. 233 par. 6 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.
Co poza tym?
Udostępniamy projekt.
Dokument można oglądać na komputerach, niektórych telefonach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt ustawy z 31 stycznia o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw.
Opublikowany 13 lutego projekt to już trzecia wersja dokumentu upublicznionego w sierpniu 2022 r. – drugi był z datą 13 października.
Przeczytaj także: „Nowy projekt nowelizacji ustawy refundacyjnej”.
Ministerstwo Zdrowia zrezygnowało ze zmiany wysokości opłaty ryczałtowej z 3,20 zł do poziomu ustalanego na podstawie algorytmu przy wykorzystaniu kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Propozycja zakładała 0,2 proc. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek groszy, w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 5 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy. Z podniesieniem płacy minimalnej od nowego roku do 3490 zł opłata ryczałtowa wzrosłaby do 7 zł. W połowie roku ma nastąpić kolejna podwyżka pensji minimalnej, a to oznaczałoby również wzrost opłaty ryczałtowej.
W nowej wersji ustawy refundacyjnej zaproponowano też nowe brzmienie art. 31s ust. 9a dotyczącego członków Rady Przejrzystości.
Początkowo zapisano, że „w przypadku niezłożenia przed posiedzeniem Rady Przejrzystości deklaracji o powiązaniach branżowych, minister właściwy do spraw zdrowia może odwołać członka rady”.
Przepis rozstał rozszerzony – „W przypadku niezłożenia przed posiedzeniem Rady Przejrzystości deklaracji o powiązaniach branżowych, minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka rady. Jeśli złożenie deklaracji było niemożliwe z przyczyn technicznych lub wynikało z nieplanowanej potrzeby włączenia kolejnego członka rady do już trwającego posiedzenia, a członek rady zgłosi do protokołu zaistnienie okoliczności określonych w ust. 8 celem ich oceny zgodnie z ust. 13, to deklarację uznaje się za skutecznie złożoną, jeśli wpłynie do przewodniczącego Rady Przejrzystości do końca dnia, w którym rozpoczęło się dane posiedzenie”.
Zmieniono też brzmienie przepisów dotyczących deklaracji konfliktu interesów.
W pierwszej propozycji deklaracje były sankcjonowane odpowiedzialnością karną na podstawie art. 194b. Nowa propozycja zakłada rygor odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń z art. 233 par. 6 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.
Co poza tym?
Udostępniamy projekt.
Dokument można oglądać na komputerach, niektórych telefonach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt ustawy z 31 stycznia o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw.
Opublikowany 13 lutego projekt to już trzecia wersja dokumentu upublicznionego w sierpniu 2022 r. – drugi był z datą 13 października.
Przeczytaj także: „Nowy projekt nowelizacji ustawy refundacyjnej”.