iStock
Wskaźniki jakości opieki zdrowotnej
Tagi: | ustawa o jakości, jakość |
Przy okazji procedowania projektu ustawy o jakości w ochronie zdrowia opublikowano projekty rozporządzeń do dokumentu – w jednym z nich opisano wskaźniki jakości opieki zdrowotnej. Czego będzie oczekiwał minister zdrowia od dyrektorów szpitali?
Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta oraz raport z konsultacji publicznych dokumentu, informując jednocześnie, że – po wcześniejszym przyjęciu przez Stały Komitet Rady Ministrów – nowe przepisy przekazano do Komisji Prawniczej.
– Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta nakłada obowiązek monitorowania jakości udzielanych świadczeń – podkreślono w uzasadnieniu do rozporządzenia, wyjaśniając, że „jest to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu wskaźników, które stanowią podstawę porównywalności podmiotów udzielających świadczeń pod względem jakości i skuteczności oferowanej opieki oraz punkt wyjścia dla poprawy opieki i bardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych w obszarze zdrowia”.
Podkreślono, że „pod uwagę będą brane wskaźniki jakości opieki zdrowotnej istotne z punktu widzenia zarówno pacjenta, jak i całego systemu opieki zdrowotnej, obiektywne i motywujące do zwiększania efektywności przez poszczególnych świadczeniodawców, a jednocześnie dające możliwość wykorzystywania wyników do podejmowania decyzji systemowych”.
– Wskaźniki jakości opieki zdrowotnej w obszarach klinicznym, zarządczym oraz konsumenckim zaczną obowiązywać 1 stycznia 2023 r., czyli z dniem wejścia procedowanej ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta – zapowiedziano, dodając, że „lista wskaźników będzie podlegała ocenie i okresowej aktualizacji”.
Wraz z projektem ustawy o jakości opublikowano projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej.
W rozporządzeniu wymieniono, że wskaźnikami jakości opieki zdrowotnej w obszarze klinicznym będą:
– odsetek pacjentów, u których wykonano reoperację,
– odsetek terminowego zakończenia diagnostyki pogłębionej,
– odsetek terminowego podjęcia leczenia,
– czas hospitalizacji w oddziale szpitalnym – dotyczy świadczeń w rodzaju leczenie szpitalne zawartych w katalogu grup,
– śmiertelność wewnątrzszpitalna w wybranych stanach klinicznych,
– liczba pacjentów z odleżynami nabytymi – powstałymi w trakcie hospitalizacji,
– liczba zabiegów określonego typu – wymiana stawu biodrowego, kolanowego, zabiegi artroskopowe, angioplastyka, radiologia kontrastowa i cewnikowanie serca, operacje zaćmy,
– odsetek pacjentów po udarze mózgu wypisanych na rehabilitację neurologiczną wczesną,
– liczba pacjentów leczonych w ramach poszczególnych zakresów świadczeń.
W obszarze zarządczym będą to:
– odsetek zabiegów realizowanych w czasie hospitalizacji jednodniowych w określonych świadczeniach – operacje przepuklin – powyżej średniej dla wszystkich świadczeniodawców,
– liczba skarg pacjentów składanych do Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie organizacji i sposobu udzielania świadczeń,
– posiadanie ważnego certyfikatu akredytacyjnego wydanego przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
W obszarze konsumenckim:
– prowadzenie regularnych badań satysfakcji pacjenta przez udostępnienie ankiety,
– odsetek pacjentów, którzy wypełnili ankiety satysfakcji pacjenta powyżej średniej dla wszystkich świadczeniodawców.
Udostępniamy rozporządzenie w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej.
Przeczytaj także: „Ustawa o jakości po konsultacjach”.
– Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta nakłada obowiązek monitorowania jakości udzielanych świadczeń – podkreślono w uzasadnieniu do rozporządzenia, wyjaśniając, że „jest to możliwe między innymi dzięki zastosowaniu wskaźników, które stanowią podstawę porównywalności podmiotów udzielających świadczeń pod względem jakości i skuteczności oferowanej opieki oraz punkt wyjścia dla poprawy opieki i bardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych w obszarze zdrowia”.
Podkreślono, że „pod uwagę będą brane wskaźniki jakości opieki zdrowotnej istotne z punktu widzenia zarówno pacjenta, jak i całego systemu opieki zdrowotnej, obiektywne i motywujące do zwiększania efektywności przez poszczególnych świadczeniodawców, a jednocześnie dające możliwość wykorzystywania wyników do podejmowania decyzji systemowych”.
– Wskaźniki jakości opieki zdrowotnej w obszarach klinicznym, zarządczym oraz konsumenckim zaczną obowiązywać 1 stycznia 2023 r., czyli z dniem wejścia procedowanej ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta – zapowiedziano, dodając, że „lista wskaźników będzie podlegała ocenie i okresowej aktualizacji”.
Wraz z projektem ustawy o jakości opublikowano projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej.
W rozporządzeniu wymieniono, że wskaźnikami jakości opieki zdrowotnej w obszarze klinicznym będą:
– odsetek pacjentów, u których wykonano reoperację,
– odsetek terminowego zakończenia diagnostyki pogłębionej,
– odsetek terminowego podjęcia leczenia,
– czas hospitalizacji w oddziale szpitalnym – dotyczy świadczeń w rodzaju leczenie szpitalne zawartych w katalogu grup,
– śmiertelność wewnątrzszpitalna w wybranych stanach klinicznych,
– liczba pacjentów z odleżynami nabytymi – powstałymi w trakcie hospitalizacji,
– liczba zabiegów określonego typu – wymiana stawu biodrowego, kolanowego, zabiegi artroskopowe, angioplastyka, radiologia kontrastowa i cewnikowanie serca, operacje zaćmy,
– odsetek pacjentów po udarze mózgu wypisanych na rehabilitację neurologiczną wczesną,
– liczba pacjentów leczonych w ramach poszczególnych zakresów świadczeń.
W obszarze zarządczym będą to:
– odsetek zabiegów realizowanych w czasie hospitalizacji jednodniowych w określonych świadczeniach – operacje przepuklin – powyżej średniej dla wszystkich świadczeniodawców,
– liczba skarg pacjentów składanych do Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie organizacji i sposobu udzielania świadczeń,
– posiadanie ważnego certyfikatu akredytacyjnego wydanego przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
W obszarze konsumenckim:
– prowadzenie regularnych badań satysfakcji pacjenta przez udostępnienie ankiety,
– odsetek pacjentów, którzy wypełnili ankiety satysfakcji pacjenta powyżej średniej dla wszystkich świadczeniodawców.
Udostępniamy rozporządzenie w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej.
Przeczytaj także: „Ustawa o jakości po konsultacjach”.