eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2020
vol. 36
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Aktywność fizyczna dzieci z zespołem Downa – wstępna walidacja kwestionariusza

Anna Wrzochal
1
,
Edyta Suliga
2

  1. Collegium Medicum, Jan Kochanowski University, Kielce, Poland
  2. Department of Nutrition and Dietetics, Institute of Health Sciences, Collegium Medicum, Jan Kochanowski University, Kielce, Poland
Medical Studies/Studia Medyczne 2020; 36 (2): 126–133
Data publikacji online: 2020/06/30
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Regularna aktywność fizyczna i przestrzeganie zasad korzystania z urządzeń elektronicznych mają szczególny wpływ na zdrowie i jakość życia oraz prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży.

Cel pracy
Walidacja autorskiego kwestionariusza służącego do oceny aktywności fizycznej dzieci w wieku 5–14 lat oraz porównanie poziomu aktywności fizycznej dzieci z zespołem Downa (ZD) z aktywnością ich rówieśników bez zespołu.

Materiał i metody
Przeprowadzono badanie ankietowe wśród 48 rodziców dzieci z ZD oraz 55 rodziców dzieci bez zespołu. Walidacji kwestionariusza dokonano poprzez określenie jego powtarzalności, wyznaczając wartości współczynnika k. Porównanie poziomu aktywności fizycznej przeprowadzono za pomocą testu χ2 Pearsona.

Wyniki
Porównanie wyników uzyskanych w pierwszym i drugim badaniu nie wykazało istotnych różnic zarówno u dzieci z ZD, jak i bez zespołu. Dla wszystkich pytań stwierdzono bardzo dobrą zgodność pomiędzy wynikami uzyskanymi w obu badaniach (κ ≥ 0,81). Stwierdzono, że dzieci z ZD spędzały istotnie mniej czasu na zajęciach wychowania fizycznego oraz na grach zespołowych, natomiast istotnie więcej czasu na gimnastyce (p < 0,05).

Wnioski
Opracowany kwestionariusz można uznać za trafne narzędzie pomiarowe, które może być wykorzystywane zarówno do badania poziomu aktywności fizycznej dzieci z ZD, jak i dzieci bez chorób genetycznych. Zalecenia dotyczące czasu umiarkowanej i intensywnej aktywności spełniało więcej dzieci bez ZD niż dzieci z ZD (76% vs 60%). Znaczące różnice odnotowano także w przypadku czasu przeznaczanego na poszczególne formy aktywności fizycznej.



Introduction
Regular physical activity and compliance with the guidelines for using electronic devices have an important impact on health and quality of life as well as the healthy development of children and adolescents.

Aim of the research
To validate the author’s questionnaire used to assess physical activity of children aged 5–14 as well as to compare the level of physical activity of children with Down syndrome (DS) with their peers without this syndrome.

Material and methods
A survey was conducted among 48 parents of children with DS and 55 parents of children without DS. The questionnaire was validated by determining its repeatability and determining the values of the k coefficient. The comparison of the level of physical activity was made using the Pearson’s χ2
Results
The comparison of the results obtained in the first and second study did not show significant differences in children with DS and without DS. The results obtained in both studies (κ ≥ 0.81) were consistent. It was found that children with DS spent significantly less time on physical education classes and team games, while spending significantly more time on doing gymnastics (p < 0.05).

Conclusions
The author’s questionnaire can be considered an accurate measurement tool that can be used both to test the level of physical activity of children with DS and children without genetic disorders. More children without DS than children with DS (76% vs. 60%) comply with the recommendations for moderate and intense physical activity. Significant differences were also noted in relation to the time allocated to particular forms of physical activity.

słowa kluczowe:

powtarzalność, walidacja, kwestionariusz aktywności fizycznej, dzieci z zespołem Downa

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.