eISSN: 2084-9885
ISSN: 1896-6764
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
1/2014
vol. 9
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:

Artykuł poglądowy
Poznanie społeczne – czynniki wpływające na adekwatne funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie oraz zaburzenia wynikające z deficytów tej funkcji

Agnieszka Nowogrodzka

Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2014; 9, 1: 14–21
Data publikacji online: 2014/05/26
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Poznanie społeczne definiuje się jako proces poznawczy obejmujący kodowanie, przechowywanie, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji w mózgu. Jego działanie obejmuje dwa typy procesów: automatyczne i kontrolowane. Badania nad tą funkcją wskazały, że uwzględnia ona takie umiejętności, jak percepcja społeczna, rozpoznawanie emocji, styl atrybucji i teorię umysłu. Jeśli funkcja ta działa sprawnie, pozwala człowiekowi na rozumienie informacji dopływających z otoczenia i dostosowanie do nich reakcji.

Niniejszy artykuł stanowi próbę przybliżenia zagadnień związanych z poznaniem społecznym. Dokonano w nim przeglądu literatury odnoszącej się do wskazanej problematyki. Wyodrębniono trzy główne części pracy. Na początku zostanie przedstawiony krótki opis funkcji związanych z poznaniem społecznym. Następnie będą uwzględnione czynniki, które wpływają na rozwój umiejętności społecznych. W tym kontekście jako znaczące wymienia się geny, rodzinę i pozostałe czynniki środowiskowe. Na zakończenie zostaną przedstawione deficyty w poznaniu społecznym w takich zaburzeniach, jak autyzm i schizofrenia. Dalsze badania nad omawianym problemem, który obejmuje różne deficyty i trudności osób cierpiących z powodu obniżenia jakości interakcji społecznych, mogą pozwolić na pełne zrozumienie fenomenu poznania społecznego, a także na stworzenie stosownych programów rehabilitacyjnych.

Social cognition is defined as a cognitive process that includes encoding, storage, retrieval, and processing of information in the brain. Its functioning includes two types of process – automatic and controlled. Studies on this function showed that it includes such abilities as social perception, emotion recognition, attribution styles and theory of mind. When it functions properly, the mechanism allows us to understand information flowing from the environment and create adaptive responses.

The article is an attempt to present issues related to social cognition. The paper is based on a review of literature relevant to indicated issues. There are three main parts of the paper. At the beginning there is a short introduction to social cognition. Then determinants that affect development of social skills are described. This section refers to and describes genes, family and other environmental factors. In the conclusion deficits of social cognition specific to autism and schizophrenia are described.

Only further research on the discussed problem that will include various difficulties of the persons with low quality of social interaction may allow us to fully understand the phenomenon of social cognition and create appropriate rehabilitation programs.
słowa kluczowe:

poznanie społeczne, przywiązanie, uszkodzenia mózgu, schizofrenia, autyzm

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.