Specjalizacje, Kategorie, Działy

Astma: program edukacyjny, który zmniejsza liczbę hospitalizacji dzieci

Udostępnij:
Jak wynika z publikacji w „Jama Pediatrics” wszechstronna, połączona edukacja dotycząca astmy, prowadzona zarówno w domach rodzinnych jak i w placówkach opiekuńczych czy oświatowych, do których uczęszczają mali pacjenci, poprawia kontrolę tej choroby. Poza tym edukacja zmniejsza stosowanie doustnych kortykosteroidów oraz liczbę hospitalizacji w społecznościach o niższych dochodach.
- Opiekunowie najmłodszych powinni być przeszkoleni w rozpoznawaniu objawów astmy, a także potrafić ograniczać narażenie dzieci na dym tytoniowy i alergeny. Oczywiście, muszą też znać zasady terapii. Pomoże im w tym program edukacyjny, wdrożony zarówno na poziomie domu jak i szkoły - tłumaczy dr Michelle N. Eakin z Johns Hopkins University,

Eakin i współpracownicy przeprowadzili randomizowane badanie kliniczne, aby ocenić skuteczność programu edukacji prowadzonego zarówno w domu jak i w szkole. W badaniu wzięło udział 398 dzieci ze zdiagnozowaną astmą (średni wiek 4,2 lat; 62% chłopców; 95% czarnoskórych; 90% rodzin zarabiało rocznie poniżej <40 000 USD). Dzieci zostały zapisane do programów przedszkolnych Head Start w Baltimore. Rodziny losowo przydzielono do działań, które obejmowały zarówno edukację w zakresie Asthma Basic Care (ABC) w połączeniu z programem edukacyjnym Head Start (n = 199), jak i przydzielone wyłącznie do programu edukacyjnego Head Start (n = 199).

Program ABC to edukacyjne działania dotyczące astmy, a skierowane do całej rodziny. Dostosowano go do poziomu wykształcenia rodziny. Z kolei krajowy program edukacji Head Start zapewnia profilaktykę i badania przesiewowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z rodzin o niskich dochodach.

Na podstawie testu oceniono stopień kontroli astmy. Wielopoziomowy program edukacyjny przyniósł, w ciągu 12 miesięcy, poprawę wyników kontroli astmy (beta = 6,26; 95% CI, 1,77-10,75; P <0,001), zmniejszoną liczbę podań doustnych kortykosteroidów (beta = –0,61; 95% CI, –1,13 do –0,09; P = 0,02) i zmniejszoną liczbę hospitalizacji (OR = 0,36; 95% CI, 0,21-0,61; P <0,001). Co ważne, po trzech miesiącach u dzieci z tego połączonego programu edukacyjnego odnotowano mniej przypadków niekontrolowanej astmy w porównaniu z działaniami Head Start (beta = –0,81; 95% CI, –1,32 do –0,31; P = 0,002).
Po 12 miesiącach badacze zaobserwowali poprawę jakości życia w obu grupach objętych edukacją (beta = 0,28; 95% CI, 0,19-0,38; P <0,001).

- Dzieci i ich opiekunowie korzystają z wielopoziomowej edukacji, a więc zarówno w domu jak i w szkole. Dzięki temu opiekunowie wiedzą, jak radzić sobie z astmą dziecka, jak identyfikować objawy, zapewnić leczenie i zmniejszać narażenie na czynniki wyzwalające – twierdzi dr Michelle N. Eakin. Ważne jest także, aby dostarczana wiedza była zweryfikowana i aktualna, stąd potrzeba współpracy organizatorów tych programów ze środowiskiem medycznym.

W badaniu wzięło udział ponad 90% czarnoskórych rodzin, które spełniły standardy dotyczące niskich dochodów, według tego jak to określono w Head Start – tłumaczyła dr Michelle N. Eakin i dodała, że opisane programy zdrowotne poprawią sytuację rodzin, które z powodu swojej trudnej sytuacji finansowej mają mniejsze szanse na wdrożenie odpowiedniej profilaktyki i leczenia.
 
Patronat naukowy portalu:

prof. dr hab. n. med. Halina Batura-Gabryel, kierownik Katedry i Kliniki Pulmonologii, Alergologii i Onkologii Pulmonologicznej Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
 
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.