Termedia.pl
 
 
ISSN: 1505-8409
Przewodnik Lekarza/Guide for GPs
Current issue Archive About the journal Supplements Abstracting and indexing Contact Instructions for authors
1/2001
vol. 4
 
Share:
Share:
abstract:

Farmaceutyczny boom przełomu stuleci

Zbigniew Wojtasiński

Przew Lek 2001, 4, 1/2, 132-136
Online publish date: 2003/09/02
View full text Get citation
 


W ciągu 10 lat aż 3-krotnie zwiększy się liczba nowych leków, które pozytywnie przejdą badania kliniczne na ochotnikach. Obecnie jedynie 10 proc. poddanych takim próbom farmaceutyków zostaje zarejestrowanych, jeśli okaże się, że są bezpieczne w użyciu i skuteczne. Jednocześnie o 65 proc. zwiększy się liczba preparatów, które zostaną skierowane do takich badań.







Stało się to możliwe dzięki udoskonaleniu metod wyszukiwania nowych syntez chemicznych, a nawet ich projektowania na potrzeby leczenia konkretnych schorzeń. Pozwoli to skrócić co najmniej o kilka lat opracowywanie nowych środków, przyspieszając ich wprowadzenie do lecznictwa. Koncerny farmaceutyczne zapowiadają już, że wkrótce każdego roku będą wprowadzać 3-, a nawet 4-krotnie więcej leków.



Liderzy rynku
farmaceutycznego


Obecnie na międzynarodowym rynku farmaceutycznym niepodważalną pozycję najlepiej sprzedających się leków zajmują 3 grupy farmaceutyków:

- stosowane dla obniżenia stężenia cholesterolu we krwi,

- do leczenia wrzodów żołądka (np. Losec),

- nowej generacji superaspiryny, przeznaczone głównie dla chorych na zapalenie stawów (głośna Viagra plasuje się dopiero za tymi lekami).

Ostatnio zmieniła się tylko kolejność poszczególnych preparatów pod względem wielkości ich sprzedaży.

Na 1. miejscu jest Lipitor (na obniżenie cholesterolu) amerykańskiej firmy Warner-Lambert. Wall Street Journal ocenia, że sprzedaż tego absolutnego lidera przekroczy w 2000 r. aż 5 mld dol. Będzie zatem znacznie większa od jego najgroźniejszych – dostępnych także w Polsce – konkurentów: leków Zocor koncernu MSD oraz Pravachol (Bristol-Myers Squibb). Przewiduje się, że w ciągu kilku lat będzie on pierwszym środkiem, którego sprzedaż przekroczy trudną do wyobrażenia sumę 10 mld dol. – kilkakrotnie większą od wartości całego polskiego rynku leków. Jedynie po zarejestrowaniu w Japonii jego sprzedaż zwiększy się o kolejne 2 mld dol. (dla porównania: sprzedaż Viagry osiągnęła w 1999 r. 1 mld dol.).

Podobnie może wzrosnąć obrót innymi lekami tego typu, jeśli potwierdzi się, że nie tylko zmniejszają ryzyko zawału serca, ale i chronią kobiety po menopauzie przed złamaniami spowodowanymi osteoporozą. U pań po 60. roku życia zażywanie co najmniej przez rok takich środków, jak: Mevacor,...


View full text...
Quick links
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.