Czwartek, 19 października |
18:00
– 19:00
|
Walne Zebranie Członków Polskiej Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej
|
Dzień 1 - Piątek, 20 października |
10:00
– 10:30
|
Przywitanie uczestników i otwarcie konferencji
|
10:30
– 11:00
|
Wizja życia dziecka z niepełnosprawnością 1963-2023
Wykładowca
|
11:00
– 12:15
|
Sesja EACD (Europejska Akademia Niepełnosprawności Dziecięcej)
|
11:00
– 11:15
|
Methodologies for the future of people with developmental disabilities
Wykładowca
|
11:15
– 11:30
|
Dyskinetic CP - clinical implications
Wykładowca
|
11:30
– 11:45
|
Muscle tone in cerebral palsy
Wykładowca
|
11:45
– 12:00
|
Contracture development in Cerebral Palsy
Wykładowca
prof. Elisabet Rodby-Bousquet |
12:00
– 12:30
|
Powered mobility in people with cerebral palsy: state-of-the-art in assessment, training, and new technologies
Wykładowca
|
12:30
– 12:45
|
Przerwa kawowa
|
12:45
– 14:05
|
Wczesna interwencja w modelu biopsychospołecznym - nowe wyzwania
Zgodnie z
założeniami opublikowanej w 2001 roku przez Światową Organizację Zdrowia
Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia -
zdrowie i wspieranie rozwoju to dużo więcej niż leczenie chorób, kompensowanie
deficytów czy praca nad usprawnianiem dysfunkcji. Na zdrowie i dobrostan
każdego człowieka, zgodnie z zapisami ICF składa się aż 5 obszarów. Są to,
funkcje i struktury ciała, aktywność, uczestnictwo, czynniki osobowe i
środowiskowe. ICF przeprowadza nas z modelu biomedycznego do modelu biopsychospołecznego,
a co za tym idzie do nowego rozumienia wczesnej interwencji, a także roli
dziecka, rodziców i profesjonalistów w procesie wspomagania rozwoju dziecka. |
12:45
– 13:25
|
W.H.O.’s ICF and the F-words: A Memorable Way to Bring Our Ideas Together!
Wykładowca
|
13:25
– 14:05
|
Aktywność i uczestnictwo jako podstawa oddziaływań terapeutycznych
Wykładowca
|
14:05
– 15:00
|
Przerwa
|
15:00
– 15:20
|
Wykład sponsorowany firmy
Granice leczenia spastyczności u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym toksyną botulinową – kiedy rozpocząć leczenie? Wykład tylko dla lekarzy
Wykładowca
|
15:20
– 17:10
|
Rośniemy razem. Wspieranie rozwoju strukturalnego i funkcjonalnego dzieci w celu optymalizacji aktywności i uczestnictwa
Funkcje ciała ludzkiego (z włączeniem funkcji psychicznych) są to procesy fizjologiczne poszczególnych układów. Struktury ciała ludzkiego to jego części anatomiczne takie jak narządy, kończyny i ich elementy składowe. Stanowią podstawowe ogniwo struktury ICF, bezpośrednio wiążące potencjalne zaburzenie, w sensie medycznym, ze zdolnością osoby do nawiązywania interakcji z otoczeniem i samą sobą.
|
15:20
– 15:40
|
Różne formy hipertonii w mózgowym porażeniu dziecięcym. Nazewnictwo, patofizjologia, diagnostyka, leczenie
|
15:40
– 16:00
|
Przyszłość zaczyna się dziś. Nowoczesne spojrzenie na możliwość pracy z ciałem - mechanoreceptory i elektrostymulacja w fizjoterapii pediatrycznej
Wykładowca
|
16:00
– 16:10
|
Co należy rozumieć pod pojęciem „wczesna interwencja” w przypadku dziecka ryzyka? Zalecenia terapeutyczne z zakresu fizjoterapii na oddziałach Intensywnej Terapii Wcześniaka i Niemowlaka, oddziale niemowlęcym oraz po wypisie dziecka do domu
Wykładowca
|
16:10
– 16:20
|
Skolioza nerwowo-mięśniowa - możliwość leczenia z punktu widzenia chirurga kręgosłupa
Wykładowcy
dr n. med. Anna Danielewicz |
16:20
– 16:30
|
Ocena skuteczności leczenia dzieci ze skoliozą idiopatyczną specyficzną fizjoterapią z wykorzystaniem urządzenia Gravispine
Wykładowcy
dr n. med Marek Kluszczyński dr inż. Ilona Karpiel |
16:30
– 16:40
|
Stabilność stawów biodrowych a ryzyko rozwoju funkcjonalnego u dzieci z rdzeniowym zanikiem mięśni
Wykładowca
Maximilian Papsdorf |
16:40
– 16:50
|
Poprawa jakości życia po leczeniu neurogennego zwichnięcia stawu biodrowego u pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym
Wykładowca
|
16:50
– 17:00
|
Interdyscyplinarny model podejścia do pacjenta z dystrofią mięśniową Duchenne’a we wspomaganiu funkcji kończyny górnej
Wykładowca
|
17:00
– 17:15
|
Wykład sponsorowany firmy
Granice leczenia spastyczności u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym toksyną botulinową – kiedy zakończyć leczenie? Wykład tylko dla lekarzy
Wykładowca
|
17:15
– 17:25
|
Udar dziecięcy- multidyscyplinarny problem diagnostyczny i terapeutyczny w świetle polskich rekomendacji.
Wykładowca
|
17:25
– 17:35
|
Niedobór dekarboksylazy L- aminokwasów aromatycznych, objawy, diagnostyka, leczenie
|
17:35
– 17:45
|
Dorastanie z mózgowym porażeniem dziecięcym - szanse i ryzyko dorosłości w aspekcie problemów nerwowo-mięśniowych
Wykładowca
|
Dzień 2 - Sobota, 21 października |
09:00
– 10:40
|
Ja sam! Uczenie się dziecka przez doświadczenie. Rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji kluczowych
Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi,
trudnościami w codziennym funkcjonowaniu potrzebuje wsparcia w wielu obszarach:
motorycznym, poznawczym, emocjonalno-społecznym, komunikacyjnym. Istotne jest
określenie najważniejszych (priorytetowych) umiejętności, których opanowanie
wywoła liczne zmiany w aktywnościach dziecka. Umiejętności te określamy
jako kluczowe, bazowe dla funkcjonowania dziecka, jego rozwoju oraz
uczestnictwa w środowisku.
Aktywność i uczestnictwo
stanowią ogniwo struktury ICF. Sesja poświęcona jest ocenie i analizie
funkcjonalnej oraz wspomaganiu kluczowych aktywności dziecięcych w ujęciu
transdyscyplinarnym.
Celem jest optymalizacja uczestniczenia
i minimalizacja ograniczeń wynikających z zaburzeń struktury i funkcji oraz
barier środowiskowych. |
09:00
– 09:20
|
Obserwuj-poznawaj-wspieraj. Kluczowe kompetencje we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny - SRMD 0,6-6,0.
Wykładowca
|
09:20
– 09:40
|
Zastosowanie mobilnych technologii w procesie tworzenia programu terapii domowej ukierunkowanej na osiągnięcie wyznaczonego celu przez dzieci i młodzież z jednostronnym typem mózgowego porażenienia dziecięcego
Wykładowca
|
09:40
– 09:50
|
Wpływ technologicznie wspomaganej rehabilitacji na stan funkcjonalny pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym
Wykładowcy
Paulina Nowak |
09:50
– 10:00
|
"Chcę być aktywny" – wspieranie rozwoju uczestnictwa w codziennych rutynach
Wykładowca
|
10:00
– 10:10
|
Opieka neurologopedyczna od urodzenia - wsparcie Dziecka i Rodzica w zaburzeniach karmienia
Wykładowca
|
10:10
– 10:20
|
Karmienie w ujęciu neurologopedy pracującego w ośrodku wczesnej interwencji
Wykładowca
|
10:20
– 10:30
|
"Wysłuchaj mnie" - rola zespołu wczesnego wspomagania w rozwoju komunikacji małego dziecka w jego naturalnym środowisku
Wykładowca
|
10:30
– 10:40
|
Wspieranie rozwoju komunikacji małego dziecka z pomocą AAC
Wykładowca
|
10:40
– 10:55
|
Przerwa kawowa
|
10:55
– 12:35
|
„Dam radę” Czy i w jakim stopniu interdyscyplinarny i zaplanowany model terapii wpływa na uczestnictwo i efektywność tranzycji u dziecka z niepełnosprawnością
Dziecko zagrożone niepełnosprawnością lub już ze
stwierdzoną niepełnosprawnością (sprzężonymi niepełnosprawnościami), ma przed
sobą wiele wyzwań i to już na początku swojej drogi. Uczestnictwo w każdym
wymiarze uzależnione jest od wielu czynników. Na rozwój dziecka
znaczący wpływ mają jego czynniki osobowe oraz czynniki zewnętrzne,
którymi bez wątpienia są działania terapeutyczne, bazujące na zasobach dziecka
i jego rodziny. Zapraszamy do dyskusji na temat wpływu terapii na proces
uczestnictwa i tranzycji (przejścia) z wczesnej interwencji/wspomagania rozwoju
do placówki edukacyjnej. Moderatorzy
|
10:55
– 11:15
|
Czy fizjoterapia ma znaczenie w procesie osiągania kolejnych etapów dorosłości?
Wykładowca
|
11:15
– 11:35
|
Relacja - dzieci ze znaczną, wieloraką niepełnosprawnością w kontekście Stymulacji Bazalnej
Wykładowca
|
11:35
– 11:45
|
Rola wsparcia interdyscyplinarnego w projektowaniu ścieżki edukacyjnej dziecka - triada: dziecko, rodzice, specjaliści
Wykładowca
dr hab. prof. ucz. Beata Jachimczak |
11:45
– 11:55
|
Rola i zadania ogólnodostępnej szkoły podstawowej w odpowiedzialnym przyjęciu dziecka z niepełnosprawnością jako ucznia placówki oświatowej
Wykładowca
|
11:55
– 12:05
|
Możliwości wsparcia dziecka z trudnościami wzrokowymi i jego rodziny we wczesnej interwencji
Wykładowca
|
12:05
– 12:15
|
Rola aktywności sportowej w życiu rodziny dziecka z niepełnosprawnością
Wykładowca
|
12:15
– 12:25
|
Niezależne życie i samodzielności dzięki technologii.
Wykładowca
|
12:25
– 12:50
|
Przerwa kawowa
|
12:50
– 14:50
|
Środowisko i jego wpływ na jakość życia dziecka i jego rodziny
Dla funkcjonowania każdej osoby z niepełnosprawnością środowisko i jego konteksty stanowią ważny element funkcjonowania. Do wygłoszenia referatów zapraszamy zarówno specjalistów z zakresu niepełnosprawności, jaki i rodziców/opiekunów, instytucje wspierające, przedstawicieli NGO, urzędników etc. Tematyka sesji została tak skonstruowana, aby każdy prelegent znalazł w niej swoje miejsce, ponieważ bardzo zależy nam na integrowaniu różnych perspektyw. Moderatorzy
|
12:50
– 13:10
|
Wpływ środowiska na funkcjonowanie rodziny dziecka z wrodzoną łamliwością kości.
|
13:10
– 13:30
|
Analiza potrzeb pacjenta i Jego rodziny
Wykładowca
|
13:30
– 13:50
|
Pomoc i ograniczenia wynikające ze środowiska
Wykładowca
|
13:50
– 14:10
|
Specyficzne cechy rozwoju sensorycznego wcześniaków
Wykładowca
Foteini Zografou |
14:10
– 14:20
|
Model skoncentrowany na rodzinie - nowe narzędzia i obszary współpracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością
Wykładowca
|
14:20
– 14:30
|
Nie mówi? Nie rozumie? Nie odczuwa bólu? Rozważania dotyczące postaw personelu medycznego wobec pacjentów o złożonych potrzebach w komunikowaniu się
Wykładowca
|
14:30
– 14:40
|
Wczesna Interwencja Pomocy Rodzinie WIPR - autorski program
Wykładowca
|
14:40
– 14:50
|
Edukacja dwujęzyczna dzieci głuchych
Wykładowca
mgr Martyna Bączyk |
14:50
– 15:25
|
Przerwa
|
15:25
– 15:40
|
Wykład sponsorowany firmy
Zastosowanie nowej generacji urządzeń multifunkcyjnych w pionizacji pacjentów narażonych na dysplazje stawu biodrowego Wykład tylko dla lekarzy
Wykładowca
Rafał Mikołajczyk |
15:40
– 17:10
|
„Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” - czynniki osobowe w kontekście dziecka objętego WWR
Czynniki osobowe, obok środowiskowych są elementem czynników kontekstowych. Stanowią
najbardziej enigmatyczny fragment ICF, niesklasyfikowany jak pozostałe elementy ze względu na duże zróżnicowanie społeczne i
kulturowe. To może sprawiać, że są marginalizowane, niedoceniane, pomijane.
Dotyczą wpływów wewnętrznych na funkcjonowanie i niepełnosprawność, wpływów
cech danej osoby. Analizując funkcjonowanie dziecka objętego wczesnym
wspomaganiem rozwoju (od urodzenia/momentu stwierdzenia niepełnosprawności po
rozpoczęcie przez nie edukacji szkolnej) nie sposób rozpatrywać czynniki
osobowe koncentrując się tylko na dziecku. Ważne wydaje się – ze względu na
specyfikę rozwoju małego dziecka - uwzględnianie czynników osobowych także
najbliższej rodziny (matki, ojca, rodzeństwa). |
15:40
– 16:00
|
Czynniki osobowe dziecka i najbliższej rodziny, a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – dylematy, wyzwania, szanse
Wykładowca
|
16:00
– 16:20
|
Wpływ socjalizacji rodzinnej i rówieśniczej w kontekście WWR. Socjalizacja jako mechanizm kształtowania się dziecka i trudności z nią związane
Wykładowca
|
16:20
– 16:30
|
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i rodziny w prawoczłowieczej perspektywie
Wykładowca
|
16:30
– 16:40
|
Jestem bratem, jestem siostrą – rozwijam siebie
|
16:40
– 16:50
|
Rodzinne zasoby w obliczu diagnozy dziecka. Wspieranie dziecka i rodziny
Wykładowca
|
16:50
– 17:00
|
Dorosłość osoby z spektrum autyzmu z punktu widzenia jej rodziny
Wykładowca
|
17:00
– 17:10
|
Doświadczenie śmierci dziecka - strata zasługująca na żałobę
Agnieszka Paczkowska |
Dzień 3 - Niedziela - Warsztaty, 22 października |
09:00
– 10:30
|
Życie z rodzeństwem z niepełnosprawnością - pytania i dylematy (warsztat dla rodziców).
Wykładowca
|
10:30
– 11:00
|
Przerwa
|
11:00
– 12:30
|
Kluczowe umiejętności w rozwoju dziecka - Skrining rozwoju małego dziecka SRMD 0,6- 3.0
Wykładowca
|
12:30
– 13:00
|
Przerwa
|
13:00
– 14:30
|
Wczesna interwencja logopedyczna wspomaganie kluczowych umiejetnisci - rola przygotowania do karmienia a mowa
Wykładowca
mgr Gabriela Lorens |
09:00
– 10:30
|
Zaburzenia funkcji kończyny górnej, patofizjologia, diagnostyka, terapia
|
10:30
– 11:00
|
Przerwa
|
11:00
– 12:30
|
Robotyka w Rehabilitacji - Nauka inteligentnej rehabilitacji: połączenie technologii i terapii w celu uzyskania lepszych wyników
Wykładowcy
|
12:30
– 13:00
|
Przerwa
|
13:00
– 14:30
|
Osteotomia detorsyjna kości udowych w leczeniu zaburzeń chodu u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – technika operacyjna bez tajemnic – Dlaczego? Jak? Kiedy?
|
09:00
– 10:30
|
Stymulacja bazalna - stymulacja od podstaw – wprowadzenie
Wykładowca
|
10:30
– 11:00
|
Przerwa
|
11:00
– 12:30
|
Stulecie testu Silfverskiölda – nowa era diagnostyki chorób nerwowo- mięśniowych
Wykładowcy
Maximilian Papsdorf |
12:30
– 13:00
|
Przerwa
|
13:00
– 14:30
|
Elektrostymulacja w praktyce fizjoterapeuty pediatrycznego
Wykładowca
|
09:00
– 10:30
|
Trening pionizacyjny u dzieci z zaburzeniami nerwowo-mięśniowymi – wskazania, ryzyko, wyniki, doświadczenia własne
|
10:30
– 11:00
|
Przerwa
|
11:00
– 12:30
|
Widzenie i ruch - jak wspierać rozwój dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością. O zaburzeniach CVI w praktyce klinicznej
Wykładowca
|
12:30
– 13:00
|
Przerwa
|