ISSN: 2720-7048
Psychiatria Spersonalizowana
Current issue Archive Manuscripts accepted About the journal Editorial board Abstracting and indexing Subscription Contact Instructions for authors Ethical standards and procedures
3-4/2024
vol. 3
 
Share:
Share:
Review paper

Modyfikacje stylu życia u osób z ADHD – przegląd literatury z komentarzem Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego

Anna Szczegielniak
1, 2, 3
,
Patryk Główczyński
1, 4
,
Anna Taracha-Mocarska
1, 5
,
Anna Rewekant
1, 6
,
Justyna Szyburska
7
,
Agata Todzia-Kornaś
1, 3, 8
,
Anna Karolina Malec
1, 9
,
Tomasz M. Gondek
1, 3, 10

  1. Sekcja Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego
  2. Zakład Psychoprofilaktyki, Katedra Psychiatrii, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  3. Female ADHD Research Group
  4. Oddział Kliniczny Psychiatrii, Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy w Tarnowskich Górach, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  5. Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży, Szpital Neuropsychiatryczny w Lublinie
  6. Wielkopolskie Centrum Neuropsychiatryczne im. O. Bielawskiego w Kościanie
  7. Medir – Psychiatria Spersonalizowana, Łódź
  8. I Katedra i Klinika Psychiatryczna, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa
  9. Bytomskie Centrum Psychiatrii, Bytom
  10. Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Dolnośląski DSW, Wrocław
Psychiatria Spersonalizowana 2024; 3(3-4): 77-89
Online publish date: 2024/12/10
Article file
- Modyfikacje.pdf  [0.25 MB]
Get citation
 
PlumX metrics:
 

Zagadnienie siedzącego trybu życia w kontekście ADHD

Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization – WHO) aktywność fizyczna to każdy ruch ciała związany z pobudzeniem mięśni szkieletowych i wymagający wydatku energetycznego. Obejmuje nie tylko sport i rekreację, lecz także czynności wykonywane w pracy czy w domu. Zarówno umiarkowana, jak i intensywna aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na ogólny stan zdrowia, m.in. redukując ryzyko rozwoju cukrzycy, zespołu metabolicznego, chorób układu krążenia czy chorób nowotworowych, a jednocześnie zmniejszając śmiertelność w populacji ogólnej. Zalecany poziom aktywności przez WHO dla osób dorosłych to 150 min tygodniowo umiarkowanej aktywności fizycznej lub 75 min tygodniowo intensywnej aktywności fizycznej [1]. Za wysiłek fizyczny uważa się zaplanowaną, uporządkowaną, powtarzalną (regularną) i celową aktywność fizyczną podejmowaną w celu poprawy lub utrzymania jednego lub więcej elementów sprawności fizycznej [2].
Globalne dane wskazują, że ok. 1/3 dorosłej populacji jest niewystarczająco aktywna fizycznie, co stanowi istotny wzrost w kontekście rozpowszechnienia siedzącego trybu życia określonego w 2000 r. na poziomie 23,4% populacji światowej. Według badań aktywność fizyczna poniżej norm jest częstsza u kobiet, ale widać wyraźne różnice geograficzne w tym zakresie – w Europie Środkowo-Wschodniej aktywność fizyczna mężczyzn i kobiet kształtuje się na podobnym poziomie. Co ważne, we wszystkich regionach zmniejszona aktywność fizyczna była notowana w największym odsetku w najstarszych grupach wiekowych, a analiza dowodów epidemiologicznych pokazuje, że największe korzyści zdrowotne można uzyskać poprzez zwiększenie aktywności fizycznej wśród osób, u których jej poziom jest najniższy [3]. Badania z 2016 r. wykazały również, że ponad 80% dzieci i młodzieży w wieku 11–17 lat uczęszczających do szkół nie spełnia aktualnych zaleceń dotyczących codziennej aktywności fizycznej [4]. Metaanaliza z 2017 r. ujawniła, że osoby z ciężkimi chorobami psychicznymi (schizofrenia, choroba afektywna dwubiegunowa, depresja) podejmują znacznie mniej aktywności fizycznej tygodniowo niż reszta populacji i rzadziej spełniają wytyczne WHO dotyczące 150 min aktywności o umiarkowanej intensywności tygodniowo [5]. Badanie z 2023 r. przeprowadzone na włoskiej populacji pacjentów z zaburzeniami ze spektrum schizofrenii potwierdziły u nich niższy ogólny poziom aktywności fizycznej w porównaniu ze zdrowymi osobami z grupy kontrolnej. Co ciekawe, ujawniono tendencję do mniejszego rozpowszechnienia siedzącego trybu życia i wyższego poziomu lekkiej aktywności fizycznej u pacjentów przyjmujących więcej leków przeciwpsychotycznych w porównaniu z pacjentami przyjmującymi leki przeciwpsychotyczne w monoterapii [6]. W badaniach z 2023 r. 26% osób z poważnymi chorobami psychicznymi zgłosiło zachowania charakterystyczne dla siedzącego trybu życia na poziomie > 9 godzin dziennie w porównaniu z 9% ogólnej populacji dorosłych (dane z Health Survey for England) [7]. Z perspektywy globalnej wydaje się, że rozwój społeczno-ekonomiczny odgrywa ważną rolę w rozpowszechnieniu siedzącego trybu życia u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi [8].
W odniesieniu do osób z ADHD brakuje badań w tym zakresie. Powszechne jest założenie, że osoby z ADHD prowadzą niezdrowy, siedzący tryb życia, jednak dostępne źródła dostarczają sprzecznych informacji na ten temat, również w kontekście podejmowanej aktywności fizycznej. Z jednej strony wspominają o „ogólnej preferencji do siedzącego trybu życia” u dorosłych z ADHD. Jest to prawdopodobnie związane z impulsywnością i hedonizmem, które często towarzyszą ADHD, co może prowadzić do wybierania aktywności dostarczających natychmiastowej gratyfikacji, takich jak gry komputerowe czy oglądanie telewizji. Z drugiej strony badania pokazują, że osoby z ADHD, które są bardziej aktywne fizycznie, lepiej radzą sobie z objawami, co z kolei przekłada się na ich częstsze deklaracje o aktywności fizycznej [9, 10]. W publikacji z 2023 r. wykazano, że ADHD wiąże się z wyższym poziomem deklarowanej aktywności fizycznej, co jest zgodne z wynikami niedawnego badania UK Biobank na podstawie badań asocjacyjnych obejmujących cały genom skupionych na związku predyspozycji genetycznych do zaburzeń psychicznych z podejmowaną aktywnością fizyczną (jednocześnie warto zauważyć, że badania genomu dotyczące ADHD przeprowadzono głównie u dzieci i młodzieży, natomiast dotyczące aktywności fizycznej oparto na próbie osób dorosłych) [11]. W badaniach z 2018 r. na populacji czeskiej wykazano, że osoby z większym nasileniem objawów ADHD zgłaszały większą aktywność fizyczną. Konfrontowano te wyniki z tezą, że osoby z ADHD, które są bardziej aktywne fizycznie, lepiej radzą sobie z objawami, co prowadzi do deklarowania wyższej aktywności fizycznej [12]. Bazując na opublikowanych doniesieniach należy założyć, że poziom aktywności fizycznej u osób z ADHD jest zróżnicowany i może zależeć od wielu czynników, takich jak nasilenie objawów, dostęp do możliwości uprawiania sportu, motywacja do samoleczenia czy status społeczno-ekonomiczny [13]. Na przykład koreańskie badanie z 2014 r. ujawniło, że osoby z objawami ADHD były mniej aktywne fizycznie, miały mniejszą siłę i wytrzymałość mięśniową oraz większą otyłość brzuszną [14].
W ostatnich latach badania związane z siedzącym trybem życia osób z ADHD skupiły się na korelacji między czasem spędzonym przed ekranem a objawami ADHD. Dotychczasowe doniesienia wskazują, że rodzaj siedzącej aktywności ma istotne znaczenie: czas spędzony przed ekranem, a nie inne aktywności z tej grupy, należy uznać za czynnik ryzyka nasilenia objawów ADHD [15]. W badaniach z 2015 r. wykazano, że dłuższy czas spędzany przed ekranem jest powiązany z większą liczbą problemów z nieuwagą/nadpobudliwością i problemów internalizacyjnych, a także z gorszym samopoczuciem psychicznym i postrzeganą jakością życia [16]. Co więcej, dłuższy czas spędzany przed ekranem telewizora w okresie dzieciństwa koreluje z nasileniem objawów nieuwagi w okresie nastoletnim, co niektórzy badacze tłumaczą procesem przyzwyczajenia do szybkiej zmienności środowiska mediów. W konsekwencji może to prowadzić do trudności w utrzymaniu uwagi w realnym świecie, gdzie tempo i intensywność sygnałów może być mniejsza [17]. Analiza oparta na danych z populacji kanadyjskich nastolatków wskazuje, że wydłużenie czasu spędzanego przed ekranem w danym roku wiązało się z nasileniem objawów ADHD w tym samym roku, przy czym impulsywność okazała się najsilniejszym mediatorem w powiązaniu czasu spędzanego przed ekranem z objawami ADHD. Jednocześnie potwierdzono, że znaczenie ma rodzaj podejmowanej aktywności, ponieważ osoby intensywnie korzystające z mediów społecznościowych wykazały ich najsilniejszy wpływ na objawy ADHD poprzez impulsywne zachowanie w porównaniu z rówieśnikami [18]. Co ważne, najnowsze badania nad znaczeniem zachowań charakterystycznych dla siedzącego trybu życia (rozumianego tutaj jako czas spędzany przed ekranem) i ich powiązań z aktywnością fizyczną dla zdrowia nastolatków wykazały, że duża liczba kroków może nie zrekompensować ryzyka nadwagi i otyłości u nastolatków spędzających dużo czasu przed ekranem, a krótki czas spędzany przed ekranem może nie zrekompensować ryzyka nadwagi i otyłości u nastolatków wykonujących małą liczbę kroków dziennie [19]. Niestety brakuje danych, aby móc wyciągać wnioski w odniesieniu do populacji dorosłych. Należy pamiętać, że ADHD wiąże się również z zaburzeniami odżywiania i zaburzeniami snu, które mogą prowadzić do otyłości, a ta z kolei utrudnia podejmowanie aktywności fizycznej. Przeprowadzone metaanalizy potwierdziły istotny związek między ADHD a otyłością (silniejszy u dorosłych niż u dzieci i młodzieży), natomiast osoby leczone farmakologicznie z powodu ADHD nie były bardziej narażone na jej rozwój, co sugeruje, że leczenie farmakologiczne ADHD może mieć działanie ochronne przed otyłością [20–22]. Warto zwrócić uwagę na możliwe mechanizmy leżące u podstaw tych zależności. Po pierwsze osoby z ADHD częściej wykazują nieprawidłowe wzorce jedzenia, takie jak objadanie się, po drugie częściej doświadczają zaburzeń snu, które mogą prowadzić do otyłości, a po trzecie istnieją pewne dowody sugerujące, że ADHD i otyłość mogą mieć wspólne podłoże genetyczne [23].

Wpływ aktywności fizycznej na objawy ADHD

Pozytywny wpływ aktywności fizycznej na zapobieganie wybranym zaburzeniom psychicznym udowodniono w opublikowanych w ostatnich latach metaanalizach. Dowody z badań prospektywnych obejmujących ponad 250 tys. uczestników pokazują, że ryzyko rozwoju depresji jest mniejsze u osób aktywnych fizycznie. Jest to wpływ niezależny od wieku, płci, regionu geograficznego, nawet przy uwzględnieniu chorób somatycznych, masy ciała czy palenia tytoniu [24]. W przypadku zaburzeń lękowych oraz związanych ze stresem dowody naukowe są nieco słabsze, ale również wskazują, że wyższy poziom aktywności fizycznej zmniejsza natężenie objawów lękowych, jednocześnie podkreślając ochronny wpływ w kontekście rozwoju agorafobii oraz stresu pourazowego [25]. W odniesieniu do choroby afektywnej dwubiegunowej aktywność fizyczna w części badań wykazuje możliwe działanie ochronne, natomiast niższe ryzyko incydentalnej psychozy lub schizofrenii u osób aktywnych fizycznie nie zostało udowodnione. Wydaje się, że przede wszystkim brakuje badań, aby wyciągać uogólnione wnioski [26]. Co ważne, rekomendacje międzynarodowych towarzystw naukowych, w tym Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (European Psychiatric Association), podkreślają skuteczność aktywności fizycznej w leczeniu objawów ciężkiej depresji i zaburzeń ze spektrum schizofrenii, przy czym część wskazuje, że ćwiczenia fizyczne powinny być rozpatrywane w standardowym postępowaniu leczniczym jeszcze przed włączeniem psychoterapii i farmakoterapii [27]. Chociaż istnieją pewne przesłanki wskazujące na potencjalny wpływ aktywności fizycznej na prewencję, redukcję i leczenie uzależnień, obecny stan wiedzy jest niewystarczający, aby wyciągnąć jednoznaczne wnioski [28]. Doniesienia naukowe wskazują, że aktywność fizyczna może działać korzystnie w kontekście leczenia uzależnień poprzez wpływ na neuroplastyczność i funkcjonowanie poznawcze, zmniejszenie impulsywności oraz poprawę regulacji emocjonalnej, a także zmniejszenie uczucia głodu [29]. Aż 80% dorosłych z ADHD ma co najmniej jedno współistniejące zaburzenie psychiczne, najczęściej są to zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych, zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości. ADHD i inne zaburzenia psychiczne mogą mieć wspólne podłoże neurobiologiczne, takie jak zaburzenia w funkcjonowaniu neuroprzekaźników, np. dopaminy czy serotoniny. Istnieją dowody na to, że na zwiększone ryzyko ich rozwoju wpływają zarówno predyspozycje genetyczne, jak i negatywne doświadczenia w dzieciństwie (trauma, zaniedbanie). Osoby z ADHD mogą sięgać po substancje psychoaktywne lub podejmować ryzykowne zachowania, aby radzić sobie z objawami, co może prowadzić do rozwoju uzależnień lub innych zaburzeń psychicznych [30]. Z tej perspektywy wydaje się, że aktywność fizyczna jako element terapii może być szczególnie korzystna dla osób z ADHD, ponieważ jej wpływ na zapobieganie i leczenie często współistniejących zaburzeń psychicznych wykazano w badaniach naukowych [31]. Z perspektywy ADHD warto również zwrócić uwagę na wpływ aktywności fizycznej na sen. Aktywność fizyczna obniża poziom kortyzolu, a ponieważ regulacja kortyzolu i jakość snu są ze sobą powiązane, prawdopodobne jest, że programy aktywności fizycznej mogą mieć pozytywny wpływ na oba te procesy. Kobiety i mężczyźni reagują inaczej na przewlekły stres. Co ciekawe, kobiety wykazują większy wzrost poziomu kortyzolu, ale reakcja osi HPA na wysiłek fizyczny nie różni się między płciami [32]. Świadczy to po raz kolejny o konieczności szerzej zakrojonych badań, które zwróciłyby uwagę na różnice w proponowanych rozwiązaniach terapeutycznych zależnie od płci.
Wiele badań wskazuje, że wysiłek fizyczny może mieć korzystny wpływ na osoby z ADHD, jednak wciąż trwają dyskusje na temat zakresu i mechanizmów tych korzyści. Badania neuroobrazowe sugerują, że ADHD wiąże się z opóźnionym dojrzewaniem kory mózgowej, szczególnie w obszarach czołowych i ciemieniowych, które są kluczowe dla funkcji wykonawczych [33]. W ADHD obserwuje się również nieprawidłowości w strukturach podkorowych, takich jak zwoje podstawy mózgu i móżdżek, odpowiedzialnych za kontrolę motoryczną i koordynację. Badania na zwierzętach pokazują, że ćwiczenia fizyczne stymulują neurogenezę w hipokampie, obszarze mózgu odpowiedzialnym za pamięć i uczenie się. Wysiłek fizyczny zwiększa również poziom BDNF, neurotrofiny, która wspiera wzrost, różnicowanie się i przetrwanie neuronów [34, 35]. U ludzi ćwiczenia aerobowe prowadzą do zwiększenia objętości istoty szarej w hipokampie i innych obszarach mózgu, co może mieć znaczenie dla funkcji poznawczych [36]. Istnieją dowody na to, że ćwiczenia fizyczne, szczególnie o charakterze aerobowym, mogą poprawić niektóre funkcje poznawcze u dzieci z ADHD, takie jak zdolność do powstrzymywania niepożądanych reakcji lub zachowań, zdolność do skupienia się na bodźcach istotnych dla zadania, szybkość przetwarzania informacji czy zdolność do tymczasowego przechowywania i przetwarzania informacji [37]. Niektóre badania sugerują, że intensywny wysiłek fizyczny może być bardziej efektywny niż umiarkowany w zakresie poprawy funkcji poznawczych [38]. Wysiłek fizyczny może się również przyczynić do zmniejszenia nasilenia objawów ADHD, w tym nadmiernej aktywności ruchowej, impulsywności czy łatwości rozpraszania uwagi. Dodatkowo aktywność fizyczna poprawia umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi oraz ogólne samopoczucie [31, 39, 40].
W świetle ograniczeń dostępnych dowodów naukowych w tym zakresie (wiele badań nad wpływem wysiłku fizycznego na ADHD charakteryzuje się niską jakością metodologiczną, małą liczbą uczestników i brakiem grup kontrolnych, ponadto stosowano w nich różnorodne protokoły ćwiczeń) należy założyć, że wysiłek fizyczny nie powinien być traktowany jako samodzielne leczenie ADHD i powinien być stosowany jako uzupełnienie standardowych metod, takich jak farmakoterapia i terapia behawioralna. Ważne jest, aby program ćwiczeń był dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości osoby z ADHD.
Podsumowując – wysiłek fizyczny ma potencjał, aby stać się cennym narzędziem w kompleksowym leczeniu ADHD. Dalsze badania są jednak niezbędne, aby w pełni zrozumieć jego wpływ na osoby z tym zaburzeniem i opracować skuteczne protokoły ćwiczeń.

Oś mózgowo-jelitowa i probiotyki w ADHD

W organizmie człowieka żyją miliardy mikroorganizmów (które stanowią mikrobiotę), w tym bakterie, grzyby i wirusy. Mikroorganizmy i ich geny (czyli mikrobiom) biorą udział w różnych funkcjach biologicznych, bez których funkcjonowanie człowieka nie byłoby możliwe. Oś mózgowo-jelitowa jest przedmiotem zainteresowania naukowców od wielu lat [41]. Biorąc pod uwagę kontekst zaburzeń psychicznych, badacze dopatrują się wpływu mikrobioty jelitowej w zaburzeniach afektywnych, ale także w zaburzeniach neurorozwojowych. Przez dłuższy czas starano się odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie jest oś mózgowo-jelitowa. Jest to dwukierunkowa złożona relacja (immunologiczna, endokrynna oraz neuronalna) mająca zachodzić między procesami w ośrodkowym układzie nerwowym a jelitami oraz ich obopólna regulacja (bądź – w przypadku zaburzeń – dysregulacja) [42]. Dysbioza jelitowa może zakłócać układ transmisji ketocholamin, wpływając na ekspresję genów neurotransmiterów czy na szlaki metaboliczne biosyntezy/rozpadu substancji. Co więcej, dysbioza jelitowa może się przyczyniać do zaostrzenia procesów zapalnych i stresu oksydacyjnego [43]. Wątek wpływu mikrobioty jelitowej na ADHD można rozpatrywać wielokierunkowo – jako stan wyjściowy proporcji mikroorganizmów u pacjentów z ADHD oraz jako podejmowane interwencje w modyfikacji mikrobioty jelitowej.
Na samym początku warto prześledzić badania nad zmianami w mikrobiocie jelitowej u pacjentów z rozpoznanym ADHD (niepełnoletnich, jedynie w badaniu Aartsa probanci byli w wieku 17–20 lat). Wyniki analiz okazały się niejednoznaczne. Wszystkie badania były oparte na ocenie próbek stolca. W analizie Aartsa i Prehn-Kristensen zaobserwowano wyższą ekspresję genów Bifidobacterium oraz rodziny Bacteroidacae [44, 45]. Jiang i wsp. wykazali natomiast w swoim badaniu niższe stężenia Faecalibacterium, a Wang i wsp. – niższe stężenia Suterella stercoricanis [46, 47]. Cheng i wsp. w swojej analizie wykazali wyższą ekspresję genów Clostridiales u pacjentów z ADHD, co potwierdziły niezależne badania Szopińskiej-Tokov i wsp. oraz Wana i wsp. [48–50].
Przy niejednorodnych wynikach badań trudno o sformułowanie opartych na evidence based medicine zaleceń dotyczących stosowania probiotyków, prebiotyków czy synbiotyków. Porządkując nomenklaturę – probiotyki to żywe mikroorganizmy występujące w sfermentowanych produktach spożywczych lub suplementach diety. W psychiatrii, powstała nawet specjalna nazwa – psychobiotyki, która ma podkreś­lać potencjalnie korzystny wpływ niektórych bakterii na oś mózgowo-jelitową. Prebiotyki natomiast to składniki, które działają jak substrat selektywnie wykorzystywany przez mikrobiotę gospodarza w celu wspierania drobnoustrojów korzystnych dla jelit [51]. Do prebiotyków należy np. błonnik pokarmowy. Synbiotyki to połączenie prebiotyku z probiotykiem w jednym preparacie. Pisząc o korzystnym wpływie, trzeba jednak wyszczególnić, na jakich modyfikacjach nam zależy i jakie efekty chcemy osiągnąć. W badaniach nad psychobiotykami podkreśla się ich pozytywny wpływ na impulsywność oraz na funkcje poznawcze [52].
W badaniu szwedzkim z 2020 r. z użyciem Synbiotic 2000 (mieszanka szczepów Pediacoccus pentosecens, Lactobacillus affinolactis, Lactobacillus paracasei susp. paracasei 19 i Lactobacillus plantarum 2362) i czterech prebiotyków: b-glukanu, inuliny, pektyn i skrobi, obserwowano poprawę regulacji emocji u dorosłych z ADHD [53]. W innym szwedzkim badaniu z użyciem Synbiotic 2000 w 2023 r. odnotowano redukcję stężeń markerów zapalnych i zwiększenie stężeń krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które regulują przepuszczalność bariery jelitowej i działają przeciwzapalnie, co miałoby bezpośrednie przełożenie na utrzymywanie homeostazy mikrobioty jelitowej [54]. W 2020 r. w niemieckim badaniu wykorzystującym szczep Lactobacillus rhamnosus GG obserwowano poprawę odczuwanej jakości życia związanej z własnym zdrowiem u dzieci z ADHD [55]. Ghanaatgar i wsp. na podstawie badania z wykorzystaniem Lactobacillus plantarum PS128 wysunęli natomiast przypuszczenie możliwej redukcji efektów niepożądanych leczenia ADHD za pomocą tego szczepu bakteryjnego [56]. Poprawę w zakresie dolegliwości związanych z uwagą i impulsywnością obserwowano w badaniach z użyciem B. infantis + L. acidophilus oraz B. bifidum [57, 58].
Kolejnym zagadnieniem wartym omówienia w kontekście ADHD i osi mózgowo-jelitowej są kwasy omega-3 (polyunsaturated fatty acids – PUFA): kwas dokozaheksaenowy (docosahexaenoic acid – DHA) i kwas eikozapentaenowy (eicosapentaenoic acid – EPA). Całkowite stężenie PUFA omega-3 jest znacząco zmniejszone u dzieci i młodzieży z ADHD, u których stwierdzono istotnie wyższy stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do kwasów omega-3 w porównaniu z grupą kontrolną [59]. PUFA omega-3, EPA i DHA, mogą mieć wpływ na kształtowanie się mikrobioty jelitowej, co wykazano w badaniach eksperymentalnych na myszach [60], ale także niektóre bakterie jelitowe (Bifidobacterium breve NCIMB 702258) mogą mieć korzystny wpływ na wzrost stężenia kwasów omega-3 [61]. Jak można się domyślić, brakuje analogicznych badań na ludziach. Chociaż badania nad suplementacją PUFA omega-3 u dzieci i młodzieży z ADHD przyniosły niejednoznaczne rezultaty, niektóre wyniki wskazują, że suplementacja kwasów DHA i EPA może się przyczynić do poprawy koncentracji uwagi, a także w zakresie nadpobudliwości ruchowej [62]. Randomizowane badania wskazują na korzyści płynące z jednoczesnego leczenia metylofenidatem i suplementacji kwasami omega-3, co pozwala na zmniejszenie częstości występowania działań niepożądanych oraz uzyskiwanie lepszych efektów leczenia ocenianych w ADHD Rating Scale [63]. W dalszym ciągu jednak są to badania na małych grupach pacjentów, przez co wyniki są niekonkluzywne. Metaanalizy wskazują na korzyści płynące z suplementacji w związku z dużym bezpieczeństwem stosowania PUFA i potencjalnie korzystnym profilem działania [64].
Warto jednak podkreślić, że żadne zagraniczne towarzystwa psychiatryczne nie zawierają w swoich wytycznych i rekomendacjach stwierdzeń o zasadności stosowania manipulacji na mikrobiocie jelitowej jako formy leczenia czy nawet wspomagania leczenia ADHD. Brakuje dowodów na skuteczność probiotyków w tym wskazaniu. Wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi. Czy to mikrobiota generuje niektóre objawy zespołu hiperkinetycznego, czy może to ADHD powoduje zmiany w mikrobiomie? Czy próby modyfikacji mikrobioty jelitowej u dorosłych z ADHD mają sens? Z pewnością istnieje wiele przesłanek, by poszerzać badania nad osią mózgowo-jelitową oraz jej wpływem na objawy nie tylko ADHD.
Problemem jest nie tylko niedostatecznie udowodniona skuteczność probiotyków w ADHD (opracowanie nie ma na celu omawiania szerokiego zastosowania probiotyków), lecz także prawo. Probiotyki w Polsce są zarejestrowane jako suplementy diety, co przekłada się na dość liberalne zasady po wprowadzeniu preparatu na rynek. Wątpliwości mogą zatem budzić zapewnienia o obecności danego szczepu bakteryjnego przy jednoczesnym braku instytucjonalnej kontroli substancji i jakości, o czym niejednokrotnie informowały Najwyższa Izba Kontroli oraz Naczelna Rada Aptekarska.

Dieta i nawyki żywieniowe w ADHD

Zmiany społeczne zachodzące na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat w znaczący sposób wpłynęły na wzorce żywieniowe ludzi na całym świecie. Coraz częściej dieta opiera się na żywności przetworzonej, gotowej do spożycia tuż po jej zakupie, zawierającej zwiększone ilości tłuszczów, cukru, substancji słodzących i konserwantów. Negatywne skutki tych zmian obserwujemy obecnie w postaci znaczącego wzrostu zachorowań na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze i otyłość w populacji ogólnej [65]. Nawyki żywieniowe odgrywają również znaczącą rolę w rozwoju i funkcjonowaniu mózgu [66], a wiele badań i analiz sugeruje związek pomiędzy jakością diety a częstością występowania zaburzeń psychicznych, takich jak depresja czy schizofrenia [67]. Badania mające na celu określenie związku pomiędzy wzorcami żywieniowymi a ADHD przynoszą jednak często sprzeczne i niejednoznaczne wyniki. Część metaanaliz sugeruje, że dieta zawierająca owoce, warzywa, ryby oraz dużą ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i mikroelementów, takich jak magnez i cynk, może zmniejszać ryzyko choroby [68], podczas gdy inne badania nie wykazały jej istotnego wpływu na ryzyko wystąpienia ADHD [69].
Systematyczne badania dotyczące wpływu czynników żywieniowych na obecność objawów ADHD rozpoczęły się od obserwacji Benjamina Feingolda [70], amerykańskiego pediatry i alergologa, który w latach 70. zauważył, że powszechnie stosowane dodatki do żywności, takie jak sztuczne barwniki, aromaty i salicylany, mogą powodować objawy nadpobudliwości u dzieci. Po wyeliminowaniu ich z diety stan ponad połowy badanych dzieci w zakresie objawów pokrzywki, astmy i zaburzeń zachowania się poprawił. Obserwacja ta do dziś stanowi temat wielu badań dających sprzeczne wyniki i niepozwalających na jednoznacznie uznanie proponowanej przez niego diety eliminacyjnej za skuteczną w leczeniu ADHD. W późniejszych badaniach wykazano, że zwiększona obecność w pożywieniu sztucznych barwników, takich jak czerwień koszenilowa (E124), tartrazyna (E102), azorubina (E122), również może wywoływać objawy pobudzenia u dzieci [71]. W efekcie tych obserwacji Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (European Food Safety Authority – EFSA) w 2008 r. wprowadził dopuszczalny limit dziennego spożycia części tych substancji oraz nakaz umieszczania informacji o „możliwości negatywnego wpływu na aktywność i skupienie uwagi u dzieci” na etykietach produktów, które je zawierają. Jest to o tyle istotne, że substancje te mogą wpływać na mózg bez przekraczania bariery krew–mózg, a ich dzienne spożycie wzrosło w ciągu ostatnich 50 lat 4-krotnie [72].
Nadal nie jest jednak jasne, czy to dieta wpływa na ryzyko wystąpienia ADHD, czy może objawy ADHD wpływają na preferencje żywieniowe. Dotychczasowe obserwacje wykazały, że dzieci z ADHD są prawie dwa razy bardziej skłonne do wykazywania złych nawyków żywieniowych niż ich rówieśnicy [73]. W ich diecie znajduje się mniej owoców, warzyw i tłustych ryb, częściej pomijają śniadania, chętniej jedzą w restauracjach typu fast food oraz spożywają większe ilości cukru, słodyczy i słodzonych napojów [74]. Szwedzkie badanie obejmujące ponad 2,5 mln osób dorosłych wykazało, że u pacjentów z ADHD 3-krotnie częściej występuje ryzyko otyłości w porównaniu z ich rodzeństwem i kuzynami bez ADHD [75]. Sugeruje się, że mają na to wpływ zarówno osiowe objawy ADHD, jak i czynniki genetyczne. Deficyty wynikające z zaburzeń koncentracji uwagi, takie jak trudności w planowaniu i samoregulacji, mogą negatywnie wpływać na przestrzeganie zaplanowanych wcześniej założeń diety. Z kolei niedostateczna kontrola impulsów i niecierpliwość będąca wynikiem nadpobudliwości/impulsywności może prowadzić do nieprzemyślanego spożywania wysokokalorycznych, gotowych produktów, które będą przynosiły więcej satysfakcji niż np. wymagające obróbki termicznej warzywa [20, 22].
Zdrowa i zróżnicowana dieta ma pozytywny wpływ na organizm człowieka, jednak cały czas kwestią dyskusyjną jest efektywność jej stosowania jako metody leczenia objawów ADHD. Badanie przeprowadzone na grupie 360 dzieci w wieku szkolnym wykazało, że przestrzeganie diety śródziemnomorskiej, bogatej w warzywa, rośliny strączkowe, owoce, orzechy, zboża i ryby, wiązało się ze zmniejszonym prawdopodobieństwem wystąpienia ADHD [76]. Niektóre elementy diety DASH (dietary approaches to stop hypertension), bogatej w owoce, warzywa, niskotłuszczowe produkty mleczne oraz witaminę C i z niską zawartością cukrów prostych, również miały pozytywny wpływ na redukcję objawów ADHD w badaniu na grupie dzieci w wieku 6–12 lat. Badacze podkreślili jednak, że obserwacja ta wymaga dalszych analiz [77]. Z kolei badanie kohortowe przeprowadzone w Korei na 1733 dzieciach w wieku szkolnym z ADHD analizowało związek między zmianami w diecie a częstością występowania objawów ADHD na początku badania oraz po 2 latach. Odkryto, że dzieci, u których objawy ADHD się poprawiły, zwiększyły spożycie białka roślinnego [78]. W ostatnim czasie zainteresowanie naukowców budzi także potencjalne zastosowanie diety oligoantygenowej (dieta z ograniczonym spożyciem określonych produktów, wykorzystywana w redukcji objawów nadwrażliwości pokarmowych), która mogłaby przynieść, jak się sugeruje, pewne korzyści dzieciom z ADHD. Dieta ta polega na eliminacji żywności uważanej za wysoko alergizującą (mleko i przetwory mleczne, jaja, czekolada, orzechy, owoce cytrusowe) na krótki czas, a następnie stopniowym wprowadzaniu poszczególnych produktów w celu ustalenia, które mogą wywoływać objawy nadwrażliwości. Przegląd badań dotyczących stosowania fazy eliminacyjnej diety wskazuje na zmniejszenie objawów ADHD o ponad 40% u ok. 30% dzieci, co jest obiecującym wynikiem. Niestety w trakcie rozszerzania diety ponownie obserwowano nawrót objawów, co znacząco ogranicza jej potencjalne zastosowanie w praktyce jako sposobu dietetycznego leczenia ADHD [79–81]. Dotychczasowe wyniki badań sugerują, że dieta może mieć wpływ na ADHD, jednak nie udowadniają bezpośredniego związku przyczynowego. Zależności między zdrową dietą a niską częstością występowania ADHD mogą bowiem być związane z dodatkowymi, niezmierzonymi czynnikami, takimi jak styl życia, aktywność fizyczna, sen, które również wpływają na nawyki żywieniowe [82].
Dane dotyczące skuteczności suplementacji w leczeniu ADHD pozostają niejednoznaczne lub anegdotyczne. Istnieją dane świadczące o niewielkiej skuteczności siarczanu cynku w leczeniu ADHD, w zakresie wpływu na objawy nadpobudliwości i impulsywności [83].
Przegląd 54 badań dotyczących niefarmakologicznego postępowania w ADHD wykazał, że suplementacja PUFA omega-3 ma wpływ na niewielką, ale istotną redukcję objawów ADHD [84]. Efekty suplementacji omega-3 są skromniejsze. Z uwagi na stosunkowo łagodny profil działań niepożądanych może to być atrakcyjna opcja, zwłaszcza dla osób, które nie chcą lub nie mogą korzystać z tradycyjnych terapii psychofarmakologicznych. W związku z tym suplementacja omega-3 może być rozważana jako wsparcie standardowych interwencji farmakologicznych [64].
Dane dotyczące skuteczności suplementacji kwasów tłuszczowych u dorosłych wymagają większej ilości badań, ale istnieją hipotezy, że objawy ADHD u dorosłych mogą mieć związek z niedoborem lub brakiem równowagi PUFA spowodowanym niewystarczającym spożyciem niezbędnych kwasów tłuszczowych w diecie, zaburzeniami wchłaniania tych kwasów lub ich zwiększonym metabolizmem [85]. Young i wsp. w badaniu dorosłych osób z ADHD stwierdzili znacząco niższe poziomy całkowitych kwasów tłuszczowych nasyconych, wielonienasyconych oraz omega-6, a także DHA. Wykazali również wyższe poziomy całkowitych kwasów jednonienasyconych i kwasu dokozapentaenowego (22:5n-3). W fosfolipidach błony erytrocytów osoby z ADHD miały niższe poziomy kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, omega-3 i DHA oraz wyższe poziomy kwasów nasyconych. Nie stwierdzono związku między poziomami DHA a ciężkością objawów ADHD [86].
Wyniki nowozelandzkiego badania sugerują, że suplementacja mikroelementami (z wyłączeniem kwasów tłuszczowych) była korzystna w leczeniu ADHD u dorosłych, ale jej skuteczność różniła się w zależności od źródła oceny. W ocenach dokonywanych przez pacjentów i obserwatorów (np. rodzina lub znajomi) wykazano istotną poprawę objawów ADHD na korzyść grupy otrzymującej mikroelementy, natomiast w ocenach klinicystów różnice między grupami były mniej wyraźne. Mimo to klinicyści zauważyli ogólną poprawę stanu pacjentów oraz objawów ADHD w grupie stosującej suplementację mikroelementami w porównaniu z grupą placebo. Brak różnic w działaniach niepożądanych między grupami wskazuje, że suplementacja mikroelementami była dobrze tolerowana i miała bezpieczny profil, co czyni ją potencjalnie użytecznym uzupełnieniem leczenia ADHD [87].

Naturoterapia (kontakt z naturą) w ujęciu terapeutycznym w ADHD

Naturoterapia, definiowana jako terapeutyczny kontakt z przyrodą (terapia ogrodnicza – hortiterapia, kąpiele leśne), nie występuje powszechnie w zaleceniach dotyczących postępowania w ADHD. Badania nad naturoterapią dały obiecujące wyniki wskazujące na potencjalne korzyści w terapii ADHD zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Ekspozycja na naturalne środowisko może złagodzić objawy ADHD poprzez poprawę funkcji poznawczych i samopoczucia emocjonalnego. Warto podkreślić, że przeprowadzono więcej badań dotyczących terapii zaburzeń i chorób psychicznych, które często współwystępują z ADHD, takich jak zaburzenia afektywne, lękowe czy uzależnienia, niż dotyczących samego ADHD.
Badania wykazały, że nieustrukturyzowana zabawa na świeżym powietrzu w naturalnym otoczeniu może zmniejszyć objawy ADHD i poprawić funkcjonowanie społeczne i emocjonalne dzieci. Barfield i Driessnack podkreślają, że dzieci z ADHD odnoszą większe korzyści z zabawy na świeżym powietrzu w porównaniu ze środowiskiem wewnętrznym, co sugeruje, że naturalny kontekst sprzyja lepszym wynikom emocjonalnym i społecznym [88]. Podobnie Amoly i wsp. stwierdzili, że dostęp do terenów zielonych koreluje z niższymi wynikami objawów ADHD, zakładając, że to środowisko może zmniejszać stres i zwiększać uwagę poprzez takie mechanizmy jak teoria przywracania uwagi [89]. Teoria ta sugeruje, że środowiska naturalne zapewniają regenerujące doświadczenia, które mogą pomóc złagodzić zmęczenie poznawcze, często doświadczane przez osoby z ADHD [90].
Stwierdzono, że terapia ogrodnicza, która polega na angażowaniu pacjenta w ogrodnictwo i działania związane z roślinami, poprawia uwagę i zmniejsza poziom stresu. Takie aktywności mogą poprawić nastrój i funkcje poznawcze, które są często zaburzone u dorosłych z ADHD [91]. Pielęgnowanie roślin i przebywanie w zielonym środowisku sprzyja poczuciu odpowiedzialności i spełnienia, co może być szczególnie korzystne dla osób dorosłych zmagających się z objawami ADHD. Jest to zgodne z wytycznymi Kooij i wsp., którzy podkreślają potrzebę skutecznych strategii leczenia ADHD u dorosłych, sugerując, że interwencje niefarmakologiczne mogą uzupełniać tradycyjne metody leczenia [92].
Kąpiel w lesie (jap. shinrin-yoku) to kolejna terapia przyrodnicza, która zyskała na popularności w ostatnich latach. Praktyka ta polega na zanurzeniu się w środowisku leśnym, co promuje relaks i uważność. Badania wykazały, że kąpiele leśne mogą prowadzić do znacznego zmniejszenia stresu i poprawy nastroju, co ma kluczowe znaczenie dla osób dorosłych z ADHD [93, 94]. Uspokajające działanie natury może pomóc złagodzić nadpobudliwe i impulsywne zachowania, często obserwowane w ADHD, zapewniając naturalną alternatywę lub uzupełnienie leczenia farmakologicznego [95].
Podsumowując – terapia przyrodnicza stanowi obiecującą metodę łagodzenia objawów ADHD i wykazuje potencjał jako uzupełnienie schematów leczenia ADHD zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Terapia naturą jest spójna z potrzebami pacjentów z ADHD poszukujących niskokosztowych, łatwo dostępnych terapii, z niskim potencjałem działań niepożądanych. Osoby te mogą doświadczyć poprawy koncentracji uwagi, regulacji emocjonalnej i ogólnego samopoczucia, dzięki czemu terapia przyrodnicza może być ważnym elementem leczenia ADHD. Należy jednak podkreślić jej wyłącznie uzupełniający charakter.

Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w ADHD

Wraz z postępem technologii w medycynie coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Termin „sztuczna inteligencja” stworzył matematyk John McCarthy w 1956 r. na konferencji w Dartmouth. Najnowsze dane pokazują, że ponad 2/3 całej światowej populacji korzysta obecnie z telefonu komórkowego, a liczba „unikalnych” użytkowników mobilnych w styczniu 2023 r. sięgnęła 5,44 mld (3/4 osób > 10. roku życia) [96].
Najnowocześniejsza technologia to nie tylko szanse, lecz także zagrożenia. Umiejętne wykorzystanie sztucznej inteligencji i najnowszej technologii wspiera zarówno lekarzy, jak i pacjentów. Do dziesięciu najlepszych innowacji w dziedzinie zdrowia psychicznego według World Economic Forum 2021 należą m.in.: cyfrowe narzędzia do szkolenia usługodawców i wypełniania luk w opiece psychiatrycznej, internetowe programy edukacyjne dotyczące dobrych praktyk w zakresie zdrowia psychicznego oraz dane z mediów społecznościowych, aby wykrywać trendy i zapobiegać samookaleczeniom [97].
Osoby z ADHD często mają zaburzenia snu. Good Sleeper to aplikacja, która wspiera higienę snu. Program jest oparty na terapii poznawczo-behawioralnej, głównej metodzie leczenia bezsenności. Składa się z 6 cotygodniowych sesji, które użytkownik aplikacji przechodzi samodzielnie w domu. Raz w tygodniu odbywa się samodzielnie sesję w aplikacji, która składa się z tych samych etapów co sesja terapeutyczna prowadzona w gabinecie. Użytkownik odpowiada na pytania dotyczące snu i nawyków oraz ogląda materiały edukacyjne [98].
Osoby zmagające się z lękiem albo z zaburzeniami nastroju mogą skorzystać z aplikacji, która podobnie jak Good Sleeper została stworzona przez polski zespół. Amygdala nexocode to osobisty asystent, który pomaga śledzić poziom lęku i stresu oraz wspiera w codziennej pracy nad zrównoważonym zdrowiem psychicznym. Główną funkcjonalnością jest specjalny chatbot. Użytkownicy mogą łatwo dzielić się swoimi emocjami i niepokojącymi objawami poprzez interfejs konwersacyjny oparty na rozwiązaniach machine learning. W aplikacji znajduje się również element terapii poznawczo-behawioralnej, który uczy użytkowników, jak kwestionować negatywne przekonania i radzić sobie z lękiem, a także zapis myśli, który oferuje metody zmiany uprzedzeń, aby użytkownicy mogli zrewidować swój sposób myślenia [99].
Narzędzie iFight Depression to program stworzony dla osób zmagających się z łagodnymi lub umiarkowanymi objawami depresji oparty na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej. Składa się z kilku modułów, których zadaniem jest zwiększenie codziennej aktywności, identyfikowanie szkodliwych wzorców myślowych, monitorowanie nastroju oraz wdrażanie zdrowych nawyków snu i utrzymywanie zdrowego stylu życia. W arkuszach roboczych znajdują się ćwiczenia, które zachęcają do aktywności oraz utrwalania nowych umiejętności i samokontroli [100].
Psychoedukacja stanowi integralną część leczenia ADHD, pomaga pacjentom zrozumieć naturę zaburzenia, jego objawy, przyczyny i strategie radzenia sobie. Wspiera ich w identyfikacji mocnych stron i zasobów, a także w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami [101, 102].
Tradycyjnie psychoedukacja odbywa się w formie grupowych sesji z terapeutą, często z wykorzystaniem materiałów drukowanych, takich jak broszury. Do jej wyzwań należy m.in. fakt, że osoby z ADHD mogą doświadczać trudności w skupieniu uwagi i zapamiętywaniu informacji prezentowanych w taki sposób. Co więcej, środowisko grupowe, choć potencjalnie wspierające, może również stanowić źródło rozproszenia uwagi dla osób z ADHD. Niska motywacja i trudności z organizacją czasu mogą utrudniać regularne wykonywanie prac domowych, które są istotnym elementem psychoedukacji [103, 104].
Warto zaznaczyć, że aplikacje mobilne oferują wiele korzyści, które mogą usprawnić proces psychoedukacji, przede wszystkim umożliwiając dostęp do materiałów edukacyjnych w dowolnym miejscu i czasie, dostarczając angażujące treści, gry, quizy, które ułatwiają uczenie się i zapamiętywanie. Personalizacja treści, czyli dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika, może mieć również ogromne znaczenie, a śledzenie aktywności użytkownika umożliwia dostarczenie informacji zwrotnej. Aplikacje mobilne mogą również ułatwić wykonywanie zadań dzięki przypomnieniom i ustrukturyzowaniu aktywności [105].
W badaniu z 2022 r. nad wspomaganą smartfonami psychoedukacją osób dorosłych porównano skuteczność tradycyjnej psychoedukacji grupowej z psychoedukacją wspomaganą aplikacją mobilną. W obu grupach pacjentów stosowano ten sam program psychoedukacyjny, jednak grupa wspomagana aplikacją otrzymywała materiały w formie cyfrowej. Wyniki badania wskazują, że psychoedukacja wspomagana aplikacją mobilną była bardziej skuteczna w redukcji objawów ADHD, szczególnie nieuwagi i impulsywności. Uczestnicy korzystający z aplikacji wykazali również wyższe przestrzeganie zaleceń dotyczących wykonywania zadań domowych. Zaprezentowane wyniki sugerują, że technologie cyfrowe, takie jak aplikacje mobilne, mają potencjał do usprawnienia psychoedukacji ADHD. Ich użycie może zwiększyć zaangażowanie pacjentów, ułatwić uczenie się i zapamiętywanie informacji, a także poprawić przestrzeganie zaleceń terapeutycznych. Ważne jest jednak, aby aplikacje psychoedukacyjne były oparte na solidnych podstawach naukowych i projektowane z uwzględnieniem specyficznych potrzeb osób z ADHD. Dalsze badania są potrzebne, aby ocenić długoterminową skuteczność psychoedukacji wspomaganej technologią i zoptymalizować jej zastosowanie w leczeniu ADHD [106].
Podsumowując – technologie cyfrowe oprócz psychoedukacji mogą być wykorzystane do treningu funkcji poznawczych (specjalne gry i aplikacje treningowe mogą pomóc w poprawie uwagi, kontroli hamowania i pamięci roboczej), a także organizacji czasu, zarządzania zadaniami i codziennymi aktywnościami. W zakresie wsparcia społecznego platformy online i grupy mogą pomóc osobom z ADHD w nawiązywaniu kontaktów z innymi i dzieleniu się doświadczeniami. Należy jednak pamiętać, że technologie cyfrowe same w sobie nie są wystarczające, aby całkowicie opanować objawy ADHD. Powinny one stanowić uzupełnienie kompleksowego planu leczenia, który obejmuje farmakoterapię, terapię behawioralną i inne formy wsparcia. Ważne jest również, aby korzystanie z technologii cyfrowych było kontrolowane i umiarkowane, aby uniknąć potencjalnych negatywnych skutków, takich jak zachowania nałogowe czy problemy ze snem [107, 108].
Piśmiennictwo
1. WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance. Geneva, World Health Organization 2020.
2. Caspersen CJ, Powell KE, Christenson GM. Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public Health Rep 1985; 100: 126-131.
3. Strain T, Flaxman S, Guthold R i wsp.; Country Data Author Group. National, regional, and global trends in insufficient physical activity among adults from 2000 to 2022: a pooled analysis of 507 population-based surveys with 5·7 million participants. Lancet Glob Health 2024; 12: e1232-e1243. doi: 10.1016/S2214-109X(24)00150-5.
4. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. Lancet Child Adolesc Health 2020; 4: 23-35.
5. Vancampfort D, Firth J, Schuch FB i wsp. Sedentary behavior and physical activity levels in people with schizophrenia, bipolar disorder and major depressive disorder: a global systematic review and meta-analysis. World Psychiatry 2017; 16: 308-315.
6. Oliva V, Fanelli G, Zamparini M i wsp.; DiAPASon Consortium. Patterns of antipsychotic prescription and accelerometer-based physical activity levels in people with schizophrenia spectrum disorders: a multicenter, prospective study. Int Clin Psychopharmacol 2023; 38: 28-39.
7. Tew GA, Bailey L, Beeken RJ i wsp. Physical activity in adults with schizophrenia and bipolar disorder: a large cross-sectional survey exploring patterns, preferences, barriers, and motivating factors. Int J Environ Res Public Health 2023; 20: 2548.
8. Castro Monteiro F, de Oliveira Silva F, Josiane Waclawovsky A i wsp. Physical activity and sedentary behavior levels among individuals with mental illness: a cross-sectional study from 23 countries. PLoS One 2024; 19: e0301583. doi: 10.1371/journal.pone.0301583.
9. Semeijn EJ, Sandra Kooij JJ, Comijs HC i wsp. Attention-deficit/hyperactivity disorder, physical health, and lifestyle in older adults. J Am Geriatr Soc 2013; 61: 882-887.
10. Weissenberger S, Klicperova-Baker M, Zimbardo P i wsp. ADHD and Present Hedonism: time perspective as a potential diagnostic and therapeutic tool. Neuropsychiatr Dis Treat 2016; 12: 2963-2971.
11. Dennison CA, Legge SE, Bracher-Smith M i wsp. Association of genetic liability for psychiatric disorders with accelerometer-assessed physical activity in the UK Biobank. PLoS One 2021; 16: e0249189. doi: 10.1371/journal.pone.0249189.
12. Weissenberger S, Ptacek R, Vnukova M i wsp. ADHD and lifestyle habits in Czech adults, a national sample. Neuropsychiatr Dis Treat 2018; 14: 293-299.
13. Björk A, Rönngren Y, Selander J i wsp. Health, lifestyle habits, and physical fitness among adults with ADHD compared with a random sample of a Swedish general population. Society, Health and Vulnerability 2018; 9: 1553916. doi: 10.1080/20021518.2018.1553916.
14. Jeoung BJ. The relationship between attention deficit hyperactivity disorder and health-related physical fitness in university students. J Exerc Rehabil 2014; 10: 367-371.
15. Suchert V, Pedersen A, Hanewinkel R i wsp. Relationship between attention-deficit/hyperactivity disorder and sedentary behavior in adolescence: a cross-sectional study. Atten Defic Hyperact Disord 2017; 9: 213-218.
16. Suchert V, Hanewinkel R, Isensee B. Sedentary behavior and indicators of mental health in school-aged children and adolescents: a systematic review. Prev Med 2015; 76: 48-57.
17. Christakis DA, Zimmerman FJ, DiGiuseppe DL i wsp. Early television exposure and subsequent attentional problems in children. Pediatrics 2004; 113: 708-713.
18. Wallace J, Boers E, Ouellet J i wsp. Screen time, impulsivity, neuropsychological functions and their relationship to growth in adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms. Sci Rep 2023; 13: 18108.
19. Nagata JM, Smith N, Alsamman S i wsp. Association of physical activity and screen time with body mass index among US adolescents. JAMA Netw Open 2023; 6: e2255466. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2022.55466.
20. Cortese S, Angriman M, Maffeis C i wsp. Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and obesity: a systematic review of the literature. Crit Rev Food Sci Nutr 2008; 48: 524-537.
21. Cortese S, Moreira-Maia CR, St Fleur D i wsp. Association between ADHD and obesity: a systematic review and meta-analysis. Am J Psychiatry 2016; 173: 34-43.
22. Nigg JT, Johnstone JM, Musser ED i wsp. Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and being overweight/obesity: new data and meta-analysis. Clin Psychol Rev 2016; 43: 67-79.
23. Cortese S, Tessari L. Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and obesity: update 2016. Curr Psychiatry Rep 2017; 19: 4. doi: 10.1007/s11920-017-0754-1.
24. Schuch FB, Vancampfort D, Firth J i wsp. Physical activity and incident depression: a meta-analysis of prospective cohort studies. Am J Psychiatry 2018; 175: 631-648.
25. Schuch FB, Stubbs B, Meyer J i wsp. Physical activity protects from incident anxiety: A meta-analysis of prospective cohort studies. Depress Anxiety 2019; 36: 846-858.
26. Sun H, Gao X, Que X i wsp. The causal relationships of device-measured physical activity with bipolar disorder and schizophrenia in adults: a 2-Sample mendelian randomization study. J Affect Disord 2020; 263: 598-604.
27. Stubbs B, Vancampfort D, Hallgren M i wsp. EPA guidance on physical activity as a treatment for severe mental illness: a meta-review of the evidence and position statement from the European Psychiatric Association (EPA), supported by the International Organization of Physical Therapists in Mental Health (IOPTMH). Eur Psychiatry 2018; 54: 124-144.
28. Thompson TP, Horrell J, Taylor AH i wsp. Physical activity and the prevention, reduction, and treatment of alcohol and other drug use across the lifespan (the PHASE review): a systematic review. Ment Health Phys Act 2020; 19: 100360. doi: 10.1016/j.mhpa.2020.100360.
29. Cabé N, Lanièpce A, Pitel AL. Physical activity: a promising adjunctive treatment for severe alcohol use disorder. Addict Behav 2021; 113: 106667. doi: 10.1016/j.addbeh.2020.106667.
30. Choi WS, Woo YS, Wang SM i wsp. The prevalence of psychiatric comorbidities in adult ADHD compared with non-ADHD populations: a systematic literature review. PLoS One 2022; 17: e0277175. doi: 10.1371/journal.pone.0277175.
31. Ashdown-Franks G, Firth J, Carney R i wsp. Exercise as medicine for mental and substance use disorders: a meta-review of the benefits for neuropsychiatric and cognitive outcomes. Sports Med 2020; 50: 151-170.
32. De Nys L, Anderson K, Ofosu EF i wsp. The effects of physical activity on cortisol and sleep: a systematic review and meta-analysis. Psychoneuroendocrinology 2022; 143: 105843. doi: 10.1016/j.psyneuen.2022.105843.
33. Shaw P, Eckstrand K, Sharp W i wsp. Attention-deficit/hyperactivity disorder is characterized by a delay in cortical maturation. Proc Natl Acad Sci USA 2007; 104: 19649-19654.
34. Kerns K, Eso K, Thomson J. Investigation of a direct intervention for improving attention in young children with ADHD. Dev Neuropsychol 1999; 16: 273-2295.
35. Tang SW, Chu E, Hui T i wsp. Influence of exercise on serum brain-derived neurotrophic factor concentrations in healthy human subjects. Neurosci Lett 2008; 431: 62-65.
36. Halperin JM, Healey DM. The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: can we alter the developmental trajectory of ADHD? Neurosci Biobehav Rev 2011; 35: 621-634.
37. Den Heijer AE, Groen Y, Tucha L i wsp. Sweat it out? The effects of physical exercise on cognition and behavior in children and adults with ADHD: a systematic literature review. J Neural Transm (Vienna) 2017; 124 (Suppl. 1): 3-26.
38. Chang YK, Liu S, Yu HH, Lee YH. Effect of acute exercise on executive function in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Arch Clin Neuropsychol 2012; 27: 225-237.
39. Choi JW, Han DH, Kang KD i wsp. Aerobic exercise and attention-deficit/hyperactivity disorder: brain research. Med Sci Sports Exerc 2015; 47: 33-39.
40. Cerrillo-Urbina AJ, García-Hermoso A, Sánchez-López M i wsp. The effects of physical exercise in children with attention deficit hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis of randomized control trials. Child Care Health Dev 2015; 41: 779-788.
41. Wang Q, Yang Q, Liu X. The microbiota-gut-brain axis and neurodevelopmental disorders. Protein Cell 2023; 14: 762-775.
42. Agustí A, García-Pardo MP, López-Almela I i wsp. Interplay between the gut-brain axis, obesity and cognitive function. Front Neurosci 2018; 12: 155. doi: 10.3389/fnins.2018.00155.
43. Singhal M, Turturice BA, Manzella CR i wsp. Serotonin transporter deficiency is associated with dysbiosis and changes in metabolic function of the mouse intestinal microbiome. Sci Rep 2019; 9: 2138. doi: 10.1038/s41598-019-38489-8.
44. Aarts E, Ederveen THA, Naaijen J i wsp. Gut microbiome in ADHD and its relation to neural reward anticipation. PLoS One 2017; 12: e0183509. doi: 10.1371/journal.pone.0183509.
45. Prehn-Kristensen A, Zimmermann A, Tittmann L i wsp. Reduced microbiome alpha diversity in young patients with ADHD. PLoS One 2018; 13: e0200728. doi: 10.1371/journal.pone.0200728.
46. Jiang HY, Zhou YY, Zhou GL i wsp. Gut microbiota profiles in treatment-naïve children with attention deficit hyperactivity disorder. Behav Brain Res 2018; 347: 408-413.
47. Wang LJ, Yang CY, Chou WJ i wsp. Gut microbiota and dietary patterns in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Eur Child Adolesc Psychiatry 2020; 29: 287-297.
48. Cheng S, Han B, Ding M i wsp. Identifying psychiatric disorder-associated gut microbiota using microbiota-related gene set enrichment analysis. Brief Bioinform 2020; 21: 1016-1022.
49. Szopinska-Tokov J, Dam S, Naaijen J i wsp. Investigating the gut microbiota composition of individuals with attention-deficit/hyperactivity disorder and association with symptoms. Microorganisms 2020; 8: 406. doi: 10.3390/microorganisms8030406. Erratum in: Microorganisms 2021; 9: 1358. doi: 10.3390/microorganisms9071358.
50. Wan L, Ge WR, Zhang S i wsp. Case-control study of the effects of gut microbiota composition on neurotransmitter metabolic pathways in children with attention deficit hyperactivity disorder. Front Neurosci 2020; 14: 127. doi: 10.3389/fnins.2020.00127.
51. Gibson GR, Hutkins R, Sanders ME i wsp. Expert consensus document: The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) consensus statement on the definition and scope of prebiotics. Nat Rev Gastroenterol Hepatol 2017; 14: 491-502.
52. Barrio C, Arias-Sánchez S, Martín-Monzón I. The gut microbiota-brain axis, psychobiotics and its influence on brain and behaviour: a systematic review. Psychoneuroendocrinology 2022; 137: 105640. doi: 10.1016/j.psyneuen.2021.105640.
53. Arteaga-Henríquez G, Rosales-Ortiz SK, Arias-Vásquez A i wsp. Treating impulsivity with probiotics in adults (PROBIA): study protocol of a multicenter, double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Trials 2020; 21: 161. doi: 10.1186/s13063-019-4040-x.
54. Yang LL, Stiernborg M, Skott E i wsp. Effects of a synbiotic on plasma immune activity markers and short-chain fatty acids in children and adults with ADHD-A randomized controlled trial. Nutrients 2023; 15: 1293. doi: 10.3390/nu15051293.
55. Kumperscak HG, Gricar A, Ülen I i wsp. A pilot randomized control trial with the probiotic strain Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) in ADHD: children and adolescents report better health-related quality of life. Front Psychiatry 2020; 11: 181. doi: 10.3389/fpsyt.2020.00181.
56. Ghanaatgar M, Taherzadeh S, Ariyanfar S i wsp. Probiotic supplement as an adjunctive therapy with Ritalin for treatment of attention‐deficit hyperactivity disorder symptoms in children: a double‐blind placebo‐controlled randomized clinical trial. Nutr Food Sci 2022; 53: 19-34.
57. Härtel C, Spiegler J, Fortmann I i wsp. Breastfeeding for 3 months or longer but not probiotics is associated with reduced risk for inattention/hyperactivity and conduct problems in very-low-birth-weight children at early primary school age. Nutrients 2020; 12: 3278.
58. Wang LJ, Yang CY, Kuo HC i wsp. Effect of Bifidobacterium bifidum on clinical characteristics and gut microbiota in attention-deficit/hyperactivity disorder. J Pers Med 2022; 12: 227. doi: 10.3390/jpm12020227.
59. LaChance L, McKenzie K, Taylor VH i wsp. Omega-6 to omega-3 fatty acid ratio in patients with ADHD: a meta-analysis. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry 2016; 25: 87-96.
60. Robertson RC, Seira Oriach C, Murphy K i wsp. Omega-3 polyunsaturated fatty acids critically regulate behaviour and gut microbiota development in adolescence and adulthood. Brain Behav Immun 2017; 59: 21-37.
61. Wall R, Marques TM, O’Sullivan O i wsp. Contrasting effects of Bifidobacterium breve NCIMB 702258 and Bifidobacterium breve DPC 6330 on the composition of murine brain fatty acids and gut microbiota. Am J Clin Nutr 2012; 95: 1278-1287.
62. Chang JP, Su KP, Mondelli V i wsp. Omega-3 polyunsaturated fatty acids in youths with attention deficit hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis of clinical trials and biological studies. Neuropsychopharmacology 2018; 43: 534-545.
63. Barragán E, Breuer D, Döpfner M. Efficacy and safety of omega-3/6 fatty acids, methylphenidate, and a combined treatment in children with ADHD. J Atten Disord 2017; 21: 433-441.
64. Bloch MH, Qawasmi A. Omega-3 fatty acid supplementation for the treatment of children with attention-deficit/hyperactivity disorder symptomatology: systematic review and meta-analysis. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2011; 50: 991-1000.
65. Popkin BM, Adair LS, Ng SW. Global nutrition transition and the pandemic of obesity in developing countries. Nutr Rev 2012; 70: 3-21.
66. Brandt J. Diet in brain health and neurological disorders: risk factors and treatments. Brain Sci 2019; 9: 234.
67. Marx W, Moseley G, Berk M i wsp. Nutritional psychiatry: the present state of the evidence. Proc Nutr Soc 2017; 76: 427-436.
68. Woo HD, Kim DW, Hong YS i wsp. Dietary patterns in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Nutrients 2014; 6: 1539-1553.
69. Azadbakht L, Esmaillzadeh A. Dietary patterns and attention deficit hyperactivity disorder among Iranian children. Nutrition 2012; 28: 242-249.
70. Feingold BF. Hyperkinesis and learning disabilities linked to artificial food flavors and colors. Am J Nurs 1975; 75: 797-803.
71. Bateman B, Warner JO, Hutchinson E i wsp. The effects of a double blind, placebo controlled, artificial food colourings and benzoate preservative challenge on hyperactivity in a general population sample of preschool children. Arch Dis Child 2004; 89: 506-511. Erratum in: Arch Dis Child 2005; 90: 875.
72. Arnold LE, Lofthouse N, Hurt E. Artificial food colors and attention-deficit/hyperactivity symptoms: conclusions to dye for. Neurotherapeutics 2012; 9: 599-609.
73. Holton KF, Nigg JT. The association of lifestyle factors and ADHD in children. J Atten Disord 2020; 24: 1511-1520.
74. Rios-Hernandez A, Alda JA, Farran-Codina A i wsp. The Mediterranean diet and ADHD in children and adolescents. Pediatrics 2017; 139: e20162027. doi: 10.1542/peds.2016-2027.
75. Chen MH, Pan TL, Huang KL i wsp. Coaggregation of major psychiatric disorders in first-degree relatives of individuals with attention-deficit/hyperactivity disorder: a nationwide population-based study. J Clin Psychiatry 2019; 80: 18m12371. doi: 10.4088/JCP.18m12371.
76. Darabi Z, Vasmehjani AA, Darand M i wsp. Adherence to Mediterranean diet and attention-deficit/hyperactivity disorder in children: a case control study. Clin Nutr Espen 2022; 47: 346-350.
77. Khoshbakht Y, Moghtaderi F, Bidaki R i wsp. The effect of dietary approaches to stop hypertension (DASH) diet on attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) symptoms: a randomized controlled clinical trial. Eur J Nutr 2021; 60: 3647-3658.
78. Ryu SA, Choi YJ, An H i wsp. Associations between dietary intake and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) scores by repeated measurements in school-age children. Nutrients 2022; 14: 2919. doi: 10.3390/nu14142919.
79. McCann D, Barrett A, Cooper A i wsp. Food additives and hyperactive behaviour in 3-year-old and 8/9-year-old children in the community: a randomised, double-blinded, placebo-controlled trial. Lancet 2007; 370: 1560-1567.
80. Pelsser LM, Frankena K, Toorman J i wsp. Effects of a restricted elimination diet on the behaviour of children with attention-deficit hyperactivity disorder (INCA study): a randomised controlled trial. Lancet 2011; 377: 494-503.
81. Pelsser LM, Frankena K, Toorman J i wsp. Diet and ADHD, reviewing the evidence: a systematic review of meta-analyses of double-blind placebo-controlled trials evaluating the efficacy of diet interventions on the behavior of children with ADHD. PLoS One 2017; 12: e0169277. doi: 10.1371/journal.pone.0169277.
82. Holton KF, Nigg JT. The association of lifestyle factors and ADHD in children. J Atten Disord 2020; 24: 1511-1520.
83. Bilici M, Yildirim F, Kandil S i wsp. Double-blind, placebo-controlled study of zinc sulfate in the treatment of attention deficit hyperactivity disorder. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2004; 28: 181-190.
84. Sonuga-Barke EJ, Brandeis D, Cortese S i wsp.; European ADHD Guidelines Group. Nonpharmacological interventions for ADHD: systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. Am J Psychiatry 2013; 170: 275-289.
85. Irmisch G, Richter J, Thome J i wsp. Altered serum mono- and polyunsaturated fatty acid levels in adults with ADHD. ADHD Atten Def Hyp Disord 2013; 5: 303-311.
86. Young GS, Maharaj NJ, Conquer JA. Blood phospholipid fatty acid analysis of adults with and without attention deficit/hyperactivity disorder. Lipids 2004; 39: 117-123.
87. Rucklidge JJ, Frampton CM, Gorman B i wsp. Vitamin-mineral treatment of attention-deficit hyperactivity disorder in adults: double-blind randomised placebo-controlled trial. Br J Psychiatry 2014; 204: 306-315.
88. Barfield PA, Driessnack M. Children with ADHD draw-and-tell about what makes their life really good. J Spec Pediatr Nurs 2018; 23: e12210. doi: 10.1111/jspn.12210.
89. Amoly E, Dadvand P, Forns J i wsp. Green and blue spaces and behavioral development in Barcelona schoolchildren: the BREATHE project. Environ Health Perspect 2014; 122: 1351-1358.
90. Donovan GH, Michael YL, Gatziolis D i wsp. Association between exposure to the natural environment, rurality, and attention-deficit hyperactivity disorder in children in New Zealand: a linkage study. Lancet Planet Health 2019; 3: e226-e234. doi: 10.1016/S2542-5196(19)30070-1.
91. Sonuga-Barke EJ, Halperin JM. Developmental phenotypes and causal pathways in attention deficit/hyperactivity disorder: potential targets for early intervention? J Child Psychol Psychiatry 2010; 51: 368-389.
92. Kooij SJ, Bejerot S, Blackwell A i wsp. European consensus statement on diagnosis and treatment of adult ADHD: The European Network Adult ADHD. BMC Psychiatry 2010; 10: 67. doi: 10.1186/1471-244X-10-67.
93. Zhang Y, Feng L, Duan W. The impact of forest therapy programs on stress reduction: a systematic review. Forests 2023; 14: 1851. doi: 10.3390/ijerph21010008.
94. Keller J, Kayira J, Chawla L i wsp. Forest bathing increases adolescents’ mental well-being: a mixed-methods study. Int J Environ Res Public Health 2024; 21: 8. https://doi.org/10.3390/ijerph21010008
95. Hood M, Baumann O. Could nature contribute to the management of ADHD in children? A systematic review. Int J Environ Res Public Health 2024; 21: 736. doi: 10.3390/ijerph21060736.
96. Raport Digital Around The World. https://datareportal.com/global-digital-overview. Dostęp: 18.11.2024.
97. World Economic Forum. These are the top 10 innovations in mental health, https://www.weforum.org/stories/2021/09/these-are-the-top-10-innovations-tackling-mental-ill-health. 2024.
98. Medonet, Good Sleeper – aplikacja do leczenia bezsenności. https://www.medonet.pl/odzyskaj-zdrowy-sen,good-sleeper---aplikacja-do-leczenia-bezsennosci-opracowali-ja-eksperci-medycyny-snu,artykul,03711367.html. 2023.
99. Nexocode, AI Therapist App Supporting Mental Health. https://nexocode.com/case-studies/ai-therapist-app-supporting-mental-health. Dostęp: 18.11.2024.
100. European Alliance Against Depression. Narzędzie iFightDepression. https://ifightdepression.com/pl. Dostęp: 18.11.2024.
101. Association of the Scientific Medical Societies in Germany (2017). German S3 guideline “ADHD in children, adolescents and adults” [Langfassung der interdisziplinären evidenz- und konsensbasierten (S3) Leitlinie “Aufmerksamkeitsdefizit- / Hyperaktivitätsstörung (ADHS) im Kindes-, Jugend- und Erwachsenenalter” - AWMF-Registernummer 028-045], https://register.awmf.org/assets/guidelines/028_D_G_f_Kinder-_und_Jugendpsychiatrie_und_-psychotherapie/028-045eng_S3_ADHS_2020-12-abgelaufen.pdf. Dostęp: 18.11.2024.
102. Gondek TM, Stramecki F, Cieśla M i wsp. Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne u dorosłych z ADHD. Rekomendacje Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i koalicji organizacji na rzecz osób z ADHD – 2024 r. Psychiatria Spersonalizowana 2024; 3. doi: 10.5114/psychs.2024.142908.
103. Kooij JJS, Bijlenga D, Salerno L i wsp. Updated European Consensus Statement on diagnosis and treatment of adult ADHD. Eur Psychiatry 2019; 56: 14-34.
104. Tang W, Kreindler D. Supporting homework compliance in cognitive behavioural therapy: essential features of mobile apps. JMIR Ment Health 2017; 4: e20. doi: 10.2196/mental.5283
105. Torous J, Bucci S, Bell IH i wsp. The growing field of digital psychiatry: current evidence and the future of apps, social media, chatbots, and virtual reality. World Psychiatry 2021; 20: 318-335.
106. Selaskowski B, Steffens M, Schulze M i wsp. Smartphone-assisted psychoeducation in adult attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomized controlled trial. Psychiatry Res 2022; 317: 114802. doi: 10.1016/j.psychres.2022.114802.
107. Păsărelu CR, Andersson G, Dobrean A. Attention-deficit/hyperactivity disorder mobile apps: a systematic review. Int J Med Informa­tics 2020; 138: 104133. doi: 10.1016/j.ijmedinf.2020.104133.
108. Akbar S, Coiera E, Magrabi F. Safety concerns with consumer-facing mobile health applications and their consequences: a scoping review. J Am Med Inform Assoc 2020; 27: 330-340.
Quick links
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.