Bieżący numer
Archiwum
Filmy
Artykuły w druku
O czasopiśmie
Suplementy
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Opłaty publikacyjne
Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
2/2011
vol. 113 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Ocena okulistyczna zdolności do prowadzenia pojazdów samochodowych u kierowców po 60. roku życia
Iwona Laudańska-Olszewska
1
,
Maria Omulecka
1
,
Marta Biesiadzka
1
Klinika Oczna 2011, 113 (2): 156-160
Data publikacji online: 2011/06/29
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp
Celem badania jest ocena funkcji wzroku kierowców po 60. roku życia oraz ocena stopnia, w jakim kierowcy w tej grupie wiekowej spełniają kryteria dla kandydatów na prawo jazdy. Materiał i metody Badaniu poddano 63 osoby powyżej 60. roku życia. U badanych kierowców oceniono ostrość wzroku do dali bez korekcji i z korekcją okularową, zbadano rozpoznawanie barw za pomocą tablic Ischihary oraz oceniono pole widzenia metodą konfrontacyjną. Ponadto wśród pacjentów przeprowadzono ankietę nt. codziennych zwyczajów dotyczących prowadzenia samochodu. Wyniki 11% badanych osób nie spełniało kryteriów okulistycznych dla kierowców określonych przez prawo. 29% kierowców miało wystarczającą ostrość wzroku z odpowiednią korekcją, ale prowadziło auto bez korekcji. 60% badanych miało odpowiednią ostrość wzroku bez korekcji lub z korekcją i stosowało korekcję w czasie jazdy. Najczęstszą przyczyną obniżenia ostrości wzroku były wady wzroku (83% badanych). Inne przyczyny obniżenia ostrości wzroku to: AMD (7%), zaćma (6%) i jaskra (4%). Wnioski 1. Część kierowców po 60. roku życia nie spełnia odpowiednich wymogów okulistycznych do posiadania prawa jazdy; 2. należy rozważyć wprowadzenie odpowiednich okulistycznych badań kontrolnych dla kierowców po 60. roku życia; 3. obecnie stosowane badania narządu wzroku dla kierowców mogą okazać się niewystarczające, gdyż nie obejmują wszystkich zaburzeń widzenia, które wpływają na zwiększenie ryzyka spowodowania kolizji drogowej. Introduction Evaluation of visual function of drivers at the age more than 60 years, and assessment of the degree in which they meet requirements for candidates for driving license. Material and methods Sixty three drivers at the age 60 and more have been examined. Corrected and uncorrected distance visual acuity, Ischihara test for color vision and confrontation visual field were done in all of them. Furthermore, patients have been inquired on everyday driving habits. Results 11% of patients did not meet ophthalmological requirements for drivers as defined by the law; 29% of patients had satisfying corrected visual acuity, but used to drive without correction. 60% of patients had satisfying corrected and uncorrected visual acuity and used correction during driving activity. The most common reason of impaired visual acuity was ametropia (83% of persons). The other reasons were: AMD (7%), cataract (6%) and glaucoma (4%). Conclusions 1. Owners of the driving licenses with no time limit are often active drivers, who do not fulfill ophthalmological requirements. 2. Implementation of additional medical examination for drivers at the age 60 and more should be considered. 3. Currently used ophthalmological examinations for drivers, may be insufficient, because they do not include all disorders of vision influencing enlarged risk of road collision. słowa kluczowe:
ocena okulistyczna, prawo jazdy, starsi kierowcy |
|