eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2014
vol. 30
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Ocena zadowolenia studentów z kształcenia na kierunku pielęgniarstwo na Wydziale Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doniesienie wstępne

Joanna Gotlib
,
Iwona Redel
,
Grzegorz Stachacz
,
Anna Kaczyńska
,
Jarosława Belowska
,
Mariusz Panczyk

Studia Medyczne 2014; 30 (2): 84–89
Data publikacji online: 2014/06/16
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie:: Analiza opinii studentów na temat zadowolenia ze studiowania jest jednym z podstawowych elementów oceny globalnej jakości kształcenia na uczelniach.

Cel pracy: :Analiza oceny zadowolenia studentów z treści i metod kształcenia na kierunku pielęgniarstwo na Wydziale Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Materiał i metody:: W badaniu wzięło udział 200 studentów studiów stacjonarnych (ST) i niestacjonarnych (NST), w tym 195 kobiet i 5 mężczyzn. Średnia ich wieku wynosiła 34 lata, a odsetek zwrotu ankiet 55%. W badaniu wykorzystano dobrowolne, anonimowe badania ankietowe – samodzielnie skonstruowany kwestionariusz zawierający 27 pytań zamkniętych. Studenci otrzymywali kwestionariusz w formie linku do elektronicznego formularza. Przeprowadzono analizę statystyczną: StatSoft Statistica 10.0, test U Manna-Whitneya (p < 0,05).

Wyniki: :Większość studentów ST i NST była zadowolona z kształcenia na kierunku pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Większość również deklarowała, że liczba godzin wykładów była wystarczająca (ST istotnie częściej – p < 0,05). W obu grupach studenci stwierdzali, że liczba godzin zajęć seminaryjnych, ćwiczeń oraz praktyk zawodowych była wystarczająca (p = NS). Zdecydowana większość studentów ST i NST chciałaby decydować o wyborze zajęć teoretycznych i seminaryjnych zgodnie z zainteresowaniami i specyfiką pracy. Studenci NST istotnie częściej niż ST (p < 0,05) podawali, że w programie studiów jest za mało godzin kształcenia z takich przedmiotów, jak: kontraktowanie świadczeń medycznych, prawo w ochronie zdrowia, pielęgniarstwo europejskie.

Wnioski: W grupie badanej kształcenie na kierunku pielęgniarstwo spełniło oczekiwania zarówno studentów ST, jak i NST. Tryb studiów może wpływać na oczekiwania studentów wobec programu studiów, treści i organizacji kształcenia oraz poziom ich satysfakcji z otrzymanego wykształcenia. Studenci NST mieli większe oczekiwania wobec konstrukcji programu kształcenia oraz treści kształcenia przekazywanych podczas studiów. W celu ciągłego podnoszenia i utrzymywania wysokiej jakości kształcenia badania dotyczące zadowolenia studentów ze studiowania powinny być prowadzone regularnie, a ich wyniki implementowane do programów studiów, treści i stosowanych metod kształcenia.

Introduction:: The analysis of the opinions of students regarding their level of satisfaction with their studies constitutes one of the basic elements of global assessment of the quality of teaching at university-level schools.

Aim of the research:: To analyse the assessment of satisfaction of students with the learning content and teaching methods in the field of nursing at the Faculty of Health Science, Medical University of Warsaw.

Material and methods:: The study enrolled 200 full-time (ST) and part-time (NST) students, including 195 women (F) and 5 men (M). The mean age was 34 years and the questionnaire return rate was 55%. This was a voluntary and anonymous questionnaire study, with a questionnaire developed by the authors including 27 close-ended questions. The students received the questionnaire in the form of a link to an e-form. Statistical analysis was performed using Statsoft Statistica 10.0 (licensed to Medical University of Warsaw) and Mann-Whitney U test (significance level: p < 0.05).

Results:: The majority of ST and NST students were satisfied with studying Nursing at Medical University of Warsaw. The vast majority of the study participants reported that the number of hours of lectures was sufficient, with ST students reporting thois significantly more often (p < 0.05). The students from both groups reported that the number of hours of seminars, classes and professional training sessions was sufficient (p = NS). The vast majority of the ST and NST students expressed a preference to choose theoretical classes and seminars on their own, in accordance with their interests and the character of their job. Compared to the ST students, the NST students significantly more often (p < 0.05) declared that the curriculum did not include a sufficient number of hours of the following courses: Contracting Health Benefits, Law in Health Protection and European Nursing.

Conclusions: :Teaching in the field in Nursing met with the expectations of both ST and NST students from the study group. The mode of study may influence the expectations of students regarding the curriculum, learning content and organisation of the course, as well as the level of satisfaction with education received. In the study group, the part-time students had greater expectations regarding the structure of the curriculum and the learning content. The students’ level of satisfaction with learning should be assessed on a regular basis for continuous improvement and maintenance of high quality of teaching, and the study results should be introduced into the curriculum, learning content and teaching methods.
słowa kluczowe:

skuteczność, efektywność, jakość kształcenia, satysfakcja studentów

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.