eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2014
vol. 30
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Popularność Internetu wśród młodzieży akademickiej

Monika Szpringer
,
Edyta Laurman-Jarząbek
,
Justyna Kosecka

Studia Medyczne 2014; 30 (2): 75–83
Data publikacji online: 2014/06/16
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie: Rzeczywistość wirtualna stanowi wyjątkową okazję do wspierania rozwoju osobistego, ale także tworzy nowe bariery i nierówności, co powoduje wiele zagrożeń zarówno dla człowieka, jak i dla ogółu społeczeństwa. Oprócz niewątpliwych zalet Internetu, coraz częściej stanowi on zagrożenie dla harmonijnego rozwoju człowieka. Wirtualna rzeczywistość stawia użytkowników w sytuacji, w której interakcja i komunikacja prowadzona jest inaczej.

Cel pracy: Analiza popularności Internetu wśród młodzieży akademickiej.

Materiał i metody: Badania empiryczne zostały przeprowadzone w roku akademickim 2010/2011 w szkołach wyższych na terenie województwa świętokrzyskiego. Ogółem badaniu poddano 950 studentów kierunków medycznych (pielęgniarstwo, fizjoterapia, ratownictwo medyczne), kierunków pedagogicznych (resocjalizacja, zintegrowana przedszkolna i wczes­noszkolna edukacja, pedagogika z logopedią) oraz technicznych (mechatronika, budownictwo). W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, w ramach którego wykorzystano technikę ankietowania. Problem badawczy zawarto w pytaniu: Jak popularny jest Internet wśród studentów?

Wyniki: Osoby badane w ponad 50% były z przedziału wiekowego 20–25 lat. Ponad 33% studentów to osoby pomiędzy

26. a 30. rokiem życia. Ponad 87% badanych korzysta z Internetu, 88% respondentów założyło swój profil na Facebooku, 81% studentów loguje się na Naszej Klasie. Do bardzo częstego korzystania z informacji naukowych w Internecie przyznaje się ponad 76% badanych studentów. Ponad 55% badanych korzystało z porad psychologicznych w Internecie. Komunikatora Gadu-Gadu bardzo często używa 75% badanych studentów. Wyniki badań potwierdzają, że ponad 64% ankietowanych bardzo często robi zakupy w sklepach internetowych oraz ponad 73% badanych poszukiwało partnera życiowego na portalach randkowych. Miejsc pracy w Internecie poszukiwało 78% badanych, z czego największy odsetek stanowią studenci kierunków medycznych (85,42%) i pedagogicznych (78,62%).

Wnioski: Internet stał się metarzeczywistością, równie istotną co świat realny. Podstawową przestrzenią, w której funkcjonuje pokolenie internautów, są portale społecznościowe. Tam znajdują oni odbicie rzeczywistości, poszukują ,,sposobów” na swoje życie. Młodzi ludzie nie mają oporu przed opisywaniem relacji w pracy, w domu, w szkole, na studiach czy ocenianiem innych na blogach i forach internetowych. Ludzie coraz chętniej zakładają swoje profile na więcej niż na jednym portalu społecznościowym, kierując się chęcią poznawania nowych ludzi, odnawiania kontaktów z przeszłości, poznawania nowych kultur (często subkultur).

Introduction: Virtual reality constitutes an exceptional chance to support personal development, but it also creates new barriers and inequalities and it brings about many threats, both to the person and to society in general. Besides the indubitable advantages of the Internet, it more and more often endangers the harmonious development of a person. Virtual reality puts users in a situation in which interaction and communication is conducted differently to what they are used to based on their everyday experience.

Aim of the research: The aim of the research was an analysis of the Internet’s popularity among university students. The method that was used was a diagnostic survey, carried out using questionnaires, which were the tools used to achieve the goal. Chosen results of the research, essential from the point of view of the formulated problem, were presented in the project. The research issue is encapsulated in the question: How popular is the Internet among university students?

Material and methods: Empirical research was conducted in the academic year 2010/2011 at universities in the Świętokrzyskie province. A total of 950 students attending medical majors (nursing, physiotherapy, medical rescue), pedagogical majors (social rehabilitation, integrated pre-school and early education, pedagogy with logopaedics) and technical majors (mechatronics, construction) took part in the research.

Results: More than 50% of the people that took part in the research were between 20 and 25 years of age. Over 33% of them were aged between 26 and 30. More than 87% of the participants used the Internet, 88% of the respondents had created a Facebook account, 81% of the students logged into the Nasza Klasa website and over 76% of them admitted to frequent use of scientific information found in the Internet. More than 55% of them benefited from psychological counselling via the Internet. In the presented research 75% of the students used the GG (Gadu-Gadu) messenger service very frequently. The conducted study confirmed that over 64% of the polled students used online shops very frequently and more than 73% of the respondents looked for a life partner on a dating website. Seventy-eight percent of the respondents looked for employment in the Internet, the biggest percentage of whom were students of medical majors (85.42%) and pedagogical majors (78.62%).

Conclusions: The Internet has become a meta-reality, as important as the real world. The basic space in which the Internet User Generation functions is in the form of social network portals. People more and more willingly create their accounts on more than one social network portal. This is a craving for meeting other people, restoration of contacts from the past and getting to know new cultures (often subcultures).
słowa kluczowe:

Internet, studenci, wirtualna rzeczywistość

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.