Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Bazy indeksacyjne
Kontakt
Zasady publikacji prac
Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2018
vol. 93 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z chorobą refluksową przełyku
Paulina Marczyńska
,
Mieczysława Czerwionka-Szaflarska
,
Aneta Krogulska
Pediatr Pol 2018; 93 (3): 229–235
Data publikacji online: 2018/07/20
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp
Choroba refluksowa przełyku (GERD) to zespół objawów i zmian morfologicznych występujących w następstwie patologicznego refluksu żołądkowo-przełykowego. Wśród wielu czynników, które mogą mieć wpływ na przebieg GERD, wymienia się także czynniki psychologiczne. Cel pracy Celem zaplanowanego badania było ustalenie, czy dzieci i młodzież leczone z powodu GERD różnią się od zdrowych rówieśników w zakresie ekspresji gniewu, lęku oraz funkcjonowania szkolnego. Materiał i metody Badaniem objęto 104 pacjentów od 9. do 17 roku życia z GERD. Grupę porównawczą stanowiło 81 ochotników w tym samym wieku bez dolegliwości związanych z GERD. Zastosowano kwestionariusz „Ja i moja szkoła”, skalę ekspresji gniewu SEG, inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci STAIC. Wyniki Wyniki wymiaru „Gniew zewnętrzny” u dzieci z GERD z dominującymi epizodami kwaśnymi były istotnie statystycznie niższe w porównaniu z wynikami dzieci z dominującymi epizodami mieszanymi i grupy porównawczej. W aspekcie funkcjonowania szkolnego oraz poziomu lęku stanu i lęku cechy pacjenci z GERD nie różnili się istotnie statystycznie od grupy porównawczej. Wnioski Choroba refluksowa przełyku nie miała wpływu na poziomu lęku, motywacji do nauki oraz lęku szkolnego. Dzieci z dominującymi epizodami kwaśnymi rzadziej ujawniały gniew w zachowaniach agresywnych, co może oznaczać, że ten rodzaj refluksu powoduje uległe zachowania oraz pasywne radzenie sobie z chorobą. Analiza istotnych aspektów psychospołecznych funkcjonowania dzieci i młodzieży z chorobą refluksową przełyku wraz z ukierunkowanym wsparciem psychologicznym może wpływać na poprawę jakości życia chorych. Introduction Gastroesophageal reflux disease (GERD) is a syndrome of symptoms and morphological changes following gastroesophageal reflux. Among the many factors that may be responsible for the occurrence of gastroesophageal reflux disease, psychological ones are often mentioned. Aim of the study The aim of the planned study was to determine whether children and adolescents treated for gastroesophageal reflux disease are different from healthy ones in expressing anger and anxiety, and in school functioning. Material and Methods The study included 104 patients from 9 to 17 years of age with GERD. The comparative group consisted of 81 healthy volunteers of the same age without GERD. The following research methods were used: “Me and My School” Questionnaire, Anger Expression Scale SEG, STAIC. Results The results of external anger scores in children with reflux disease with predominant acid episodes were statistically significantly lower in comparison to those of predominantly mixed episodes and comparative children. As for school functioning, anxiety state, and anxiety trait, GERD patients did not differ significantly from the comparative group. Conclusions Gastroesophageal reflux disease did not affect anxiety levels, motivation for learning, or school anxiety. Predominant acid episodes in children have made them less likely to reveal anger in aggressive behaviour, which may indicate that this type of reflux, as more oppressive, causes subdued behaviour and passive coping with the illness. An analysis of the important psychosocial aspects of the functioning of children and adolescents with gastroesophageal reflux disease together with targeted psychological support can, to a large extent, contribute to improving the quality of patients’ lives. słowa kluczowe:
choroba refluksowa przełyku, lęk, gniew, motywacja do nauki, lęk szkolny |