eISSN: 2084-9885
ISSN: 1896-6764
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Spaced retrieval as a tool to work with patients with Alzheimer’s disease

Natalia M. Segiet
1
,
Gabriela Początek
2
,
Anna Laskowska-Wronarowicz
3
,
Aleksandra Klimkowicz-Mrowiec
4

  1. Jagiellonian University Medical College, Doctoral School of Medical and Health Sciences, Kraków, Poland
  2. The Doctoral School of the Medical University of Silesia, Katowice, Poland
  3. Department of Clinical Psychology, University Hospital, Kraków, Poland
  4. Department of Internal Medicine and Gerontology, Faculty of Medicine, Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2024; 19
Data publikacji online: 2025/01/14
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp:
Odroczone przypominanie (spaced retrieval – SR) to niefarmakologiczna terapia, której celem jest poprawa funkcjonowania poznawczego i uczenia się nowych informacji. Jest ona szczególnie istotna i przydatna w pracy z pacjentami, u których zdiagnozowano chorobę Alzheimera, ponieważ jest to metoda z paradygmatu uczenia bez błędów – jej skuteczność wynika z pozytywnego powtarzania i primingu. Przegląd ma na celu ocenę skuteczności techniki SR u pacjentów z chorobą Alzheimera.

Materiał i metody:
Przeszukano cztery bazy danych, używając klucza: „Alzheimer’s disease OR dementia” AND „Spaced retrieval or SR” z ramami czasowymi ustalonymi od 2014 do 2023 roku. Wyszukiwanie przeprowadzono zgodnie z wytycznymi PRISMA. Sześćdziesiąt dwa artykuły zostały sprawdzone pod kątem kwalifikowalności, 5 włączono do analizy w przeglądzie.

Wyniki:
Nie zaobserwowano znaczących różnic w ogólnym funkcjonowaniu poznawczym u pacjentów z chorobą Alzheimera. Stwierdzono jednak poprawę w zakresie wyuczonych umiejętności codziennego życia. Znacząca poprawa wskazuje na wysokie znaczenie ekologiczne tej metody i pozwala na jej wykorzystanie do nauczania różnych złożonych czynności codziennego życia (takich jak korzystanie z telefonu, przygotowywanie leków lub zarządzanie pieniędzmi). Trening SR jest ważniejszy dla uczenia się umiejętności codziennego życia niż zadań związanych z treningiem pamięci semantycznej.

Wnioski:
Przegląd wzmacnia zalecenia dotyczące wdrażania SR w praktyce i podkreśla znaczenie dalszych badań.



Introduction:
Spaced retrieval is a non-pharmacological therapy that aims to improve cognitive functioning and learning of new information. It is particularly relevant and useful in the context of working with patients diagnosed with Alzheimer’s disease as it is a method derived from the error-less paradigm – based on the effectiveness of positive repetition and priming. This review aims to assess the effectiveness of the SR technique among patients with Alzheimer’s disease.

Material and methods:
Four databases were searched using the keywords: “Alzheimer’s disease OR dementia” AND “Spaced retrieval or SR” with the time frame set from 2014 to 2023. The search was conducted according to PRISMA guidelines. Sixty-two articles were screened for eligibility and 5 were analysed in the review.

Results:
No significant differences were observed in overall cognitive functioning in Alzheimer’s patients. However, improvement could be detected in learned daily living skills. Significant improvements indicate the high ecological relevance of this method and allow it to be used to teach a variety of complex activities of daily leaving (such as using the telephone, preparing medications or managing money). SR training is more important for learning daily living skills than verbal semantic memory.

Conclusions:
This review reinforces the recommendations for implementing SR in practice and emphasizes the importance of further research.

słowa kluczowe:

trening, uczenie się, przegląd, funkcje poznawcze, aktywności dnia codziennego, choroba Alzheimera

© 2025 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.