eISSN: 1689-1716
ISSN: 0324-8267
Archiwum Medycyny Sądowej i Kryminologii/Archives of Forensic Medicine and Criminology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
SCImago Journal & Country Rank
2-3/2020
vol. 70
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
List do Redakcji

Średnie przyspieszenie środka ciężkości pojazdu, w którym jechał pokrzywdzony/poszkodowany, jako kryterium weryfikacji następstw dystorsji kręgosłupa szyjnego

Jarosław Berent
1

  1. Department of Forensic Medicine, Medical University of Lodz, Poland
Arch Med Sadowej Kryminol 2020; 70 (2–3): 159–162
Data publikacji online: 2021/03/17
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Teresiński w swoich publikacjach – zarówno tych starszych, pochodzących z 2013 r. [1, 2], jak i w będącej ich kontynuacją publikacji z 2019 r. [3] – wskazuje na „przyspieszenie” jako kryterium selektywnej weryfikacji następstw dystorsji kręgosłupa szyjnego. Jest to generalnie słuszne, jednakże w cytowanych pracach zabrakło mi dokładnego wskazania, o jakie „przyspieszenie” chodzi. W pracach z 2013 r. autor w ogóle nie wskazał, co to za „przyspieszenie”, natomiast w ostatniej publikacji podał, że chodzi o „przyspieszenie środka ciężkości pojazdu, w którym podróżowała ofiara”, co jednak również nie jest wystarczające. Pewne informacje na ten temat znajdują się w napisanym z perspektywy inżyniera i komplementarnym do pracy Teresińskiego [3] artykule Kędzierskiego [4] opublikowanym w tym samym numerze Archiwum Medycyny Sądowej i Kryminologii, ale w natłoku przedstawionych tam informacji zagadnienie to nie jest jednak wystarczająco zaakcentowane.

Teresiński in his studies, both older ones, published in 2013 [1, 2] and the recent one from 2019 [3] as a follow-up to the earlier studies, discusses “acceleration” as a criterion of selective verification of the sequelae of whiplash injury. In principle, the approach outlined in the cited studies is correct, but it lacks an explicit definition of what precisely is meant by “acceleration”. In the 2013 papers, the author failed to give any indication as to what type of “acceleration” was discussed, while in his latest publication he stated that “acceleration” referred to the “acceleration of the centre of gravity of the vehicle in which the victim was travelling”, which is also an insufficiently precise definition. More detailed information on the topic can be found in the paper by Kędzierski [4], written from the perspective of an engineer and complementary to Teresiński’s study [3], which was published in the same issue of Archives of Forensic Medicine and Criminology, but the aspect is not highlighted enough among the abundance of information presented there.
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.