Bieżący numer
Archiwum
Filmy
Artykuły w druku
O czasopiśmie
Suplementy
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Opłaty publikacyjne
Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2011
vol. 113 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Stan układu wzrokowego a postępy w nauce u dzieci w wieku 6-10 lat z obszaru Wielkopolski na podstawie badań przesiewowych narządu wzroku i badań ankietowych
Danuta Pieczyrak
1
,
Bogdan Miśkowiak
1
Klinika Oczna 2011, 113 (3): 243-248
Data publikacji online: 2011/10/01
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp
Dobre widzenie jest podstawowym warunkiem prawidłowego intelektualnego rozwoju. Cel: ocena wpływu parametrów układu wzrokowego na wyniki w nauce uzyskiwane przez dzieci – na podstawie danych otrzymanych od nauczycieli – i porównanie rezultatów tej oceny z wynikami badań przesiewowych i ankietowych przeprowadzonych wśród rodziców i nauczycieli. Materiał i metody Badania przesiewowe narządu wzroku w zakresie ostrości wzroku do dali, testu soczewki dodatniej, widzenia przestrzennego do bliży, widzenia barw, punktu bliskiego konwergencji i forii do dali przeprowadzono u 1138 uczniów (88 badanych w okularach) w wieku 6-10 lat. Przeprowadzono też badania ankietowe wśród rodziców i nauczycieli dotyczące stanu układu wzrokowego dzieci i zachowania dziecka w szkole. Uzyskano również informacje o ogólnej ocenie postępów w nauce badanych dzieci. Wyniki Dolegliwości ze strony układu wzrokowego częściej obserwowano u dzieci, które nie zaliczyły badania przesiewowego. Badanie przesiewowe zalicza większy odsetek dzieci lepiej uczących się niż dzieci gorzej uczących się. Wnioski Dla osiągania dobrych wyników w nauce istotne jest sprawne funkcjonowanie układu wzrokowego zarówno do dali, jak i bliży. Introduction Purpose: The study aimed at comparing results of the visual screening with school achievements and results of questionnaire studies. Material and methods Basic optometric tests, including visual acuity, phoria, stereo near vision, colour vision, near point of convergence and plus lens test were examined in 1138 children, 6 to 10 years of age, 88 pupils were examined in their glasses. Also questionnaire studies were conducted among parents and teachers, related to visual condition of studied children. For every of the children data were obtained on his/her school achievements. Results A relationship was demonstrated between visual complaints and results of the visual screening and also between school achievements and vision screening results. Conclusions The results corroborate the assumption that school achievements require efficient visual system in near and distant vision. Proper condition of the visual system exerts significant effects on educational and perceptive functions of a child. słowa kluczowe:
badania przesiewowe, ostrość wzroku, test soczewki dodatniej, stereopsja, punkt bliski konwergencji, foria, postępy w nauce |
|