eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2015
vol. 31
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Stosowanie leków dostępnych bez recepty przez osoby dorosłe oraz ocena wpływu reklamy na konsumentów

Monika Szpringer
,
Marzena Olędzka
,
Justyna Kosecka
,
Bogumił Sobczyk
,
Paulina Grabowska

Studia Medyczne 2015; 31 (1): 42–47
Data publikacji online: 2015/03/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie: Krajowy rynek farmaceutyczny w ostatnich latach notuje wzrost zapotrzebowania na produkty z kategorii leków dostępnych bez recepty (OTC). Stosowanie tych leków wiąże się z samoleczeniem w celu złagodzenia pierwszych objawów przeziębienia i grypy, różnego pochodzenia bólu, a także problemów ze snem i objawów stresu. Przyczynia się do tego wszechobecna reklama leków OTC w środkach masowego przekazu. Niestety ze względu na stosowane techniki marketingowe reklamy leków OTC nie są w stanie zapewnić odbiorcom przekazu obiektywnych informacji na temat konkretnego produktu.

Cel pracy: Poznanie opinii badanych dotyczących stosowania leków OTC oraz ocena wpływu reklamy na zapotrzebowanie konsumentów.

Materiał i metody: Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w ramach którego wykorzystano technikę ankietowania. Na potrzeby tego badania skonstruowano autorski kwestionariusz ankiety. Badaniem objęto ogółem 114 osób w wieku 18–66 lat.

Wyniki: Spośród leków OTC badani najczęściej stosowali leki przeciwbólowe oraz leki na objawy przeziębienia i grypy (68,33% kobiet i 59,09% mężczyzn). Głównymi miejscami zakupu leków były apteka oraz sklepy spożywcze.

Wnioski: Stosowanie leków OTC jest zjawiskiem powszechnym zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że reklama wywiera duży wpływ na odbiorców i przyczynia się do zwiększonej konsumpcji leków OTC.

Introduction: During the last few years there has been a considerable value growth in the demand for the so-called over-the-counter drugs (OTC, available without doctor’s prescription). Using OTC drugs is related to self-treatment, aimed at mitigating first symptoms of a cold, flu, or various types of pain. The omnipresent advertisements for OTC drugs encourage and contribute to the elevated demand. Unfortunately, the marketing techniques used in advertisements fail to provide reliable and objective information to the viewers about specific products.

Aim of the research: To determine the respondents’ opinions on using OTC drugs and to assess how advertisements influence the consumers’ needs.

Material and methods: The study was conducted by means of a diagnostic survey using a questionnaire. For the purpose of the study, the authors prepared a survey questionnaire, which was used as a research tool. The study included 114 respondents, falling within an age bracket of 18–66 years.

Results: The most frequently used OTC drugs were painkillers and medicines for cold and flu symptoms (68.33% of women and 59.09% of men). The drugs were usually bought in pharmacies and grocery/convenience stores.

Conclusions: Taking OTC drugs is a widespread phenomenon, both in women and men. The obtained results clearly indicate that advertisements have a considerable impact upon target groups and contribute to increased consumption of OTC drugs.
słowa kluczowe:

leki dostępne bez recepty, reklama telewizyjna, płeć, nadużywanie

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.