eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2019
vol. 35
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Subiektywna ocena bólu pooperacyjnego u pacjentów hospitalizowanych na oddziałach zabiegowych

Monika Łabuzek
1
,
Aneta Grochowska
1
,
Maria Mika
1
,
Karolina Wojtaszek
2

  1. Department of Nursing, State Higher Vocational School, Tarnow, Poland
  2. Department of Anaesthesiology and Intensive Care, Health Care Facility, Dębica, Poland
Medical Studies/Studia Medyczne 2019; 35 (2): 100–107
Data publikacji online: 2019/06/28
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Leczenie bólu pooperacyjnego powinno mieć na celu przyniesienie ulgi choremu, uniknięcie fizjologicznych następstw bólu oraz przeciwdziałanie powikłaniom psychologicznym, takim jak lęk i strach.

Cel pracy
Analiza odczuwanego bólu pooperacyjnego u pacjentów hospitalizowanych na oddziałach zabiegowych.

Materiał i metody
W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z użyciem ankiety. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety oraz Arkusz doznań bólowych (The McGill Pain Questionnaire R. Melzack). Badanie przeprowadzono w grudniu 2015 roku oraz styczniu i lutym 2016 roku u 100 pacjentów Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dębicy z Oddziału Chirurgii Ogólnej oraz Oddziału Chirurgii Urazowej i Ortopedii. Ankieta była wypełniana dobrowolnie i anonimowo. Do obliczeń użyto programu SPSS. Przyjęto poziom istotności p < 0,05.

Wyniki
W drugiej dobie po zabiegu chirurgicznym pacjenci najczęściej określali ból jako lekki (39%) lub łagodny (34%), 17% określiło ból jako średni, 5% jako silny, a 5% pacjentów w ogóle nie odczuwało bólu. Siedem procent pacjentów nie odczuło ulgi po podaniu środków przeciwbólowych, połowie chorych leki przeciwbólowe pomogły w zwalczeniu bólu, a 43% badanych poczuło częściową ulgę.

Wnioski
Należy zwrócić większą uwagę na zagadnienie bólu pooperacyjnego. Powinno się poświęcić więcej czasu na przeprowadzenie rozmowy z pacjentem w celu wyjaśnienia mu postępowania pooperacyjnego. Mimo powszechnego stosowania środków przeciwbólowych ból występuje u większości chorych po zabiegach chirurgicznych.



Introduction
Postoperative pain treatment should be aimed at: relieving the sick, avoiding the physiological effects of pain, and preventing psychological complications such as anxiety and fear.

Aim of the research
The analysis of the postoperative pain felt in patients hospitalised in surgical wards.

Material and methods
The research made use of the diagnostic survey method using survey techniques. The research tool was the author’s questionnaire and the McGill Pain Questionnaire (R. Melzack). The research was conducted in December 2015 and January and February 2016 on a group of 100 patients of the Health Care Facility in Dębica from the General Surgery and Trauma Surgery and Orthopaedics wards. The survey was completed voluntarily and anonymously. Calculations were made using SPSS software. The level of significance adopted was p < 0.05.

Results
On the second day after the surgery, the patients defined their pain most often as light (39%) or mild (34%), 17% identified pain as average, 5% as strong, and 5% of patients did not feel pain at all. Seven per cent of patients did not notice any relief after the administration of painkillers, in half of the patients the painkillers helped to overcome the pain, and 43% of those surveyed felt partial relief.

Conclusions
One should pay more attention to the issue of post-operative pain. More time should be spent talking with the patient in order to explain the surgery proceedings. Despite widespread use of painkillers, pain is felt by the majority of patients after surgery.

słowa kluczowe:

ból, ból pooperacyjny, skale oceny bólu, farmakoterapia bólu

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.