eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2023
vol. 17
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
CHOROBY I PROBLEMY WYRÓŻNIONE PRZEZ WHO I FAO
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

WPŁYW FILMU EDUKACYJNEGO NA PRZYGOTOWANIE JELIT DO BADANIA U PACJENTÓW PRZED KOLONOSKOPIĄ: RANDOMIZOWANE, KONTROLOWANE BADANIE Z POJEDYNCZĄ ŚLEPĄ PRÓBĄ

Ayşegül Güneş
1
,
Yasemin Eda Tekin
2
,
Çiçek El
3
,
Hasan Bektaş
3

  1. Nursing Department, Faculty of Health Sciences, Beykent University, Istanbul, Türkiye
  2. Nursing Department, Faculty of Health Sciences, Mudanya University, Bursa, Türkiye
  3. Çam ve Sakura City Hopital, Istanbul, Türkiye
Health Prob Civil. 2023; 17(3): 226-235
Data publikacji online: 2023/09/18
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Celem niniejszego badania była ocena skuteczności filmu edukacyjnego na temat przygotowania jelit do badania, zaprezentowanego pacjentom przed kolonoskopią.

Materiał i metody
W tym randomizowanym, kontrolowanym badaniu z pojedynczą ślepą próbą, pacjenci w grupie kontrolnej otrzymywali tradycyjne pisemne instrukcje o takiej samej treści jak instrukcje ustne. Do badania włączono łącznie 139 pacjentów, spośród których 70 przydzielono do grupy objętej edukacją z wykorzystaniem filmu, a 69 do grupy z edukacją tradycyjną. Po zabiegu w obu grupach mierzono jakość przygotowania jelit i zadowolenie z edukacji. W badaniu wykorzystano Formularz Charakterystyki Socjodemograficznej, Skalę Boston, Formularz Przestrzegania Zaleceń Przygotowania do Kolonoskopii oraz Formularz Satysfakcji z Edukacji.

Wyniki
Stwierdzono, że wyniki dotyczące jakości przygotowania jelit u pacjentów w grupie objętej edukacją z wykorzystaniem filmu były wyższe niż w przypadku metody tradycyjnej (p<0,05). Ponadto stwierdzono, że wyniki satysfakcji z edukacji, ogólny wynik przestrzegania zaleceń przygotowania jelit, wyniki przestrzegania diety stałej i wyniki przestrzegania diety płynnej były wyższe w grupie z wykorzystaniem filmu niż u pacjentów stosujących metodę tradycyjną (p<0,05).

Wnioski
Szkolenie w zakresie przygotowania do kolonoskopii oparte na filmie stanowi skuteczną alternatywę dla tradycyjnych metod.



Background
The objective of this research was to assess the efficacy of bowel preparation (BP) and colonoscopy compliance of video training given to patients prior to colonoscopy.

Material and methods
In this single-blind randomized controlled study, patients in the control group received traditional written instructions with the same content as oral instructions. A total of 139 patients were included in the study, 70 of whom were allocated to the video education group, and 69 to the traditional education group. After the procedure, both groups’ BP quality and satisfaction with education were measured. Sociodemographic Characteristics Form, Boston Bowel Preparation Scale, Colonoscopy Preparation Compliance Form, and Education Satisfaction Form were used in the study.

Results
The BP quality scores of the patients in the video group were found to be higher than the traditional method (p<0.05). In addition, it was found that the educational satisfaction scores, general BP compliance score, solid diet compliance scores, and liquid diet compliance scores were higher in the video group than in the traditional method patients (p<0.05).

Conclusions
Video-based colonoscopy preparation training is an effective alternative to traditional methods.

słowa kluczowe:

przygotowanie jelit, edukacja wideo, film instruktażowy, kolonoskopia, edukacja pacjentów


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.