eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2013
vol. 29
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wiedza rodziców lub opiekunów na temat astmy oskrzelowej u dziecka. Udział pielęgniarki w edukacji zdrowotnej rodziców lub opiekunów oraz chorego dziecka

Katarzyna Langier
,
Małgorzata Czarny-Działak

Studia Medyczne 2013; 29 (2): 171–176
Data publikacji online: 2013/08/05
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Cel pracy: Weryfikacja i ocena wpływu poziomu wiedzy rodziców lub opiekunów na temat astmy oskrzelowej u dziecka na efektywność leczenia oraz określenie roli edukacji zdrowotnej w przewlekłej astmie oskrzelowej i udziału pielęgniarki w edukacji rodziców lub opiekunów dziecka chorego na astmę.

Materiał i metody: W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Wykorzystano kwestionariusz ankiety własnego opracowania składający się z 30 pytań poprzedzonych instrukcją. Ankietę przeprowadzono wśród 75 rodziców dzieci chorych na astmę oskrzelową.

Wyniki: Wiedza rodziców nie jest zadowalająca, chociaż rodzice deklarują dobrą znajomość problematyki związanej z chorobą dziecka.

Wnioski: Ze względu na przewlekły charakter astmy oskrzelowej istnieje konieczność włączenia edukacji zdrowotnej do kompleksowego postępowania leczniczo-pielęgnacyjnego u dzieci chorych na astmę oskrzelową. Stwierdzono także istotny udział wykwalifikowanej pielęgniarki w procesie edukacji. Zaobserwowano, że na poziom wiedzy rodziców nie wpływa czas trwania choroby, ale efektywność edukacji zdrowotnej. Zadowalający poziom wiedzy rodziców koleruje z efektywnością leczenia astmy oskrzelowej u dziecka. Edukacja zdrowotna stanowi istotny element profilaktyki powikłań astmy.

Aim of the research: To verify and assess the influence of the level of parental/guardian knowledge about a child’s bronchial asthma on the effectiveness of treatment and to define the role of health education in chronic bronchial asthma and participation of a nurse in education of parents/guardians of a child suffering from asthma.

Material and methods: The method used in this thesis was a diagnostic survey. The research technique was questionnaire. The tool used in the research was a questionnaire form which consisted of 30 questions preceded by instructions. The survey was carried out among 75 parents of sick children.

Results: Parental knowledge concerning children’s illness is not satisfactory, although they declare they have appropriate, good knowledge about this illness.

Conclusions: Based on the analysis of the results of the research which was carried out, it is stated that because of the chronic nature of bronchial asthma it is necessary to include health education into comprehensive treatment and nursing procedures concerning children with bronchial asthma. It is also stated that participation of a well-qualified nurse in the education process is essential. It is observed that the level of parental knowledge does not depend on the length of the illness but on the effectiveness of health education. A satisfactory level of parental knowledge influences the effectiveness of treatment of bronchial asthma as an important part in prevention of exacerbations and complications.
słowa kluczowe:

astma oskrzelowa, edukacja zdrowotna, wiedza o chorobie

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.