eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

ZDROWIE PSYCHICZNE W CZASIE WOJNY. PRZYPADEK UKRAINY W XXI WIEKU: O WZROŚCIE NIEPOKOJU WŚRÓD UCZNIÓW I NAUCZYCIELI

Olena Budnyk
1
,
Nazar Okliievych
2
,
Svitlana Smoliuk
3
,
Oleksandra Yemchyk
3
,
Kateryna Fomin
1

  1. Department of Primary Education, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine
  2. Department of Sports and Pedagogical Disciplines, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine
  3. Department of General Pedagogy and Preschool Education, Lesya Ukrainka Volyn National University, Lutsk, Ukraine
Health Prob Civil.
Data publikacji online: 2024/11/18
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Niniejsze badania poświęcone są kwestii zachowania zdrowia psychicznego uczestników procesu edukacyjnego w sytuacji kryzysowej, w szczególności podczas obecnej wojny rosyjsko-ukraińskiej. W ramach braku równowagi psychicznej uczniowie i nauczyciele doświadczają objawów lękowych lub stanów, które negatywnie wpływają na ich zdrowie.

Materiał i metody
W badaniach wzięło udział 81 nauczycieli, 148 uczniów w wieku 12-15 lat oraz 137 uczniów w wieku 16-17 lat w obwodach iwanofrankowskim, tarnopolskim, wołyńskim i lwowskim w Ukrainie. Narzędziem badawczym wykorzystanym do określenia poziomu lęku osobistego i reaktywnego była metodologia Ch. Spielberga i Y. Khanina. Badania zostały przeprowadzone w okresie od marca do maja 2023 r.

Wyniki
Na podstawie analizy źródeł teoretycznych i medialnych badania ujawniają trend rosnącej nierównowagi psychologicznej i wypalenia zawodowego wśród nauczycieli. Wyniki badań empirycznych wskazują na wzrost poziomu lęku osobistego i reaktywnego wśród wszystkich kategorii respondentów, co jest związane z wojną w Ukrainie.

Wnioski
Biorąc pod uwagę wyzwania współczesnego czasu wojny, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia psychologicznego uczestnikom interakcji pedagogicznych, rozważenie wprowadzenia programów radzenia sobie ze stresem. Wyniki badania wskazują na konieczność systematycznego podejścia do zapewnienia zdrowia psychicznego i jakości życia w czasie wojny.



Background
The research is devoted to the issue of preserving the mental health of educational process participants in crisis, in particular during the current Russian-Ukrainian war. Amid psychological imbalance, students and educators have experienced anxiety symptoms or conditions that negatively affect their health.

Material and methods
The study involved 81 teachers, 148 students aged 12-15 and 137 students aged 16-17 in the Ivano-Frankivsk, Ternopil, Volyn and Lviv regions of Ukraine. The research instrument used to identify the level of personal and reactive anxiety was the Ch. Spielberg and Y. Khanin methodology. The study was conducted between March and May 2023.

Results
Based on the analysis of theoretical and media resources, the study reveals a trend of increasing psychological imbalance and professional burnout among teachers. The results of the empirical study show an increase in the level of personal and reactive anxiety among all categories of respondents, which is related to the war in Ukraine.

Conclusions
Considering the challenges of modern wartime, it is crucial to provide adequate psychological support for pedagogical interaction participants, consider introducing stress management programs. The study findings demonstrate the necessity for a systematic approach to ensuring psychological health and quality of life in wartime.

słowa kluczowe:

nierównowaga psychiczna, środowisko edukacyjne, lęk, zdrowie psychiczne, wojna


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.