eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2016
vol. 10
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

ZWIĄZEK MIĘDZY STANEM EMOCJONALNYM A KONSUMPCJĄ PRODUKTÓW BOGATYCH W WĘGLOWODANY PRZEZ MŁODYCH DOROSŁYCH

Mariusz Jaworski
1, 2
,
Marta Izabela Szatańska
3
,
Sylwia Sawicka
3

  1. Department of Medical Psychology, Medical University of Warsaw, Poland
  2. Warsaw School of Tourism and Hospitality Management, Vistula Group of Universities, Poland
  3. Student Scientific Circle Research on Eating Disorders (SKNBnZO) at the Department of Medical Psychology, Medical University of Warsaw, Poland
Health Problems of Civilization 2016; 10(2): 10-19
Data publikacji online: 2016/06/20
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie. Wysokie spożycie cukrów prostych przez młodych dorosłych związane jest z konsumpcją wysoko przetworzonej żywności. Prowadzi to do rozwoju nadwagi i otyłości oraz licznych chorób somatycznych. Identyfikacja czynników przyczyniających się do zwiększonej konsumpcji tej grupy produktów stanowi bardzo ważny obszar badań z zakresu zdrowia publicznego. Jednym z takich czynników może być stan afektywny jednostki. Celem pracy jest analiza związku między konsumpcją wybranych grup produktów spożywczych bogatych w cukry proste i aktualnymi stanami afektywnymi z jednej strony, oraz względnie stałymi cechami afektywnymi jednostki z drugiej strony przez młodych dorosłych.

Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone wśród 120 młodych dorosłych w wieku od 18 do 40 lat. W badaniu zastosowano metodę badań kwestionariuszowych połączoną z prospektywną techniką oceny sposobu odżywiania się. Zastosowano dwa narzędzia badawcze: skalę uczuć pozytywnych i negatywnych SUPIN oraz kwestionariusz częstotliwości spożycia żywności FQQ.

Wyniki. Wyniki badań potwierdziły związek między zarówno aktualnym stanem afektywnym, jak i względnie stałymi cechami afektywnymi, a konsumpcją wybranych grup produktów zawierających cukry proste w przypadku kobiet jak i mężczyzn. Omawianą zależność wykazano zarówno w przypadku emocji pozytywnych, jak i negatywnych. Badania nie potwierdziły związku między stanem afektywnym a konsumpcją czekolady.

Wnioski. Wykazane zależności mogą mieć zastosowanie w profilaktyce pierwszego stopnia po uwzględnieniu różnic płciowych. Mogą być także wykorzystane w potencjalnych oddziaływaniach terapeutycznych, zwłaszcza z zakresu prawidłowego odżywiania się.

Background. High intake of carbohydrates, especially simple sugars, by young adults is associated with the consumption of highly processed foods. This leads to the development of overweight, obesity and various somatic diseases. Identification of factors contributing to the increased consumption of this product group is a very important area of research in the field of public health. Emotional state may be one of such factors. This research aims at analyzing the relationship between consumption of selected groups of foods rich in carbohydrates and actual affective states on the one hand, and relatively constant emotional features on the other hand, in case of young adults.

Material and methods. The study was conducted among 120 young adults aged between 18 and to 38 years old. The questionnaire research method, combined with prospective evaluation of diets technique, was used in the study. Two research instruments were used in the research: the scale of positive and negative feelings and food intake frequency questionnaire FQQ.

Results. Our research confirmed the relationship between both affective state and relatively constant emotional features with consumption of selected products groups containing carbohydrates, especially simple sugars and glycogen, both in case of women and men. The said relationship has been demonstrated both in case of positive and negative emotions. The study did not confirm the relationship between affective state and consumption of chocolate.

Conclusions. The observed relations can be used in the prevention of first degree, taking into account gender differences. It can also be used in potential therapeutic interactions, especially in the field of proper nutrition.
słowa kluczowe:

stan afektywny, żywienie, emocje, otyłość, cukry proste, czekolada


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.