eISSN: 2084-9885
ISSN: 1896-6764
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
3-4/2021
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Zastosowanie Krótkiej skali oceny stanu psychicznego w przesiewowej ocenie funkcjonowania poznawczego osób starszych. Ograniczenia tzw. korekty Mungasa w ocenie deficytów

Beata Anna Kaczmarek
1

  1. Katedra i Klinika Medycyny Paliatywnej, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2021; 16, 3–4: 176–183
Data publikacji online: 2022/02/16
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp
Przesiewowa ocena funkcji poznawczych przy użyciu Krótkiej skali oceny stanu psychicznego (MMSE) z zastosowaniem korekty Mungasa weryfikującej wyniki ze względu na wiek i liczbę lat edukacji osoby badanej.

Materiał i metody
W badaniu wzięło udział 386 osób, w tym 302 kobiety i 84 mężczyzn, którzy zostali przebadani testem przesiewowym MMSE. Oceniono korelacje między uzyskanym wynikiem a wiekiem i liczbą lat edukacji, a następnie uzyskane wyniki surowe przeliczono, uwzględniając korektę Mungasa.

Wyniki
Wykazano istotną statystycznie ujemną korelację pomiędzy wiekiem badanych a wynikami uzyskanymi w teście MMSE (r = –0,494, p = 0,0000). W badaniach odnotowano również istotną statystycznie korelację dodatnią pomiędzy liczbą lat edukacji a wynikiem uzyskanym w teście MMSE (r = 0,324, p = 0,0000). Po zastosowaniu korekty Mungasa nie wykazano korelacji pomiędzy skorygowanym wynikiem testu MMSE a wiekiem (r = 0,0704, p = 0,1671). Stwierdzono natomiast ujemną korelację pomiędzy wynikiem testu MMSE a liczbą lat edukacji (r = –0,1422, p < 0,01).

Wnioski
Wykazano, że wraz z wiekiem wynik uzyskany w teście MMSE obniżał się, a wraz z liczbą lat edukacji wzrastał. Zastosowanie korekty Mungasa w badaniu spowodowało wystąpienie fałszywych zależności: wzrost wyników testu wraz z wiekiem badanych oraz spadek wyników testu wraz ze wzrostem lat edukacji. Wykorzystanie omawianej procedury wymaga ostrożności w celu uniknięcia nieprawidłowych decyzji diagnostycznych i terapeutycznych w praktyce klinicznej.



Introduction
To screen for cognitive functioning failures using the Mini-Mental State Examination (MMSE) adjusting for participant’s age and years of schooling by means of Mungas correction.

Material and methods
There were 386 participants, including 302 women and 84 men, who were tested using the MMSE screening test. First, the correlation between the test results and age as well as the total years of schooling was explored, then the raw test results were adjusted by means of the Mungas correction.

Results
There is a statistically significant negative correlation between participants’ age and the MMSE test results (r = –0.494, p = 0.0000). Also, the research revealed a statistically significant positive correlation between the total years of schooling and MMSE test results (r = 0.324, p = 0.0000). Once Mungas correction was implemented, no correlation between age and the adjusted MMSE test results was found (r = 0.0704, p = 0.1671). In contrast, there appeared a negative correlation between MMSE test results and the total years of schooling (r = –0.1422, p < 0.01).

Conclusions
The research shows that as age increased the MMSE test results decreased. In contrast, the MMSE test results increased as the total years of schooling increased. The implemented Mungas correction caused apparent false correlations whereby an increase in test score correlated with higher age, whereas a decrease in score corelated with more years of schooling. The use of the said screening procedure requires caution so as to avert incorrect diagnostic and therapeutic decisions in clinical practice.

słowa kluczowe:

otępienie, test przesiewowy, MMSE, korekta Mungasa

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.