Bieżący numer
Archiwum
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Kontakt
Zasady publikacji prac
Opłaty publikacyjne
Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
2/2024
vol. 9 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Znaczenie kompetencji w pracy zawodowej pielęgniarekLong-Term Care Nursing 2024; 9 (2): 12-26
Data publikacji online: 2024/07/12
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Cel pracy
Celem pracy było określenie znaczenia kompetencji społecznych, osobistych i organizacyjnych w pracy zawodowej ankietowanych pielęgniarek. Materiał i metody Badania przeprowadzono w okresie od października 2022 r. do stycznia 2023 roku w grupie 150 respondentów pracujących w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarzy na różnych stanowiskach pracy w szpitalu powiatowym w Polsce. Narzędziem badawczym był Kwestionariusz Samooceny Kompetentnego Działania (KSKD), który składał się trzech pytań dotyczących danych socjodemograficznych oraz z 90 stwierdzeń opisujących sposób, w jaki można zachowywać się w pracy. Analizę przeprowadzono z zastosowaniem testu Chi-kwadrat na niezależność zmiennych. Siłą związku określono przy pomocy współczynniki tj.: Phi oraz V Kramera. Wykorzystano statystyki opisowe (procent, średnia i odchylenie standardowe), statystyki analityczne (test Manna-Whitneya, test Kruskala-Wallisa oraz współczynnik korelacji Spearmana). Gdy zmienne miały charakter porządkowy wykorzystano współczynniki: Tau-b Kendalla oraz Tau-c Kendalla. Weryfikacja hipotez statystycznych została przeprowadzona na poziomie istotności p≤0,05. Wyniki Płeć nie wpływa na ocenę posiadanych kompetencji w zakresie społecznym, ale ma wpływ na ocenę posiadanych kompetencji w zakresie adaptowania się do zmian. Starsze wiekiem pielęgniarki najwyżej oceniają posiadane kompetencje w zakresie dążenia do rezultatów i w kompetencjach planowania i organizowania. W zakresie radzenia sobie ze stresem badane pielęgniarki w wieku od 31 do 40 lat najwyżej oceniają swoje kompetencje. Wnioski Wyniki zaprezentowanych badań pozwalają przyjąć, że wykształcenie i rozwój zawodowy pielęgniarek odgrywa istotną rolę w ocenie pielęgniarskich kompetencji. Osiągnięcie wysokiego poziomu kompetencji wśród pielęgniarek ma pozytywny wpływ na jakość opieki w placówkach opieki zdrowotnej. Aim The aim of our study was to determine the importance of social, personal and organizational competences in the professional work of the surveyed nurses. Material and methods The research was conducted in the period from October 2022 to January 2023 to a group of 150 respondents working as a nurse/nurses at various job positions in a district hospital in Poland. The research tool was the Self-Assessment Questionnaire for Competent Action (KSKD), which consisted of three questions regarding sociodemographic data and 90 statements describing how to behave at work. The analysis was performed using the Chi-square test for independence of variables. The strength of the relationship was determined using the coefficients, i.e. Phi and Kramer's V. When the variables were ordinal, the following coefficients were used: Kendall's Tau-b and Kendall's Tau-c. The statistical hypotheses were verified at the significance level of p≤0,05. Results Gender does not affect the assessment of one's social competence, but it does affect the assessment of one's competence in adapting to change. Older nurses rated their possessed competencies highest in striving for results and in planning and organizing. In the area of coping with stress, the nurses surveyed between the ages of 31 and 40 rate their competencies highest. Conclusions The results of the presented research allow us to assume that the education and professional development of nurses plays an important role in the assessment of nursing competence. Achieving a high level of competence among nurses has a positive impact on the quality of care in healthcare facilities. słowa kluczowe:
pielęgniarstwo, pielęgniarka, kompetencje |