Dawid Żuchowicz/Agencja Gazeta
Janusz Cieszyński apeluje, aby w czasie epidemii wykorzystywać telemedycynę
Autor: Monika Stelmach
Data: 31.03.2020
Źródło: Ministerstwo Zdrowia
Działy:
Aktualności w Koronawirus
Aktualności
- Rozwiązania, które eliminują konieczność bezpośrednich kontaktów są realnym wsparciem w trudnej walce z epidemią koronawirusa. Korzystanie ze zdalnych konsultacji medycznych oraz otrzymanie e-recepty SMS-em lub e-mailem bez wychodzenia z domu jest dziś możliwe - mówi wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.
Już ponad dwa miliony osób korzysta z Internetowego Konta Pacjenta, bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia. Aktywne konto pozwala załatwić wiele spraw związanych z naszym zdrowiem bez wychodzenia z domu, co jest szczególnie ważne w czasie epidemii. Bez konieczności wizyty w przychodni, po odbyciu teleporady medycznej możemy np. otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem.
- Rozwiązania, które eliminują konieczność bezpośrednich kontaktów są realnym wsparciem w trudnej walce z epidemią koronawirusa. Puste poczekalnie w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej, w których na co dzień można było spotkać wielu pacjentów z infekcjami, pokazują, że społeczeństwo bardzo świadomie i odpowiedzialnie zareagowało na nasze apele, wybierając konsultacje telefoniczne i e-receptę. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie Polaków nadal zalecamy, aby pozostać w domu i np. wykorzystać ten czas, aby aktywować swoje Internetowe Konto Pacjenta – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.
Telemedycyna nabiera znaczenia
E-receptę możemy dostać bez wychodzenia z domu, ponieważ przychodnie wprowadziły możliwość uzyskania teleporady lekarskiej, dzięki której konsultację można przeprowadzić telefonicznie lub przez internet. Dotyczy to zarówno podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej jak również opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Ponadto, przychodnie proponują swoim pacjentom możliwość zamawiania e-recept na kontynuację leczenia przez internet.
- Jeżeli w naszej okolicy nie ma przychodni świadczącej usługi teleporady lub przychodnie nie wystawiają recept zdalnie, można skontaktować się z jedną z wybranych placówek podstawowej opieki zdrowotnej lub poradni specjalistycznej w naszym województwie. Ich lista znajduje się na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia - radzi pacjentom Ministerstwo Zdrowia.
Jednocześnie nie ma obaw, że teleporady uniemożliwią bezpośrednie wizyty u lekarzy. Jeśli po zdalnym wywiadzie będzie taka konieczność, pacjenci otrzymają sugestię skorzystania z wizyty w placówce medycznej lub skontaktowania się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Internetowe Konto Pacjenta coraz popularniejsze
Personel medyczny oraz pacjenci coraz chętniej korzystają z telemedycyny i rozwiązań e-zdrowia. Do 29 marca lekarze wystawili blisko 175 mln e-recept dla około 21 mln pacjentów. Oprócz możliwości otrzymania zdalnie e-recepty, na Internetowym Koncie Pacjenta możemy też sprawdzić czy wykupiliśmy wszystkie leki oraz zobaczyć, jakie dawkowanie przepisał nam lekarz. Możemy nadać uprawnienia do naszego konta osobie bliskiej, i to ona będzie otrzymywać SMS-em kod, umożliwiający realizację e-recepty. Ponadto, mamy dostęp do wszystkich ulotek leków zarejestrowanych w Polsce, dzięki czemu w każdej chwili możemy przeczytać na co należy zwrócić uwagę podczas przyjmowania leku lub jakie są działania niepożądane.
Są jednak sytuacje, gdy pacjent nie ma aktywowanego Internetowego Konta Pacjenta. W przypadku udzielania świadczenia medycznego na odległość, braku dostępu do systemu informatycznego czy w sytuacji wyjątkowej, jaką jest stan epidemii, informacje o e-recepcie można otrzymać przez telefon lub w innej uzgodnionej formie. Lekarz podaje wtedy pacjentowi 4-cyfrowy kod e-recepty wraz z nazwą leku oraz informacją jak go przyjmować.
Przeczytaj także: „Bartłomiej Chmielowiec o prawach pacjenta podczas kwarantanny społecznej” i „Dariusz Dziełak: Już dziś w koszyku świadczeń gwarantowanych są cztery rodzaje teleporad”., „Beata Gosławska: Prawie 90 proc. telekonsultacji rozwiązuje problemy pacjentów” i „Obejrzyj debatę „Telemedycyna w czasach COVID-19”.
Konsultacje online: jak udzielać, regulacje prawne, dobre praktyki w sytuacji epidemiologicznej. Dowiedz się wszystkiego na bezpłatnym szkoleniu online. Zapisz się już dziś >>
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
- Rozwiązania, które eliminują konieczność bezpośrednich kontaktów są realnym wsparciem w trudnej walce z epidemią koronawirusa. Puste poczekalnie w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej, w których na co dzień można było spotkać wielu pacjentów z infekcjami, pokazują, że społeczeństwo bardzo świadomie i odpowiedzialnie zareagowało na nasze apele, wybierając konsultacje telefoniczne i e-receptę. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie Polaków nadal zalecamy, aby pozostać w domu i np. wykorzystać ten czas, aby aktywować swoje Internetowe Konto Pacjenta – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.
Telemedycyna nabiera znaczenia
E-receptę możemy dostać bez wychodzenia z domu, ponieważ przychodnie wprowadziły możliwość uzyskania teleporady lekarskiej, dzięki której konsultację można przeprowadzić telefonicznie lub przez internet. Dotyczy to zarówno podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej jak również opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Ponadto, przychodnie proponują swoim pacjentom możliwość zamawiania e-recept na kontynuację leczenia przez internet.
- Jeżeli w naszej okolicy nie ma przychodni świadczącej usługi teleporady lub przychodnie nie wystawiają recept zdalnie, można skontaktować się z jedną z wybranych placówek podstawowej opieki zdrowotnej lub poradni specjalistycznej w naszym województwie. Ich lista znajduje się na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia - radzi pacjentom Ministerstwo Zdrowia.
Jednocześnie nie ma obaw, że teleporady uniemożliwią bezpośrednie wizyty u lekarzy. Jeśli po zdalnym wywiadzie będzie taka konieczność, pacjenci otrzymają sugestię skorzystania z wizyty w placówce medycznej lub skontaktowania się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Internetowe Konto Pacjenta coraz popularniejsze
Personel medyczny oraz pacjenci coraz chętniej korzystają z telemedycyny i rozwiązań e-zdrowia. Do 29 marca lekarze wystawili blisko 175 mln e-recept dla około 21 mln pacjentów. Oprócz możliwości otrzymania zdalnie e-recepty, na Internetowym Koncie Pacjenta możemy też sprawdzić czy wykupiliśmy wszystkie leki oraz zobaczyć, jakie dawkowanie przepisał nam lekarz. Możemy nadać uprawnienia do naszego konta osobie bliskiej, i to ona będzie otrzymywać SMS-em kod, umożliwiający realizację e-recepty. Ponadto, mamy dostęp do wszystkich ulotek leków zarejestrowanych w Polsce, dzięki czemu w każdej chwili możemy przeczytać na co należy zwrócić uwagę podczas przyjmowania leku lub jakie są działania niepożądane.
Są jednak sytuacje, gdy pacjent nie ma aktywowanego Internetowego Konta Pacjenta. W przypadku udzielania świadczenia medycznego na odległość, braku dostępu do systemu informatycznego czy w sytuacji wyjątkowej, jaką jest stan epidemii, informacje o e-recepcie można otrzymać przez telefon lub w innej uzgodnionej formie. Lekarz podaje wtedy pacjentowi 4-cyfrowy kod e-recepty wraz z nazwą leku oraz informacją jak go przyjmować.
Przeczytaj także: „Bartłomiej Chmielowiec o prawach pacjenta podczas kwarantanny społecznej” i „Dariusz Dziełak: Już dziś w koszyku świadczeń gwarantowanych są cztery rodzaje teleporad”., „Beata Gosławska: Prawie 90 proc. telekonsultacji rozwiązuje problemy pacjentów” i „Obejrzyj debatę „Telemedycyna w czasach COVID-19”.
Konsultacje online: jak udzielać, regulacje prawne, dobre praktyki w sytuacji epidemiologicznej. Dowiedz się wszystkiego na bezpłatnym szkoleniu online. Zapisz się już dziś >>
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.