European Commission
Rekomendacje unijne dotyczące COVID-19 na święta i nowy rok
Autor: Marta Koblańska
Data: 07.12.2020
Źródło: EC/MK
Działy:
Aktualności w Koronawirus
Aktualności
Komisja Europejska wydała rekomendacje “Pozostając bezpiecznym od zakażenia COVID-19 podczas zimy”. Zawierają one zalecenia dla krajów członkowskich dotyczące postępowania w czasie pandemii.
Rekomendacje mają pomóc krajom członkowskim w radzeniu sobie z epidemią. Wskazówki w tym zakresie obejmują dystans społeczny, powszechne noszenie maseczek, pracę zdalną, gdy tylko jest to możliwe, zamknięcie miejsc publicznych, ograniczenia liczby osób przebywających zarówno w pomieszczeniach zamkniętych, jak i na zewnątrz. Wszystkim tym działaniom towarzyszy postulat wykonywania większej liczby testów oraz śledzenia kontaktów społecznych.
Jak wskazuje komisja, trzeba docenić wymienione środki, ponieważ udowodniono, że są kluczowe w spowalnianiu rozprzestrzeniania się wirusa oraz ratują życie. Choć, jak zauważają autorzy raportu, restrykcje wpływają negatywnie na stan psychiczny społeczeństw i na gospodarkę.
W okresie świątecznym, kiedy wiele imprez ze względu na pogodę odbywa się w pomieszczeniach zamkniętych, w których ryzyko infekcji jest większe, unijna agenda ds. zdrowia ECDC zaleca środki niefarmakologiczne zgodnie z sytuacją epidemiczną w danym kraju. Komisja wydała rekomendacje w celu utrzymania spadkowego trendu zakażeń oraz niedopuszczenia do zmarnowania postępu poczynionego tak ogromnym kosztem.
Co zaleca krajom członkowskim RE w obszarze dystansu społecznego?
1. Kontynuowanie podjętych środków, stosowanie maseczek, mycie rąk oraz inne środki higieniczne, jako że one są nadal kluczowe w powstrzymywaniu transmisji koronawirusa.
2. Zastosowanie właściwej opieki nad osobami szczególnie narażonymi na zakażenie, czyli starszymi, chorymi psychicznie, bezdomnymi, niepełnosprawnymi.
3. Rozważenie restrykcji w obszarze masowych zgromadzeń oraz zdefiniowanie czytelnych kryteriów wydarzeń organizowanych z odstępstwami, w tym dotyczących maksymalnej liczby uczestników.
4. Zdefiniowanie jasnych kryteriów dla kameralnych zgromadzeń.
5. Kontynuację określania czytelnych kryteriów dla zgromadzeń domowych, np. podanie maksymalnej liczby uczestników.
6. Jeżeli rozważa się czasowe poluzowanie restrykcji dotyczących zgromadzeń, powinny temu towarzyszyć ścisłe wymogi autokwarantanny przed i po wydarzeniu przez określoną liczbę dni.
7. Zachęcanie pracodawców do zgody na pracę z domu lub pracę z miejsca, w którym pracownik zamierza spędzić koniec roku na kilka dni przed i po. To pozwoli na autokwarantannę pracowników zanim zaangażują się w sprawy związane z domem lub społecznymi interakcjami i przed powrotem do pracy. Jeśli zdalna praca nie jest możliwa, pracodawcy muszą stosować środki pozwalające na bezpieczny powrót do warunków stacjonarnych.
8. Jeżeli rozważane jest poluzowanie restrykcji, należy wprowadzić zachętę, aby osoby mieszkające z sobą spędzały czas świąt razem i tym samym zmniejszały liczbę dalszych kontaktów społecznych.
9. Przypomnienie obywatelom, że powinni zachowywać szczególną ostrożność w kontaktach ze starszymi członkami rodziny lub tymi szczególnie narażonymi na ciężki przebieg COVID-19, czyli np. chorymi przewlekle.
10. Wprowadzenie i utrzymanie godziny policyjnej.
11. Wytyczne dla osób, które odwiedzają się nocą, szczególnie w sytuacji ogłoszenia godziny policyjnej.
12. Zachęcanie do organizacji wydarzeń online.
13. W celu redukcji ryzyka transmisji wirusa w okresie poświątecznym należy rozważyć wydłużenie ferii szkolnych oraz wprowadzenie okresu nauki zdalnej jako sposobu unikania zakażeń w szkołach. W takich sytuacjach ważne jest wyszczególnienie liczby dni, jakie mają spędzić po podróży dzieci, zanim powrócą do szkoły.
14. W przypadku uroczystości świątecznych należy rozważyć zastosowanie przekazu online, wykorzystując TV czy radio, przy jednoczesnym zakazie wspólnego śpiewania. Noszenie maseczek jest odpowiednie w czasie takich spotkań.
.
Co zaleca KE w obszarze badań w kierunku SARS-CoV-2?
1. Zapewnienie odpowiedniej liczby testów na 100 tys. osób.
2. Zapewnienie obywatelom łatwego oraz powszechnego dostępu do testów oraz szybkich wyników.
3. Skoncentrowanie wysiłków na zapewnieniu szybkich testów w celu błyskawicznej identyfikacji zakażeń. W przypadku testów RT-PCR wynik powinien być dostępny w ciągu mniej niż 24 godzin, a testy antygenowe mogą zostać wykorzystane w razie ograniczonej liczby testów PCR.
4. Skoncentrowanie wysiłku na wczesnym wykryciu jak największej liczby zakażonych oraz izolację tych osób.
5. Szybkie testy antygenowe są najlepsze do wykorzystania w warunkach wysokiego odsetka zachorowań oraz po pojawieniu się objawów do 5 dni.
6. Szybkie testy antygenowe powinny przechodzić niezależną kliniczną walidację oraz powinno się zapewnić wzajemne uznawanie ich wyników przez kraje członkowskie, jak zalecono w rekomendacjach z 28 października.
7. Komisja zaleca również wzmocnienie stosowania cyfrowego śledzenia kontaktu oraz aplikacji ostrzegających.
W zakresie bezpieczeństwa podróży KE rekomenduje:
1. Zachęcenie osób udających się w podróż do zaszczepienia się przeciw grypie.
2. Wzmocnienie przekazu zniechęcającego osoby zainfekowane do podróżowania.
3. Zwiększenie pojemności transportu publicznego gdziekolwiek to możliwe, szczególnie w okresach spodziewanego natężenia ruchu, aby unikać tłoku i zapewnić społeczny dystans. Noszenie maseczek w transporcie publicznym powinno być obowiązkowe, a pojazdy winny być dobrze wentylowane.
4. Zapewnienie pracownikom podróżującym transportem publicznym, turystycznym, lub w innych narażonych sektorach niezbędnej informacji oraz środków ochronnych potrzebnych z punktu widzenia zdrowia i bezpieczeństwa.
5. Zapewnienie, że jeśli wymagana jest kwarantanna oraz badanie podróżnych, np. gdy w danym kraju poziom transmisji jest bliski zeru, te wymogi są proporcjonalne, nie dyskryminujące, czytelnie komunikowane oraz łatwe do spełnienia. Poza tym ważne jest ocenianie, w jaki sposób testowanie może prowadzić do zniesienia kwarantanny lub innych restrykcji wobec podróżujących.
6. Tam, gdzie nałożono wymóg kwarantanny na podróżujących z obszarów wysokiego ryzyka, powinno się rozważyć skrócenie jej czasu w razie negatywnego testu PCR uzyskanego po 7 dniach od powrotu.
7. Zapewnienie, że infrastruktura dla podróżnych, w tym stacje kontroli, zostały wyposażone oraz są prowadzone zgodnie z zasadami higieny, aby ryzyko dla podróżujących było zminimalizowane, podobnie jak należy monitorować czas oczekiwania, zatłoczenie i zatory.
8. Zapewnienie, że podejmowane przez państwa środki są zgodne z głównymi założeniami rekomendacji Rady Europejskiej dotyczącymi skoordynowanego podejścia do restrykcji w wolnym przepływie osób w odpowiedzi na pandemię COVID-19.
9. Komisja zachęca również kraje członkowskie do dołączenia do platformy EASA, która poprawia możliwości śledzenia kontaktu, bazując na rozwiązaniach cyfrowych.
W obszarze wydolności służby zdrowia oraz personelu medycznego KE rekomenduje:
1. Zapewnienie, że służby medyczne są przygotowane do większej liczby hospitalizacji oraz przyjęć do oddziałów intensywnej terapii w nadchodzącym okresie świątecznym. Chodzi o plany przyjęć związanych z COVID-19, a także liczba personelu oraz wyposażenia, które zapewnią utrzymanie wydolności przy jednoczesnym pozwoleniu personelowi na chwilę wytchnienia.
2. Podjęcie kroków mających na celu maksymalizację dostępności podstawowej opieki zdrowotnej, aby złagodzić napór na szpitale. Dotyczy to poszerzenia roli pielęgniarek, farmaceutów oraz pracowników opieki socjalnej. Także zwiększenie liczby teleporad może zapewnić ciągłość opieki pacjentom bez COVID-19.
3. Dokładne monitorowanie wydolności wyposażenia oraz materiałów jak również wykorzystanie wspólnego zaopatrzenia i wsparcia finansowego przygotowanego przez Radę.
4. Kraje powinny opracować zintegrowane strategie dla swoich systemów ochrony zdrowia, zapewniając że opieka nad schorzeniami nie związanymi z COVID-19 jest kontynuowana i bezpieczna.
5. Kontynuację inwestowania w szkolenia nowego personelu, w tym poprzez sieć Online European oraz opracowywanie modułów szkoleniowych COVID-19 dla profesjonalistów służby zdrowia, np. poprzez wirtualne akademie w partnerstwie z towarzystwami europejskimi takimi jak European Society of Intensive Care Medicine.
6. Zachęcanie obywateli do śledzenia usług medycznych, w tym udzielanych w szpitalach.
7. Ośrodki zdrowia powinny nadal upewniać się, że aktualnie dysponują środkami ochronne PPE jak i będzie to możliwe w nadchodzących miesiącach oraz, że ich wykorzystanie jest prawidłowe.
8. Wspieranie personelu medycznego w radzeniu sobie z presją spowodowaną pandemią, np. poprzez uruchomienie gorących linii, darmowych usług wsparcia, informację pomagającą podtrzymać dobre samopoczucie oraz zdrowie psychiczne.
W odniesieniu do „zmęczenia pandemią” KE rekomenduje:
1. Czytelną wobec obywateli i społeczności komunikację na temat nowych środków, powodów, dla których zostają wprowadzone oraz terminów, kiedy mogą zostać zniesione. Jeśli to możliwe, warto łączyć je z określonymi celami, aby podejmowane środki były możliwe do spełnienia oraz zrozumiałe. Zaakceptowanie przez obywateli podejmowanych kroków oraz dostosowanie się do nich jest kluczowe.
2. Zapewnienie dostępności usług wsparcia zdrowia psychicznego oraz wsparcia psychosocjalnego dla osób potrzebujących, np. przez specjalne telefony zaufania. Adresowanie wsparcia do osób niepełnosprawnych oraz z grup ryzyka.
3. Komisja Europejska, na życzenie krajów członkowskich, może udostępnić również najlepsze praktyki wypracowane przez interesariuszy podczas pierwszej fali pandemii.
.
W obszarze szczepień KE zaleca:
1. Dalsze prace nad strategiami szczepień przeciw COVID-19 przy uwzględnieniu elementów zawartych w komunikacie Rady z 15 października oraz porad ECDC.
2. Raportowanie przez kraje członkowskie do ECDC strategii dotyczących szczepień oraz dzielenie się przez nie wiedzą i doświadczeniem również w kontekście grup roboczych, takich jak Health Security Committee oraz National Immunisation Technical Advisory Groups (NITAG).
3. Kraje członkowskie powinny skoordynować wysiłek dotyczący blokowania mylnych informacji oraz dezinformacji powstałych wokół szczepionki przeciw COVID-19, a wszystko to we współpracy i w koordynacji z międzynarodowymi organami i wirtualnymi platformami. Komisja będzie ułatwiać te wysiłki.
Jak wskazuje Komisja Europejska, Europa zrobiła postęp w zakresie zrozumienia postępowania z pandemią COVID-19 w 2020 roku. Obiecujące szczepionki mogą przybliżyć koniec pandemii. Ale rzeczywistość jest taka, że Unia Europejska nadal ma przed sobą kilka trudnych miesięcy, zanim szczepionka zostanie udostępniona na szeroką skalę. Dlatego poluzowywanie restrykcji musi następować stopniowo, a pośpiech nie jest wskazany, gdyż może prowadzić do silniejszych obostrzeń po kończących rok świętach. Wsparcie i akceptacja obostrzeń przez obywateli będą decydujące, aby pokonać ten trudny okres. Dlatego nadal kluczowa pozostaje na poziomie unijnym: komunikacja, współpraca oraz koordynacja działań. Wysiłek każdego się liczy!
Jak wskazuje komisja, trzeba docenić wymienione środki, ponieważ udowodniono, że są kluczowe w spowalnianiu rozprzestrzeniania się wirusa oraz ratują życie. Choć, jak zauważają autorzy raportu, restrykcje wpływają negatywnie na stan psychiczny społeczeństw i na gospodarkę.
W okresie świątecznym, kiedy wiele imprez ze względu na pogodę odbywa się w pomieszczeniach zamkniętych, w których ryzyko infekcji jest większe, unijna agenda ds. zdrowia ECDC zaleca środki niefarmakologiczne zgodnie z sytuacją epidemiczną w danym kraju. Komisja wydała rekomendacje w celu utrzymania spadkowego trendu zakażeń oraz niedopuszczenia do zmarnowania postępu poczynionego tak ogromnym kosztem.
Co zaleca krajom członkowskim RE w obszarze dystansu społecznego?
1. Kontynuowanie podjętych środków, stosowanie maseczek, mycie rąk oraz inne środki higieniczne, jako że one są nadal kluczowe w powstrzymywaniu transmisji koronawirusa.
2. Zastosowanie właściwej opieki nad osobami szczególnie narażonymi na zakażenie, czyli starszymi, chorymi psychicznie, bezdomnymi, niepełnosprawnymi.
3. Rozważenie restrykcji w obszarze masowych zgromadzeń oraz zdefiniowanie czytelnych kryteriów wydarzeń organizowanych z odstępstwami, w tym dotyczących maksymalnej liczby uczestników.
4. Zdefiniowanie jasnych kryteriów dla kameralnych zgromadzeń.
5. Kontynuację określania czytelnych kryteriów dla zgromadzeń domowych, np. podanie maksymalnej liczby uczestników.
6. Jeżeli rozważa się czasowe poluzowanie restrykcji dotyczących zgromadzeń, powinny temu towarzyszyć ścisłe wymogi autokwarantanny przed i po wydarzeniu przez określoną liczbę dni.
7. Zachęcanie pracodawców do zgody na pracę z domu lub pracę z miejsca, w którym pracownik zamierza spędzić koniec roku na kilka dni przed i po. To pozwoli na autokwarantannę pracowników zanim zaangażują się w sprawy związane z domem lub społecznymi interakcjami i przed powrotem do pracy. Jeśli zdalna praca nie jest możliwa, pracodawcy muszą stosować środki pozwalające na bezpieczny powrót do warunków stacjonarnych.
8. Jeżeli rozważane jest poluzowanie restrykcji, należy wprowadzić zachętę, aby osoby mieszkające z sobą spędzały czas świąt razem i tym samym zmniejszały liczbę dalszych kontaktów społecznych.
9. Przypomnienie obywatelom, że powinni zachowywać szczególną ostrożność w kontaktach ze starszymi członkami rodziny lub tymi szczególnie narażonymi na ciężki przebieg COVID-19, czyli np. chorymi przewlekle.
10. Wprowadzenie i utrzymanie godziny policyjnej.
11. Wytyczne dla osób, które odwiedzają się nocą, szczególnie w sytuacji ogłoszenia godziny policyjnej.
12. Zachęcanie do organizacji wydarzeń online.
13. W celu redukcji ryzyka transmisji wirusa w okresie poświątecznym należy rozważyć wydłużenie ferii szkolnych oraz wprowadzenie okresu nauki zdalnej jako sposobu unikania zakażeń w szkołach. W takich sytuacjach ważne jest wyszczególnienie liczby dni, jakie mają spędzić po podróży dzieci, zanim powrócą do szkoły.
14. W przypadku uroczystości świątecznych należy rozważyć zastosowanie przekazu online, wykorzystując TV czy radio, przy jednoczesnym zakazie wspólnego śpiewania. Noszenie maseczek jest odpowiednie w czasie takich spotkań.
.
Co zaleca KE w obszarze badań w kierunku SARS-CoV-2?
1. Zapewnienie odpowiedniej liczby testów na 100 tys. osób.
2. Zapewnienie obywatelom łatwego oraz powszechnego dostępu do testów oraz szybkich wyników.
3. Skoncentrowanie wysiłków na zapewnieniu szybkich testów w celu błyskawicznej identyfikacji zakażeń. W przypadku testów RT-PCR wynik powinien być dostępny w ciągu mniej niż 24 godzin, a testy antygenowe mogą zostać wykorzystane w razie ograniczonej liczby testów PCR.
4. Skoncentrowanie wysiłku na wczesnym wykryciu jak największej liczby zakażonych oraz izolację tych osób.
5. Szybkie testy antygenowe są najlepsze do wykorzystania w warunkach wysokiego odsetka zachorowań oraz po pojawieniu się objawów do 5 dni.
6. Szybkie testy antygenowe powinny przechodzić niezależną kliniczną walidację oraz powinno się zapewnić wzajemne uznawanie ich wyników przez kraje członkowskie, jak zalecono w rekomendacjach z 28 października.
7. Komisja zaleca również wzmocnienie stosowania cyfrowego śledzenia kontaktu oraz aplikacji ostrzegających.
W zakresie bezpieczeństwa podróży KE rekomenduje:
1. Zachęcenie osób udających się w podróż do zaszczepienia się przeciw grypie.
2. Wzmocnienie przekazu zniechęcającego osoby zainfekowane do podróżowania.
3. Zwiększenie pojemności transportu publicznego gdziekolwiek to możliwe, szczególnie w okresach spodziewanego natężenia ruchu, aby unikać tłoku i zapewnić społeczny dystans. Noszenie maseczek w transporcie publicznym powinno być obowiązkowe, a pojazdy winny być dobrze wentylowane.
4. Zapewnienie pracownikom podróżującym transportem publicznym, turystycznym, lub w innych narażonych sektorach niezbędnej informacji oraz środków ochronnych potrzebnych z punktu widzenia zdrowia i bezpieczeństwa.
5. Zapewnienie, że jeśli wymagana jest kwarantanna oraz badanie podróżnych, np. gdy w danym kraju poziom transmisji jest bliski zeru, te wymogi są proporcjonalne, nie dyskryminujące, czytelnie komunikowane oraz łatwe do spełnienia. Poza tym ważne jest ocenianie, w jaki sposób testowanie może prowadzić do zniesienia kwarantanny lub innych restrykcji wobec podróżujących.
6. Tam, gdzie nałożono wymóg kwarantanny na podróżujących z obszarów wysokiego ryzyka, powinno się rozważyć skrócenie jej czasu w razie negatywnego testu PCR uzyskanego po 7 dniach od powrotu.
7. Zapewnienie, że infrastruktura dla podróżnych, w tym stacje kontroli, zostały wyposażone oraz są prowadzone zgodnie z zasadami higieny, aby ryzyko dla podróżujących było zminimalizowane, podobnie jak należy monitorować czas oczekiwania, zatłoczenie i zatory.
8. Zapewnienie, że podejmowane przez państwa środki są zgodne z głównymi założeniami rekomendacji Rady Europejskiej dotyczącymi skoordynowanego podejścia do restrykcji w wolnym przepływie osób w odpowiedzi na pandemię COVID-19.
9. Komisja zachęca również kraje członkowskie do dołączenia do platformy EASA, która poprawia możliwości śledzenia kontaktu, bazując na rozwiązaniach cyfrowych.
W obszarze wydolności służby zdrowia oraz personelu medycznego KE rekomenduje:
1. Zapewnienie, że służby medyczne są przygotowane do większej liczby hospitalizacji oraz przyjęć do oddziałów intensywnej terapii w nadchodzącym okresie świątecznym. Chodzi o plany przyjęć związanych z COVID-19, a także liczba personelu oraz wyposażenia, które zapewnią utrzymanie wydolności przy jednoczesnym pozwoleniu personelowi na chwilę wytchnienia.
2. Podjęcie kroków mających na celu maksymalizację dostępności podstawowej opieki zdrowotnej, aby złagodzić napór na szpitale. Dotyczy to poszerzenia roli pielęgniarek, farmaceutów oraz pracowników opieki socjalnej. Także zwiększenie liczby teleporad może zapewnić ciągłość opieki pacjentom bez COVID-19.
3. Dokładne monitorowanie wydolności wyposażenia oraz materiałów jak również wykorzystanie wspólnego zaopatrzenia i wsparcia finansowego przygotowanego przez Radę.
4. Kraje powinny opracować zintegrowane strategie dla swoich systemów ochrony zdrowia, zapewniając że opieka nad schorzeniami nie związanymi z COVID-19 jest kontynuowana i bezpieczna.
5. Kontynuację inwestowania w szkolenia nowego personelu, w tym poprzez sieć Online European oraz opracowywanie modułów szkoleniowych COVID-19 dla profesjonalistów służby zdrowia, np. poprzez wirtualne akademie w partnerstwie z towarzystwami europejskimi takimi jak European Society of Intensive Care Medicine.
6. Zachęcanie obywateli do śledzenia usług medycznych, w tym udzielanych w szpitalach.
7. Ośrodki zdrowia powinny nadal upewniać się, że aktualnie dysponują środkami ochronne PPE jak i będzie to możliwe w nadchodzących miesiącach oraz, że ich wykorzystanie jest prawidłowe.
8. Wspieranie personelu medycznego w radzeniu sobie z presją spowodowaną pandemią, np. poprzez uruchomienie gorących linii, darmowych usług wsparcia, informację pomagającą podtrzymać dobre samopoczucie oraz zdrowie psychiczne.
W odniesieniu do „zmęczenia pandemią” KE rekomenduje:
1. Czytelną wobec obywateli i społeczności komunikację na temat nowych środków, powodów, dla których zostają wprowadzone oraz terminów, kiedy mogą zostać zniesione. Jeśli to możliwe, warto łączyć je z określonymi celami, aby podejmowane środki były możliwe do spełnienia oraz zrozumiałe. Zaakceptowanie przez obywateli podejmowanych kroków oraz dostosowanie się do nich jest kluczowe.
2. Zapewnienie dostępności usług wsparcia zdrowia psychicznego oraz wsparcia psychosocjalnego dla osób potrzebujących, np. przez specjalne telefony zaufania. Adresowanie wsparcia do osób niepełnosprawnych oraz z grup ryzyka.
3. Komisja Europejska, na życzenie krajów członkowskich, może udostępnić również najlepsze praktyki wypracowane przez interesariuszy podczas pierwszej fali pandemii.
.
W obszarze szczepień KE zaleca:
1. Dalsze prace nad strategiami szczepień przeciw COVID-19 przy uwzględnieniu elementów zawartych w komunikacie Rady z 15 października oraz porad ECDC.
2. Raportowanie przez kraje członkowskie do ECDC strategii dotyczących szczepień oraz dzielenie się przez nie wiedzą i doświadczeniem również w kontekście grup roboczych, takich jak Health Security Committee oraz National Immunisation Technical Advisory Groups (NITAG).
3. Kraje członkowskie powinny skoordynować wysiłek dotyczący blokowania mylnych informacji oraz dezinformacji powstałych wokół szczepionki przeciw COVID-19, a wszystko to we współpracy i w koordynacji z międzynarodowymi organami i wirtualnymi platformami. Komisja będzie ułatwiać te wysiłki.
Jak wskazuje Komisja Europejska, Europa zrobiła postęp w zakresie zrozumienia postępowania z pandemią COVID-19 w 2020 roku. Obiecujące szczepionki mogą przybliżyć koniec pandemii. Ale rzeczywistość jest taka, że Unia Europejska nadal ma przed sobą kilka trudnych miesięcy, zanim szczepionka zostanie udostępniona na szeroką skalę. Dlatego poluzowywanie restrykcji musi następować stopniowo, a pośpiech nie jest wskazany, gdyż może prowadzić do silniejszych obostrzeń po kończących rok świętach. Wsparcie i akceptacja obostrzeń przez obywateli będą decydujące, aby pokonać ten trudny okres. Dlatego nadal kluczowa pozostaje na poziomie unijnym: komunikacja, współpraca oraz koordynacja działań. Wysiłek każdego się liczy!