Specjalizacje, Kategorie, Działy
iStock

Zaszczepieni nie wierzą w uśmiech losu

Udostępnij:
Zgodnie z badaniem opublikowanym w „Journal of the American Medical Association” zachęty bazujące na loteriach, takie jak gotówka i nagrody, nie wydają się zwiększać wskaźników szczepień przeciwko COVID-19.
Naukowcy odkryli, że prowadzona w stanie Ohio kampania „Vax-a-Million” nie spowodowała wzrostu liczby szczepień.

W maju gubernator Ohio Mike DeWine ogłosił, że pięć nagród pieniężnych w wysokości miliona dolarów trafi do zaszczepionych mieszkańców, a kilka stanów stworzyło podobne programy w celu zwiększenia wskaźników szczepień. – Loterie stanowe mają ograniczone możliwości w zwiększaniu przyjmowania szczepionek – powiedział dr Allan Walkey z Boston University School of Medicine, jeden z autorów badania. – Dlatego środki przeznaczone na loterie szczepionkowe mogą być z większym powodzeniem inwestowane w programy ukierunkowane na wyjaśnianie przyczyn niechęci do szczepień – stwierdził.

Walkey i współpracownicy wykorzystali dane CDC do oceny trendów w zakresie szczepień wśród dorosłych. Porównali wskaźniki szczepień przed i po loterii w Ohio z innymi stanami, które nie miały programów motywacyjnych do szczepień. Od 15 kwietnia do 9 czerwca dzienne wskaźniki szczepień wśród dorosłych spadły z 485 na 100 000 osób do 101 na 100 000 osób w Ohio i z 700 na 100 000 osób do 97 na 100 000 osób w stanach, w których nie było programów loteryjnych. Dzienne wskaźniki szczepień spadły w maju zarówno w Ohio, jak i w całych Stanach Zjednoczonych, a po ogłoszeniu loterii w Ohio wskaźniki szczepień dorosłych nie wzrosły znacząco.

Zespół badawczy stwierdził, że programy motywacyjne oparte na loteriach nie spowodowały wzrostu liczby szczepień przeciwko COVID-19 i że do dodatkowych szczepień prawdopodobnie doprowadziły inne czynniki – m.in. rozszerzenie uprawnień do szczepień. Na przykład program loterii Ohio został ogłoszony 12 maja, zaledwie kilka dni po tym, jak FDA rozszerzyła zezwolenie na użycie szczepionki Pfizer dla dzieci w wieku 12–15 lat.

Badacze mają nadzieję, że odkrycia doprowadzą do zmiany punktu ciężkości poprzez odejście od nieefektywnych loterii w kierunku innych programów, które mogą zmniejszyć niechęć do szczepień i zwiększyć ich liczbę.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.