Specjalizacje, Kategorie, Działy
PAP/Albert Zawada

Rezygnacja dyrektora Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom

Udostępnij:

Minister Izabela Leszczyna przyjęła rezygnację Piotra Jabłońskiego z funkcji dyrektora Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom i odwołała go z zajmowanego stanowiska.

Poinformowano o tym na X.

Odwołanie ma związek z pojawieniem się na rynku tzw. saszetek alkoholowych, do złudzenia przypominających tubki z musem dla dzieci. Już wcześniej resort zdrowia zapowiadał podjęcie radykalnych kroków w tej bulwersującej sprawie.

Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom jest wyspecjalizowaną agendą ministra zdrowia. Powstało 2022 r. w wyniku połączenia Krajowego Biura do spraw Przeciwdziałania Narkomanii oraz Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Komunikat biura
W związku z zamieszaniem wywołanym pojawieniem się na rynku saszetek z alkoholem Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom opublikowało 1 października stanowisko.


– Przepisy ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r. poz. 2151, z późn. zm.) określają jedynie, że „napoje alkoholowe dostarcza się do miejsc sprzedaży tylko w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy (por. art. 13 ust. 1)”. Z wyżej wymienionego aktu prawnego nie wynikają żadne ograniczenia odnośnie do formy czy kształtu opakowania – podkreślono w komunikacie, dodając, że wymienione produkty zawierają substancję psychoaktywną i szkodliwą dla zdrowia.

– Niestety prawo nie jest w stanie przewidzieć wszystkich pomysłów przedsiębiorców na nowe sposoby sprzedaży i promocji swoich produktów. Niewątpliwie jednak sprzedaż napojów alkoholowych w formie, z jaką mamy do czynienia jest wysoce nieetyczna, wymaga społecznego sprzeciwu i reakcji odpowiednich instytucji.

Zwrócono uwagę na to, że:

  • opakowanie, choć zawiera informację o zawartości alkoholu, wykazuje szczególną atrakcyjność dla osób małoletnich (wykraczającą poza ogólną atrakcyjność dla dorosłych),
  • wykorzystuje obrazy, które mogą silnie przemawiać szczególnie do osób małoletnich (jest kolorowe, przypomina opakowania musów owocowych),
  • forma opakowania, w jakiej sprzedawany jest alkohol wprowadza w błąd – w tym przypadku sugeruje, że mamy do czynienia z substancją, która jest nieszkodliwa, zbliżona do innych produktów spożywczych pakowanych w taki sam sposób,
  • niewielkie opakowanie i jego forma kojarzona z musem owocowym może sprzyjać spożywaniu alkoholu w sytuacjach, gdy pijący nie chce być kojarzony ze spożywaniem alkoholu, np. w szkole, czy pracy – to zwiększa ryzyko problemów, w tym również ryzyko uzależnienia.

– Badania wskazują, że nie tylko smak (na przykład słodkie alkohole, drinki), ale i opakowanie ma wpływ na młodych konsumentów. Dzieci i młodzież lepiej oceniają i chętniej sięgają po atrakcyjne wizualnie produkty – nie tylko po osiągnięciu dorosłości, ale również przed ukończeniem 18. roku życia, czyli nielegalnie. Sprzedawanie napojów alkoholowych w opakowaniach przypominających opakowania popularnych wśród dzieci i młodzieży musów owocowych jest w naszej ocenie wysoce nieetyczne i obnaża prawdziwe intencje przedsiębiorcy – sprzedaż produktu bez względu na oczywistą jego szkodliwość i potencjalne koszty społeczne. Ten sam producent oferuje musy owocowe i alkohol w bardzo podobnych opakowaniach – uzasadniono.

Krajowe Centrum bardzo krytycznie oceniło wprowadzanie do obrotu produktów alkoholowych w wyraźny sposób odwołujących się do upodobań i estetyki klientów niepełnoletnich.

– Należy rozważyć wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących pakowania i etykietowania napojów/produktów alkoholowych (w tym informowania konsumentów o szkodliwości alkoholu). Wydaje się także, że przedmiotowy produkt może stać się obiektem zainteresowania UOKiK z uwagi na fakt, że może on wprowadzać w błąd konsumentów co do zawartości opakowania, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Krajowe Centrum nie ma inicjatywy legislacyjnej, ale od lat prowadzi starania mające na celu informowanie społeczeństwa o szkodliwym działaniu alkoholu na zdrowie. Obecnie, w miarę możliwości we współpracy z resortem zdrowia, podejmuje kroki w celu rozwiązania zaistniałego problemu – podsumowano.


Przeczytaj także: „Politycy oburzeni alkoholem w saszetkach”.

Menedzer Zdrowia twitter

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.