Philips

Coraz więcej firm ogranicza emisję CO2 – między innymi Philips

Udostępnij:
Kryzys klimatyczny i zrównoważony rozwój odgrywają coraz ważniejszą rolę w strategii dużych firm, które ze względu na skalę działalności będą wkrótce mieć decydującą rolę w przeciwdziałaniu zmianom klimatu. – Te problemy, choć zajmują się nimi rządy i organizacje pozarządowe, nie zostaną rozwiązane bez udziału i innowacyjności przedsiębiorstw – podkreśla Robert Metzke z firmy Philips – jednego z pierwszych na świecie przedsiębiorstw z branży technologii medycznych w pełni neutralnych pod względem emisji CO2.
– Na przedsiębiorstwach spoczywa ogromna odpowiedzialność – klimat naszej planety jest zagrożony, wykorzystujemy zasoby w tempie o wiele szybszym niż mogą się one odnawiać. Występują olbrzymie nierówności społeczne, a połowa ludzkości nie ma dostępu do opieki zdrowotnej. Te problemy – chociaż zajmują się nimi rządy i organizacje pozarządowe – nie zostaną rozwiązane bez udziału i innowacyjności przedsiębiorstw – podkreśla w rozmowie „Newseria” Robert Metzke, dyrektor do spraw zrównoważonego rozwoju w Philipsie.

Według danych Banku Światowego w ostatnich 50 latach globalny PKB zwiększył się o 330 proc., wolumen światowego handlu o 960 proc, emisja gazów cieplarnianych o 94 proc., a ilość wykorzystywanej energii w przeliczeniu na osobę o 44 proc. Zgodnie z prognozami ONZ, jeśli światowa populacja wzrośnie do 9,6 mld ludzi w 2050 roku, ludzkość będzie już potrzebować zasobów naturalnych trzykrotnie przekraczających obecne zasoby planety.

Pogłębiającym się problemem jest też kryzys klimatyczny.

Co zrobić, aby było lepiej?

– Pierwszym krokiem, który mogą wykonać przedsiębiorstwa, jest analiza własnej działalności, a także ustalenie obszarów, które wywierają istotny wpływ na środowisko i mogą naprawdę coś zmienić – wskazuje ekspert Philipsa. – Następnie zrównoważony rozwój powinien stać się częścią strategii innowacyjności przedsiębiorstwa. Aby osiągnąć realne rezultaty, ekologia nie może być tylko zajęciem sporadycznym. Musi być elementem codziennych działań każdego pracownika – podkreśla Metzke. Wskazuje, że to właśnie pracownicy powinni zostać włączeni w proces zmian i transformacji ekologicznej przedsiębiorstwa.

– Trzeba wspierać pracowników, by pracowali nad tematami związanymi z ochroną środowiska i raportowali te czynności. Kluczowy jest też system motywacyjny. Gdy pracownicy rozumieją wpływ swoich działań na firmę i środowisko, a także otrzymają odpowiednie szkolenia, ich wkład będzie się zwiększał. Co więcej, pracownicy powinni być również nagradzani za swój wkład na koniec roku. Takich działań, które mogą i powinny podejmować firmy, jest bardzo wiele – mówi Robert Metzke.

Philips informuje, że udało mu się osiągnąć wszystkie cele założone na lata 2016–2020 w programie „Zdrowi ludzie, zrównoważona planeta”. Do jego kluczowych założeń należało osiągnięcie neutralności węglowej we wszystkich działaniach firmy i pozyskiwanie 100 proc. energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, ponad 70 proc. przychodów z przyjaznych środowisku produktów i usług oraz 90 proc. odpadów operacyjnych poddawanych recyklingowi. Tym samym Philips – jako jedna z pierwszych firm z branży technologii medycznych na świecie – stał się w pełni neutralny pod względem emisji CO2.

– W naszej globalnej działalności osiągnęliśmy neutralność węglową we wszystkich krajach, w których jesteśmy obecni. Obejmuje to emisje z zakładów, lecz także biur, logistyki i przelotów naszych pracowników – wymienia dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Philipsie.

Co poza tym?

– Podjęliśmy się realizacji szeregu innych, kluczowych zadań – począwszy od zwiększenia dostępu do opieki zdrowotnej w aspekcie społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii ochrony środowiska, aż po gospodarkę o obiegu zamkniętym i działania na rzecz klimatu – odpowiada Metzke i zapowiada, że „do 2025 roku firma chce poprawić jakość życia 2 mld ludzi na świecie”.

– W szczególności zwiększymy dostępu do opieki zdrowotnej w społecznościach, w których jest on szczególnie utrudniony. Żyje w nich 300 mln ludzi, więc jest to fundamentalny aspekt naszej strategii – podkreśla Robert Metzke.

Przeczytaj także: „Nowy prezes Philips Polska”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.