Cyfryzacja szpitala
Redaktor: Bogusz Soiński
Cyfryzacja to teraźniejszość i nieuchronna przyszłość placówek medycznych. Dążenie do optymalizacji kosztów oraz ciągłe podnoszenie jakości leczenia wymuszają wprowadzanie rozwiązań wspierających ten proces.
Współczesne systemy informatyczne integrują informacje z różnych źródeł w przyjaznym interfejsie użytkownika. Usprawniają zarządzanie, ułatwiają dostęp do danych i poprawiają jakość opieki nad pacjentem. Sięganie po nowoczesne rozwiązania informatyczne stało się łatwiejsze dzięki funduszom z KPO. Istotne jest określenie aktualnych potrzeb szpitala oraz kroków, które pozwolą wdrożyć systemy wspierające personel na różnych szczeblach.
Dla personelu i pacjenta
Cyfrowe rozwiązania dostępne na rynku integrują działania w realnych sytuacjach klinicznych, wspierają personel w bieżącej komunikacji oraz pozwalają włączyć pacjenta w proces leczenia. W komunikacji z pacjentem znacząco poprawiają jakość opieki oraz umożliwiają prowadzenie działań follow-up. Takie podejście szpitala wspierane jest przez akcję Rzecznika Praw Pacjenta i Centrum Monitorowania Jakości – „Wymagaj jakości”. Decyzje podejmowane na różnych etapach terapii powinny być skutecznie komunikowane osobom, do których są skierowane, często będącym przy łóżku pacjenta w trakcie obchodów lekarskich. Aktualne trendy to dostęp do kompletnych danych chorego bez konieczności pracy przy komputerze oraz przekazywanie informacji o podjętych decyzjach w sposób przejrzysty i czytelny. Efektem działań powinien być system minimalizujący liczbę druków, automatyzujący wybrane działania oraz wspierający i odciążający personel na każdym etapie procesu. Ma to bezpośrednie przełożenie na możliwość tworzenia dokumentacji cyfrowej oraz pozwala osiągnąć wyższy poziom „dojrzałości cyfrowej” szpitala.
Sprawna komunikacja
– Wszystkie te potrzeby zaspokaja system HosPanel ECO – zapewnia sprawną i czytelną komunikację między personelem szpitala na różnych szczeblach oraz interakcje z pacjentem w trakcie i po zakończeniu leczenia. Rozwiązanie to zapewnia ciągłość działania, będąc realną i stale dostępną kopią bezpieczeństwa danych medycznych pacjenta – podkreśla Paweł Gawroński, wiceprezes oraz szef rozwoju firmy eTrustMedical.
System posiada dodatkowe moduły rozszerzające funkcje podstawowe, m.in.:
- Admedvoice – głosowo sterowane i wypełniane formularze szpitala z automatyczną kategoryzacją tekstów,
- ZWR – moduł wsparcia dla zespołów terapeutycznych lub zespołów wczesnego reagowania,
- AI Agents – analizujący na bieżąco dane pacjentów w poszukiwaniu możliwości włączenia do programów lekowych czy badań klinicznych.
Całość działa zarówno w trybie online, jak i offline, co przekłada się na nieprzerwaną pracę z danymi oraz wysoką niezawodność rozwiązania. Warto podkreślić, że system integruje się z rozwiązaniami HIS oraz posiada funkcjonalny interfejs integracyjny (API), dając jednostkom możliwość podłączania różnych źródeł danych.
Wszechstronne narzędzie
– HosPanel ECO to zaawansowany system, który dzięki modułowej budowie oferuje rozwiązania dopasowane do potrzeb placówki. Zapewnia nieprzerwany dostęp do danych pacjentów, sprawną komunikację między personelem a chorym oraz wyższy komfort i bezpieczeństwo pacjentów podczas hospitalizacji – mówi szef rozwoju eTrustMedical.
– Nie powinniśmy też zapominać o cyfryzacji tak ważnego elementu, jakim jest oddział ratunkowy. Mamy w portfolio rozwiązanie wspierające procesy logistyki i zarządzania tych oddziałów – SorBan – dodaje Paweł Gawroński.
eTrustMedical to ponad 19 lat doświadczenia w budowie sprawdzonych i bezpiecznych rozwiązań w branży medycznej.
Rozwiązania HosPanel i SorBan zostały finalistami prestiżowego konkursu „Wdrożenie innowacji w opiece zdrowotnej”, organizowanego przez Naczelną Izbę Lekarską i Sieć Lekarzy Innowatorów (NIL IN) w kategorii Szpitalnictwo.
Przeczytaj także: „Systemy informatyczne – wsparcie dla lekarzy i pacjentów”.
Tekst opublikowano w „Menedżerze Zdrowia” 7–8/2024.