iStock

Drzwi przychodni zamknięte przed pacjentami

Udostępnij:
– Do 12 proc. przychodni podstawowej opieki zdrowotnej nie można się dodzwonić, a w 13 proc. tych, do których dodzwonić się udało, nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego, ani w dniu zgłoszenia, ani w kolejnych dniach – wynika z kontroli dostępności świadczeń zdrowotnych w placówkach ochrony zdrowia przeprowadzonej przez rzecznika praw pacjenta i Narodowy Fundusz Zdrowia.
Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec postanowił zweryfikować doniesienia od pacjentów o trudnościach z uzyskaniem świadczeń. Sprawdził, czy występują problemy z zarejestrowaniem się do lekarza za pośrednictwem telefonu, zarejestrowaniem się do lekarza osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej, uzyskaniem wizyty osobistej, dostępnością do leków (wizyty recepturowe) i wizytami domowymi. Stwierdzono nieprawidłowości w części przychodni POZ w województwie mazowieckim.

Okazało się, że w 79 proc. sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza – nie ma możliwości wejścia do przychodni, do 12 proc. placówek nie można się było dodzwonić, a z 8 proc. kontakt jest utrudniony. W 13 proc. placówek, mimo kontaktu telefonicznego, nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego, zarówno w dniu zgłoszenia, jak i kolejnych dniach.

W przychodniach, w których wystąpiły nieprawidłowości rzecznik poprosił o podjęcie działań naprawczych. W przypadku braku ich realizacji zostaną podjęte stosowne kroki, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta.

O sprawie poinformowała także „Rzeczpospolita”.

Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.