iStock

Dzięki narzędziom e-zdrowia lekarz i pacjent usprawnią proces leczenia

Udostępnij:
Pacjent wychodzi z gabinetu z diagnozą i zaleceniami, po czym... znika. Lekarz nie wie, czy przyjmuje leki, czy wykonuję zlecone badania. Choć to na chorym spoczywa odpowiedzialność za podjęcie terapii, specjalista może mu podpowiedzieć rozwiązania ułatwiające zarządzanie sprawami zdrowia.


Gdy pacjent opuszcza gabinet…
W trakcie wizyty, nie zawsze da się omówić wszystkie szczegóły leczenia. W natłoku omawianych wątków pacjentowi mogą umknąć niektóre informacje. Statystki od lat pokazują , że większość osób lekceważy lub z innych powodów pomija część zaleceń lekarskich. Dotyczy to w różnym stopniu niemal stu procent pacjentów. Niektórym zdarzy się pominąć dawkę leku, a inni całkowicie rezygnują z przepisanej diagnostyki i leczenia. Statystycznie najlepiej do zaleceń stosują się seniorzy, najmniej zdyscyplinowane są osoby młode. Chętniej do zaleceń stosują się kobiety niż mężczyźni. Czy można całkiem wyeliminować ten problem? Niestety nie. Ale warto wskazać pacjentom narzędzia, które pomogą kontrolować proces ich leczenia.

Pacjent nie pamięta? Może sprawdzić na IKP
Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta (IKP) i aplikacji mobilnej mojeIKP pacjenci zyskują dostęp do dokumentacji medycznej, w tym:
• e-recept – można sprawdzić, które są już zrealizowane, a które leki nie zostały jeszcze wykupione,
• ulotek leków, informacji o ich dawkowaniu oraz dodatkowo w aplikacji mojeIKP pacjent ma możliwość ustawienia przypomnień o ich zażyciu,
• e-skierowań – podgląd, które skierowania nie zostały jeszcze zarejestrowane,
• historii leczenia, zrealizowanych zabiegach lub badaniach oraz wyników tych badań, o ile lekarz uzupełnia i udostępnia elektroniczną dokumentację medyczną pacjenta,
• zamawiania online recept na stale przyjmowane leki,
• dostęp do konta dziecka do 18 roku życia (ma je ten rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego),
• dostęp do konta osoby, która nas upoważniła do swojego IKP.

Dodatkowym ułatwieniem jest także możliwość sprawdzania kolejek do poradni specjalistycznych i na badania diagnostyczne na portalu pacjent.gov.pl. Dzięki temu pacjent oszczędza czas – nie musi dzwonić do wielu placówek z pytaniem o terminy.

Rozbudowane, ale nieskomplikowane
IKP wraz z aplikacją mobilną mojeIKP to brama do cyfrowych usług w publicznej ochronie zdrowia. Są łatwe w obsłudze, nawet dla osób sporadycznie korzystających z aplikacji. W przypadku seniorów, którzy mają obawy co do korzystania z takich cyfrowych narzędzi, dostęp do ich konta może mieć np. dorosłe dziecko. Dzięki temu opieka nad starszym rodzicem i zajmowanie się sprawami związanymi z jego zdrowiem jest prostsze.

Nie tylko terapia
Dodatkową korzyścią z IKP oraz aplikacji mojeIKP są funkcjonalności związane z profilaktyką, to jest możliwość zapisania się do programu Profilaktyka 40 plus, a dodatkowo w aplikacji mojeIKP także dostęp do darmowych porad dietetycznych i licznika wody, a także programów profilaktyczno-treningowych.

Niezależnie od wieku czy stanu zdrowia większość pacjentów znajdzie na IKP i w mojeIKP coś dla siebie. Może wybrać wygodniejszą dla siebie formę: serwis w Internecie dostępny przez przeglądarkę internetową pod adresem www.pacjent.gov.pl lub aplikację mobilną na telefony z systemem Android i iOS. Najważniejsze, że zwiększy to jego szanse na przestrzeganie zaleceń i sukces terapii.


 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.