123RF

Edukacja zdrowotna – opublikowano rozporządzenia

Udostępnij:

Od 1 września w szkołach będzie nieobowiązkowa edukacja zdrowotna, która zastąpi wychowanie do życia w rodzinie, a także obowiązkowa edukacja obywatelska – zamiast przedmiotu historia i teraźniejszość. 26 marca w Dzienniku Ustaw opublikowano ich podstawy programowe. 

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizacje dwóch rozporządzeń: ws. podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły pierwszej stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, a także w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły drugiego stopnia.

Rozporządzenia określają, czego uczniowie będą się uczyć na nowych przedmiotach.

Edukacji obywatelskiej będą się uczyć uczniowie w klasach pierwszej i drugiej liceum ogólnokształcącego, klasach od drugiej do czwartej technikum i w klasach drugiej i trzeciej branżowej szkoły pierwszego stopnia. Jak wskazano w nowelizacji, głównym celem podstawy programowej tego przedmiotu jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym.

Edukacja zdrowotna będzie nauczana w szkołach podstawowych w klasach od czwartej do ósmej i w szkołach ponadpodstawowych – w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole pierwszego stopnia.

Głównym celem podstawy programowej jest rozwijanie zaawansowanych kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie, z uwzględnieniem samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną.

Jak podkreślono, uczniowie uczą się, jak kształtować swój potencjał zdrowotny i kulturę zdrowotną oraz jak budować bezpieczeństwo zdrowotne, dzięki czemu stają się aktywnymi uczestnikami procesów prozdrowotnych w społeczeństwie.

Wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w jedenastu działach tematycznych:

  • wartości i postawy,
  • zdrowie fizyczne,
  • aktywność fizyczna,
  • odżywianie,
  • zdrowie psychiczne,
  • zdrowie społeczne,
  • dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych),
  • zdrowie seksualne,
  • zdrowie środowiskowe,
  • internet i profilaktyka uzależnień,
  • system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych).

Przepisy zaczną odpowiadać od 1 września 2025 r.

Rozporządzenia w całości poniżej.


Przeczytaj także: „Sonda – czy edukacja zdrowotna deprawuje?”.

Menedzer Zdrowia twitter

 
© 2025 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.