Gabinet cieni zrecenzuje posunięcia Bartosza Arłukowicza

Udostępnij:
Plus za przeprowadzenie przez Sejm pakietu onkologicznego, minus za niekorzystne dla pacjenta przepisy wprowadzające w Polsce dyrektywę transgraniczna - tak wygląda wstępna ocena działalności Ministerstwa Zdrowia w III kwartale. Dyskutować nad nią będą eksperci "Gabinetu Cieni" BCC.
Mamy nowy rząd i „nowego - starego” ministra zdrowia. Bartosz Arłukowicz przetrwał zmianę u sterów władzy. Premier Ewa Kopacz przedstawiając swój rząd powiedziała m.in., że będzie ostrym recenzentem i obserwatorem działań ministrów. Szef resortu zdrowia ma za sobą dobre i złe posunięcia, które ocenia i opiniuje Zenon Wasilewski ekspert BCC ds. prawa medycznego.

Ekspert uczestniczy także w wypracowywaniu ocen Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, w kompetencjach oceny resortu zdrowia. X posiedzenie Gabinetu zaplanowane jest na 29 września, kiedy to specjaliści m.in. podsumują III kwartał tj. dokonają oceny resortów i ministrów.

A jak wygląda autorska opinia III kwartału Ministerstwa Zdrowia zdaniem Zenona Wasilewskiego? Ostro, konkretnie, niekiedy chwaląc oraz z podpowiedziami, co można zrobić, by było lepiej.

Jakie działania/ inicjatywy zasługują na uznanie, poparcie?
– Niewątpliwie na pozytywną, jak i krytyczną ocenę zasługuje „przepchniecie kolanem” w Sejmie przepisów wprowadzających tzw. pakiet kolejkowy i onkologiczny. Dzięki którym wg. zapowiedzi pacjenci onkologiczni będą leczeni bez limitów i uzyskają szybszy dostęp do specjalistów. Ale czy bez kolejek?

– Klarowne stanowisko w sprawie naruszeń praw pacjenta, w związku z odmowami wykonywania świadczeń zdrowotnych przez publiczne zakłady opieki zdrowotnej na podstawie tzw. klauzuli sumienia. Wszystkie podmioty lecznicze (w tym szpitale), które podpisały umowy z NFZ, mają obowiązek udzielania świadczeń przewidzianych w kontrakcie – w pełnym zakresie i zgodnie z obowiązującym prawem.

– Przekazanie do konsultacji społecznych projektu ustawy o leczeniu niepłodności, który kompleksowo reguluje diagnostykę i leczenie niepłodności w Polsce. Ustawa ważna zarówno dla świadczeniodawców, jak świadczeniobiorców. Gwarantuje jednolitość procedur, zasad i standardów leczenia niepłodności. Stanowi implementację do dyrektyw unijnych.

– Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tzw. ustawa transgraniczna). Wprowadzone zmiany umożliwiają wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy w sprawie praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej.

– Skierowanie do Sejmu RP projektu ustawy o zmianie ustawy – prawo farmaceutyczne oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii (implementacja dyrektywy 2011/62/UE). Nowelizacja doprecyzowuje i wprowadza nowe regulacje dla wytwórców, importerów i dystrybutorów leków. Zaproponowane przez resort zdrowia zmiany mają pozwolić na wyeliminowanie produktów sfałszowanych z rynku. Projekt zmian jest również zgodny z prawem Unii Europejskiej.

– Podjęcie inicjatywy BCC dotyczącej zmian w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia dotyczących regulacji rynku suplementów diety.

– Zapowiedź utworzenia Instytutu Geriatrii – centrum opieki medycznej nad ludźmi starszymi i rozszerzenie kształcenia lekarzy geriatrów. Niestety, polska geriatria i gerontologia w dalszym ciągu są niedoceniane przez polityków i decydentów. W tym kontekście należy postrzegać również szanse rozwiązania szeregu problemów w zakresie funkcjonowania telemedycyny i teleopieki.

– Przekazanie do konsultacji społecznych projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw. Wprowadzone zostaną elektroniczne karty specjalisty medycznego oraz karty pacjenta. Ważne jest, by właściwie zostały wykorzystane środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Jakie działania/ inicjatywy zasługują na krytykę?
– Pośpiech w procesie legislacyjnym na szczeblu parlamentarnym we wprowadzaniu tzw. „pakietu kolejkowego i onkologicznego”. Co stanowi zarzewie kolejnego konfliktu w środowisku zawodów medycznych. Pominięcie kwestii finansowania świadczeń, które mają uzyskać priorytet. Ewidentnym błędem jest wprowadzenie obowiązku posiadania przez pacjenta skierowania do dermatologa i okulisty oraz proponowanych kryteriów kwalifikujących do operacji zaćmy.

– Przeforsowane w tzw. ustawie „transgranicznej” ograniczeń dotyczących limitu zwrotu kosztów w ciągu roku. Co jest niekorzystne dla pacjenta. Ustawa wejdzie w życie ze znacznym opóźnieniem. Termin upłynął 25 października 2013 r. Spóźnione regulacje to dla polskich szpitali wymierne straty korzyści, które mogły pozyskać za świadczenia medyczne dla zagranicznych pacjentów.

– Zmiany w ustawie o konsultantach medycznych stanowiące część tzw. „pakietu kolejkowego” zobowiązujące konsultantów m.in. do upubliczniania swych dochodów. Składane oświadczenia będą sprawdzane przez CBA. Ministerstwo Zdrowia potraktowało konsultantów, jak urzędników wykonujących polecenia ministra czy wojewody. Co kłóci się z ich rolą doradczą i kontrolera zaistniałych przypadków medycznych.

Jakie działania/priorytety, i dlaczego powinien podjąć rząd, w obszarze ochrony zdrowia?

– Do wprowadzenia konstruktywnych zmian w sposobie funkcjonowania polskiej służby zdrowia konieczna jest poważna debata. Nowy rząd (kierowany przez lekarza) powinien zasięgnąć opinii wszystkich środowisk:
związków zawodowych, organizacji pracodawców, medycznych samorządów: lekarzy, pielęgniarek i aptekarzy oraz naukowców.

– Konieczne jest przyspieszenie prac nad ustawą o zdrowiu publicznym i utworzenie postulowanej przez BCC Rady Zdrowia Publicznego, kierowanej przez premiera.

– Poprawy wymaga koordynacja poczynań wszystkich resortów oraz instytucji, organizacji pozarządowych i samorządów mających wpływ na zdrowie Polaków. Zapisanie w jednym akcie prawnym dziś rozproszonych przepisów dotyczących systemu ochrony zdrowia.

– Ze względu na zagrożenia sanitarne państwa istnieje potrzeba przekształcenia Państwowej Inspekcji Sanitarnej i innych Inspekcji odpowiedzialnych za nadzór nad warunkami zdrowotnymi żywności w jeden urząd podległy bezpośrednio premierowi.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.