Gospodarczy Gabinet Cieni BCC ocenił rząd za działania m.in. w ochronie zdrowia
Redaktor: Kamila Gębska
Data: 02.07.2014
Źródło: BCC, KG
Ministrowie Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC dokonali oceny działań rządu oraz premiera w II kwartale 2014 roku na 2,4 punktu w skali od 0 do 5. Ochronie zdrowia wystawili 3 punkty. Krytycznie oceniono m.in. odkładanie zapowiadanej od dłuższego czasu reformy systemu ochrony zdrowia czy brak przedstawienia projektu ustawy o zdrowiu publicznym. Wyznaczono też priorytety.
Jako działania, które zasługują na aprobatę wskazano:
- Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, czyli tzw. pakietu onkologicznego i kolejkowego oraz projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Poprzedzone zostało to szerokimi konsultacjami społecznymi w wyniku których została uwzględniona część postulatów strony społecznej.
- Przedstawienie przez Ministerstwo Zdrowia wizji systemu ochrony zdrowia do 2020 roku wraz z celami strategicznymi w ramach opracowania Policy Paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020. Jest to praktycznie pierwszy dokument opublikowany przez Ministerstwo Zdrowia, zawierający stanowisko w sprawie wizji i strategii i zaakceptowany w marcu tego roku przez Radę Ministrów. Gospodarczy Gabinet Cieni BCC, od prawie 3 lat w swoich kwartalnych ocenach Ministerstwa Zdrowia postulował przygotowanie tego ważnego dokumentu.
- Intensywne działania Ministerstwa Zdrowia w zakresie pozyskania możliwie największych funduszy unijnych na ochronę zdrowia na lata 2014- 2020 i przygotowanie na te okoliczność tzw. Policy Paper. Jak na razie wszystko wskazuje, że kwota ta będzie co najmniej 2 razy większa, niż w poprzedniej perspektywie i wzrośnie z 950 mln Euro do ponad 2 mld euro.
- Sprawne przeprowadzenie konkursu na stanowisko prezesa NFZ i tym samym zlikwidowanie, trwającego od grudnia 2013, wakatu na tym tak ważnym stanowisku. Wprowadzone zmiany w projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dotyczące funkcjonowania NFZ i sposobu powoływania prezesa NFZ ograniczają możliwość przyszłych konfliktów na linii MZ i NFZ.
- Przekazanie do konsultacji społecznych projektu stanowiska rządu do dokumentu „Zielona Księga w sprawie mobilnego zdrowia„ . Wprowadzenie regulacji w tym zakresie korzystnie wpłynie na poprawę dostępu pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej (profilaktyka i wczesna diagnoza ) w regionach kraju o zróżnicowanej infrastrukturze. Jest to duża szansa dla przedsiębiorców z branży IT.
- Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o konsultantach medycznych w ochronie zdrowia. Konieczność nowelizacji tej ustawy postulował Gospodarczy Gabinet Cieni od prawie 2 lat.
- Podjęcie, z inicjatywy BCC, przez Ministerstwo Zdrowia dyskusji na temat nowelizacji przepisów dot. suplementów diety.
Działania, które oceniono krytycznie:
- Dalsze odkładanie na czas nieokreślony zapowiadanej od dłuższego czasu reformy systemu ochrony zdrowia. Przedstawienie w marcu tego roku wizji systemu ochrony zdrowia do roku 2020 w tzw. Policy Paper powinno być podstawą do zaprezentowania przez Ministerstwo Zdrowia koncepcji stosownych zmian, mających na celu realizację tej wizji.
- Nadal brak przedstawienia projektu ustawy o zdrowiu publicznym i powołaniu Narodowej Rady Zdrowia Publicznego, mimo zaprezentowania w listopadzie 2012 roku założeń do tej tak ważnej ustawy. Ma ona stworzyć ramy dla systemu zdrowia publicznego w Polsce.
- Nadal brak prezentacji założeń do ustawy o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych, które miały być przedstawione do lutego tego roku, zgodnie z zapowiedziami z grudnia 2013.
- Przeciągający się brak obsady na stanowiskach dyrektorów oddziałów NFZ.
- Utrudnienia dla pacjentów, którzy korzystają z opieki transgranicznej w ramach unijnej dyrektywy transgranicznej i nie mogą otrzymać zwrotu środków z NFZ. Pacjenci napotykają na problemy biurokratyczne, skutkujące często koniecznością dochodzenia swoich praw w sądach. W sejmie przedłużają się pracę nad wdrożeniem tej dyrektywy w ramach stosownej nowelizacji ustawy o świadczeniach zdrowotnych.
- Propozycje zmiany w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego przewidującego wygaszanie w roku szkolnym 2016/2017 kształcenia w zawodzie technik farmaceutyczny, prowadzonego przez szkoły policealne. Arbitralne pozbawienie dostępu do tego zawodu pozostaje w sprzeczności z prowadzoną przez rząd polityką deregulacji zawodów.
- Przedłużenie aneksowania umów ze świadczeniodawcami do połowy 2015 roku, a tym samym zablokowanie do tego czasu możliwości ubiegania się o umowy z NFZ nowym świadczeniodawcom.
- Brak zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na realizację tzw. pakietu onkologicznego i kolejkowego. Wielu ekspertów ochrony zdrowia uważa, że wdrożenie zapisów tego pakietu nie będzie możliwe bez takich dodatkowych środków finansowych.
- Zamieszanie w sprawie rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia dotyczącego minimalnych norm zatrudniania pielęgniarek i położnych.
PRIORYTETY – Jakie działania i dlaczego powinien podjąć rząd w danym obszarze?
- Przedstawienie przez Ministerstwo Zdrowia koncepcji stosownych zmian w ochronie zdrowia do roku 2020 w oparciu o zaprezentowaną w marcu w tzw. Policy Paper wizję systemu ochrony zdrowia do roku 2020. Szczególnie istotnym zagadnieniem jest sprawa dalszego modelu finansowania ochrony zdrowia wobec niewydolności aktualnego systemu. Przedstawionej wizji i strategii nie da się realizować w oparciu o dotychczasowe środki. Konieczna jest szeroka dyskusja na ten temat i rozważenie wszelkich możliwych form zwiększenia środków na ochronę zdrowia w tym ewentualnych dopłat, od których można by się ubezpieczyć w ramach dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych, zwiększenia opodatkowania niektórych dóbr konsumpcyjnych i nie zdrowej żywności oraz wprowadzenia dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych.
- Przygotowanie projektów rozporządzeń Ministra Zdrowia dotyczących tzw. pakietu kolejkowego i onkologicznego i dołączenie do tego pakietu nowych zasad ubezpieczenia zdrowotnego osób bezrobotnych, pokrywanego z budżetu państwa i obejmującego również współmałżonka i dzieci.
- Kontynuowanie przez Ministerstwo Zdrowia dalszych prac nad ustawą o zdrowiu publicznym i dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych. Przedstawienie założeń do projektu ustaw o badaniach klinicznych i szpitalach klinicznych.
- Przyśpieszenie działań legislacyjnych dotyczących opieki transgranicznej, które w swojej konstrukcji powinny być przyjazne dla pacjenta.
- Umożliwienie publicznym szpitalom świadczenia usług komercyjnych w sposób cywilizowany, bez konieczności zakładania fundacji przyszpitalnych. Ministerstwo Zdrowia zapowiada stosowne uregulowania po uchwaleniu pakietu onkologicznego i kolejkowego.
- Podjęcie działań zmierzających do zwiększenia liczby lekarzy w określonych specjalnościach oraz pielęgniarek, miedzy innymi poprzez stosowne zachęty do wybierania tych zawodów i wzrost nakładów finansowych na ich kształcenie. Aktualne wskaźniki ilości lekarzy i pielęgniarek na 1000 mieszkańców w Polsce znacznie odbiegają od średnich europejskich i stanowią zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia.
- Wznowienie prac legislacyjnych nad tzw. dużą nowelizacją ustawy o refundacji leków i podjęcie działań dotyczących ograniczenia procederu reeksportu leków oraz nielegalnych praktyk obrotu lekiem na rynku aptecznym i hurtowym ( sprzedaż leków przez apteki hurtowniom ).
- Przedstawienie działań ograniczających dalsze zadłużenie się sektora ochrony zdrowia i rozwiązania problemu istniejącego zadłużenia szpitali, które szacowane jest już na 11 mld zł.
- Wyodrębnienie suplementów diety z reżimu obowiązującej obecnie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia i stworzenie nowego aktu prawnego, regulującego osobno materię tego segmentu rynku.
- Ustawowe uregulowanie zawodu fizjoterapeuty, określające zasady uzyskiwania kwalifikacji i wykonywania zawodu oraz ustalające kwestie ich odpowiedzialności zawodowej. Przyjęcie tej ustawy jest koniecznością ze względu na bezpieczeństwo pacjentów.
- Powołanie Agencji Taryfikacji, która powinna się zajmować wyceną procedur medycznych. Dokonywanie takiej wyceny przez AOTM, jako rozwiązanie zaproponowanego w ramach pakietu kolejkowego powinno być tylko rozwiązaniem czasowym, do momentu stworzenia Agencji Taryfikacji.
- Zwiększenie dostępu do innowacyjnych, skutecznych technologii medycznych poprzez stosowne rozwiązania systemowe, w tym miedzy innymi wprowadzenie jednolitej metodologii liczenia tzw. kosztów pośrednich. Wprowadzanie nowych technologii nie lekowych napotyka na ustawowe bariery- brak terminów ich rozpatrywania przez AOTM. Konieczność pilnego uporządkowania zasad funkcjonowania AOTM, by zwiększyć wydajność pracy Agencji, a w szczególności wydajność w zakresie oceny technologii nie lekowych.
- Wypracowanie formalno-prawnych warunków dla inwestycji w ochronie zdrowia w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego.
- Urealnienie koszyka świadczeń gwarantowanych względem dostępności środków finansowych.
- Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, czyli tzw. pakietu onkologicznego i kolejkowego oraz projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Poprzedzone zostało to szerokimi konsultacjami społecznymi w wyniku których została uwzględniona część postulatów strony społecznej.
- Przedstawienie przez Ministerstwo Zdrowia wizji systemu ochrony zdrowia do 2020 roku wraz z celami strategicznymi w ramach opracowania Policy Paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020. Jest to praktycznie pierwszy dokument opublikowany przez Ministerstwo Zdrowia, zawierający stanowisko w sprawie wizji i strategii i zaakceptowany w marcu tego roku przez Radę Ministrów. Gospodarczy Gabinet Cieni BCC, od prawie 3 lat w swoich kwartalnych ocenach Ministerstwa Zdrowia postulował przygotowanie tego ważnego dokumentu.
- Intensywne działania Ministerstwa Zdrowia w zakresie pozyskania możliwie największych funduszy unijnych na ochronę zdrowia na lata 2014- 2020 i przygotowanie na te okoliczność tzw. Policy Paper. Jak na razie wszystko wskazuje, że kwota ta będzie co najmniej 2 razy większa, niż w poprzedniej perspektywie i wzrośnie z 950 mln Euro do ponad 2 mld euro.
- Sprawne przeprowadzenie konkursu na stanowisko prezesa NFZ i tym samym zlikwidowanie, trwającego od grudnia 2013, wakatu na tym tak ważnym stanowisku. Wprowadzone zmiany w projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dotyczące funkcjonowania NFZ i sposobu powoływania prezesa NFZ ograniczają możliwość przyszłych konfliktów na linii MZ i NFZ.
- Przekazanie do konsultacji społecznych projektu stanowiska rządu do dokumentu „Zielona Księga w sprawie mobilnego zdrowia„ . Wprowadzenie regulacji w tym zakresie korzystnie wpłynie na poprawę dostępu pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej (profilaktyka i wczesna diagnoza ) w regionach kraju o zróżnicowanej infrastrukturze. Jest to duża szansa dla przedsiębiorców z branży IT.
- Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o konsultantach medycznych w ochronie zdrowia. Konieczność nowelizacji tej ustawy postulował Gospodarczy Gabinet Cieni od prawie 2 lat.
- Podjęcie, z inicjatywy BCC, przez Ministerstwo Zdrowia dyskusji na temat nowelizacji przepisów dot. suplementów diety.
Działania, które oceniono krytycznie:
- Dalsze odkładanie na czas nieokreślony zapowiadanej od dłuższego czasu reformy systemu ochrony zdrowia. Przedstawienie w marcu tego roku wizji systemu ochrony zdrowia do roku 2020 w tzw. Policy Paper powinno być podstawą do zaprezentowania przez Ministerstwo Zdrowia koncepcji stosownych zmian, mających na celu realizację tej wizji.
- Nadal brak przedstawienia projektu ustawy o zdrowiu publicznym i powołaniu Narodowej Rady Zdrowia Publicznego, mimo zaprezentowania w listopadzie 2012 roku założeń do tej tak ważnej ustawy. Ma ona stworzyć ramy dla systemu zdrowia publicznego w Polsce.
- Nadal brak prezentacji założeń do ustawy o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych, które miały być przedstawione do lutego tego roku, zgodnie z zapowiedziami z grudnia 2013.
- Przeciągający się brak obsady na stanowiskach dyrektorów oddziałów NFZ.
- Utrudnienia dla pacjentów, którzy korzystają z opieki transgranicznej w ramach unijnej dyrektywy transgranicznej i nie mogą otrzymać zwrotu środków z NFZ. Pacjenci napotykają na problemy biurokratyczne, skutkujące często koniecznością dochodzenia swoich praw w sądach. W sejmie przedłużają się pracę nad wdrożeniem tej dyrektywy w ramach stosownej nowelizacji ustawy o świadczeniach zdrowotnych.
- Propozycje zmiany w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego przewidującego wygaszanie w roku szkolnym 2016/2017 kształcenia w zawodzie technik farmaceutyczny, prowadzonego przez szkoły policealne. Arbitralne pozbawienie dostępu do tego zawodu pozostaje w sprzeczności z prowadzoną przez rząd polityką deregulacji zawodów.
- Przedłużenie aneksowania umów ze świadczeniodawcami do połowy 2015 roku, a tym samym zablokowanie do tego czasu możliwości ubiegania się o umowy z NFZ nowym świadczeniodawcom.
- Brak zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na realizację tzw. pakietu onkologicznego i kolejkowego. Wielu ekspertów ochrony zdrowia uważa, że wdrożenie zapisów tego pakietu nie będzie możliwe bez takich dodatkowych środków finansowych.
- Zamieszanie w sprawie rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia dotyczącego minimalnych norm zatrudniania pielęgniarek i położnych.
PRIORYTETY – Jakie działania i dlaczego powinien podjąć rząd w danym obszarze?
- Przedstawienie przez Ministerstwo Zdrowia koncepcji stosownych zmian w ochronie zdrowia do roku 2020 w oparciu o zaprezentowaną w marcu w tzw. Policy Paper wizję systemu ochrony zdrowia do roku 2020. Szczególnie istotnym zagadnieniem jest sprawa dalszego modelu finansowania ochrony zdrowia wobec niewydolności aktualnego systemu. Przedstawionej wizji i strategii nie da się realizować w oparciu o dotychczasowe środki. Konieczna jest szeroka dyskusja na ten temat i rozważenie wszelkich możliwych form zwiększenia środków na ochronę zdrowia w tym ewentualnych dopłat, od których można by się ubezpieczyć w ramach dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych, zwiększenia opodatkowania niektórych dóbr konsumpcyjnych i nie zdrowej żywności oraz wprowadzenia dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych.
- Przygotowanie projektów rozporządzeń Ministra Zdrowia dotyczących tzw. pakietu kolejkowego i onkologicznego i dołączenie do tego pakietu nowych zasad ubezpieczenia zdrowotnego osób bezrobotnych, pokrywanego z budżetu państwa i obejmującego również współmałżonka i dzieci.
- Kontynuowanie przez Ministerstwo Zdrowia dalszych prac nad ustawą o zdrowiu publicznym i dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych. Przedstawienie założeń do projektu ustaw o badaniach klinicznych i szpitalach klinicznych.
- Przyśpieszenie działań legislacyjnych dotyczących opieki transgranicznej, które w swojej konstrukcji powinny być przyjazne dla pacjenta.
- Umożliwienie publicznym szpitalom świadczenia usług komercyjnych w sposób cywilizowany, bez konieczności zakładania fundacji przyszpitalnych. Ministerstwo Zdrowia zapowiada stosowne uregulowania po uchwaleniu pakietu onkologicznego i kolejkowego.
- Podjęcie działań zmierzających do zwiększenia liczby lekarzy w określonych specjalnościach oraz pielęgniarek, miedzy innymi poprzez stosowne zachęty do wybierania tych zawodów i wzrost nakładów finansowych na ich kształcenie. Aktualne wskaźniki ilości lekarzy i pielęgniarek na 1000 mieszkańców w Polsce znacznie odbiegają od średnich europejskich i stanowią zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia.
- Wznowienie prac legislacyjnych nad tzw. dużą nowelizacją ustawy o refundacji leków i podjęcie działań dotyczących ograniczenia procederu reeksportu leków oraz nielegalnych praktyk obrotu lekiem na rynku aptecznym i hurtowym ( sprzedaż leków przez apteki hurtowniom ).
- Przedstawienie działań ograniczających dalsze zadłużenie się sektora ochrony zdrowia i rozwiązania problemu istniejącego zadłużenia szpitali, które szacowane jest już na 11 mld zł.
- Wyodrębnienie suplementów diety z reżimu obowiązującej obecnie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia i stworzenie nowego aktu prawnego, regulującego osobno materię tego segmentu rynku.
- Ustawowe uregulowanie zawodu fizjoterapeuty, określające zasady uzyskiwania kwalifikacji i wykonywania zawodu oraz ustalające kwestie ich odpowiedzialności zawodowej. Przyjęcie tej ustawy jest koniecznością ze względu na bezpieczeństwo pacjentów.
- Powołanie Agencji Taryfikacji, która powinna się zajmować wyceną procedur medycznych. Dokonywanie takiej wyceny przez AOTM, jako rozwiązanie zaproponowanego w ramach pakietu kolejkowego powinno być tylko rozwiązaniem czasowym, do momentu stworzenia Agencji Taryfikacji.
- Zwiększenie dostępu do innowacyjnych, skutecznych technologii medycznych poprzez stosowne rozwiązania systemowe, w tym miedzy innymi wprowadzenie jednolitej metodologii liczenia tzw. kosztów pośrednich. Wprowadzanie nowych technologii nie lekowych napotyka na ustawowe bariery- brak terminów ich rozpatrywania przez AOTM. Konieczność pilnego uporządkowania zasad funkcjonowania AOTM, by zwiększyć wydajność pracy Agencji, a w szczególności wydajność w zakresie oceny technologii nie lekowych.
- Wypracowanie formalno-prawnych warunków dla inwestycji w ochronie zdrowia w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego.
- Urealnienie koszyka świadczeń gwarantowanych względem dostępności środków finansowych.