Inicjatorka i wolontariusze kampanii "Drugie życie" odznaczeni krzyżami zasługi

Udostępnij:
Brązowe krzyże zasługi - odznaczenia państwowe przyznane przez prezydenta RP - odebrali podczas gali Poznański Wolontariusz Roku 2013 dr Teresa Dryl-Rydzyńska, prezes zarządu Fresenius Medical Care Polska, inicjatorka i pomysłodawczyni kampanii społecznej Drugie życie, a także Renata Maternik i Karol Prętnicki – wolontariusze i eksperci akcji żyjący z przeszczepionym sercem.
Prezydent Bronisław Komorowski uhonorował związanych z kampanią "Drugie życie" za zasługi w działalności na rzecz osób potrzebujących pomocy i wsparcia, za propagowanie idei wolontariatu i promowanie idei transplantologii.

-To niespodziewana i wzruszająca nagroda za prawie 20 lat pracy z pacjentami leczonymi w naszych stacjach dializ i sześć lat zaangażowania w samą kampanię „Drugie życie”- mówi dr Teresa Dryl-Rydzyńska. Idea i organizacja kampanii promującej ideę przeszczepiania to osobista inicjatywa dr Rydzyńskiej, unikatowa w skali całej firmy Fresenius na świecie. - Przyjmuję to odznaczenie również w imieniu tysięcy uczniów, dziesiątków lekarzy, wolontariuszy po i przed przeszczepem, i wszystkich osób zaangażowanych w akcję w całej Polsce. Robiliśmy to z potrzeby serca, po cichu i po poznańsku, ze zwykłej ludzkiej powinności, nie dla rozgłosu, a po to by pomóc chorym zyskać drugie życie. Tym bardziej jestem poruszona, że prezydent RP docenił nasze starania – dodaje Teresa Dryl-Rydzyńska. Dr Dryl-Rydzyńska na co dzień w stacjach dializ sieci Fresnius spotyka się z osobami oczekującymi na przeszczep, widzi jak ważny jest dla nich każdy gest wsparcia, każde działanie, które pomaga im przybliżyć się do tego, na co tak bardzo czekają – do normalnego życia, które umożliwi przeszczep nerki.

Renata Maternik wspiera kampanię „Drugie życie” jako ekspert - wolontariusz od samego początku, od 2009 roku. Jest 8 lat po przeszczepie serca, żyje aktywnie, pracuje zawodowo, odwiedziła w ramach akcji około 70 szkół. Bez oporów i z ogromna szczerością opowiada młodym ludziom o swoim doświadczeniu. O tym jak wygląda życie przed przeszczepem, co czuje człowiek gdy pojawia się nadzieja na nowe życie i wreszcie o tym drugim życiu, po transplantacji. - Trudno mi wyrazić słowami co czuję, swoją działalnością w kampanii spłacam dług życia, a tu jeszcze takie wyróżnienie. Mam nadzieję, że zdrowie pozwoli mi jeszcze wielu uczniom opowiedzieć swoją historię - mówi Renata Maternik.

- My, ludzie po przeszczepach, jesteśmy żywą promocją transplantacji - mówi Karol Prętnicki, kolejny ekspert – wolontariusz, który żyje z przeszczepionym sercem już 13. rok. Wierzy, że dzięki temu, że osobiście spotyka się z uczniami, transplantologia ma ludzką twarz, a w domach chętniej rozmawia się choćby o oświadczeniu woli. Po przeszczepie wrócił do pracy, ale chętnie odwiedza szkoły, kiedy tylko jest to możliwe.

Wszystkich pretendentów do odznaczenia związanych z kampanią „Drugie życie” rekomendował Przemysław Pacia, wicewojewoda wielkopolski, który sam również wspiera ją swoim patronatem i konkretnymi działaniami.

Pierwsza edycja kampanii „Drugie życie” została przeprowadzona w roku szkolnym 2008/2009 w Poznaniu. Organizatorem akcji w całej Polsce jest Fresenius Medical Care Polska, firma prowadząca największą w kraju sieć stacji dializ. Podczas kampanii reprezentanci zakwalifikowanych szkół ponadgimnazjalnych biorą udział w szkoleniach dotyczących przeszczepów. Później wspólnie z koordynatorami akcji, wyposażeni w materiały (np. plakaty, oświadczenia woli, filmy, prezentacje, wpinki, koszulki) podejmują konkretne działania w swoich środowiskach. Organizują spotkania, zawody sportowe, wystawiają przedstawienia, kręcą filmy, teledyski, wychodzą na posiedzenia rad gmin, powiatów, festyny, byrozmawiać i kolportować materiały. Trzy najciekawsze kampanie szkolne w każdymwojewództwie są nagradzane kwotą 1000 zł. Uczniowie mogą przekazać pieniądze wybranym przez siebie organizacjom albo osobom potrzebującym. Do dziś, we wszystkich województwach, gdzie była organizowana akcja (kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, warmińsko-mazurskie i wielkopolskie), wzięło w niej udział ok. 150 tys. uczniów z blisko 430 szkół. Młodzi ludzie rozdali ponad pół miliona oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiątosóbi instytucji. W każdej lokalizacji kampanii patronują przedstawiciele władz samorządowych, przedstawiciele Kościoła oraz lokalne media. Od 2010 roku kampania „Drugie życie” w niektórych województwach jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej Partnerstwa dla Transplantacji, ogólnopolskiego rządowego programu rozwoju przeszczepiania narządów. W 2011 roku kampanię objęło ogólnopolskim patronatem Ministerstwo Zdrowia, a w 2012 Ministerstwo Edukacji Narodowej. W tegorocznej edycji kampanię „Drugie życie” objęli honorowym patronatem prof. Lech Cierpka, krajowy konsultant w dziedzinie transplantologii klinicznej oraz abp Józef Kowalczyk, prymas Polski.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.