Jankowski z Młodych Menedżerów Medycyny ocenia rekomendacje na temat kształcenia
Redaktor: Krystian Lurka
Data: 08.11.2016
Źródło: Krystian Lurka
Tagi: | Filip Jankowski, MMM, Młodzi Menedżerowie Medycyny, edukacja, kształcenie, kształcenie podyplomowe |
- 15 tygodni podczas których stażysta przebywałby na jednym lub dwóch wybranych przez siebie oddziałach, może istotnie wspomóc proces decyzyjny wyboru przyszłej specjalizacji. Należy jednak zastanowić się czy zasadne jest skrócenie czasu trwania stażu z interny i medycyny rodzinnej oraz całkowite pominięcie psychiatrii - mówi wiceprzewodniczący MMM o raporcie na temat systemu kształcenia podyplomowego lekarzy.
Mateusz Jankowski, wiceprzewodniczący do spraw polityki zdrowotnej Młodych Menedżerów Medycyny o "Raporcie końcowym w sprawie zmiany systemu kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów":
- Od ponad roku problem niedoboru kadr medycznych stanowi jeden z najczęściej poruszanych tematów w sektorze ochrony zdrowia. Raport będący podsumowaniem prac zespołu do spraw opracowania zmiany systemu kształcenia podyplomowego jest kompleksowym ujęciem problemu i poruszają kwestię, które od wielu lat wywoływały dyskusję w środowisku lekarskim. Istotne jest, że powstał on przy współpracy wszystkich interesariuszy systemu. O złożoności tematu, świadczy liczba zdiagnozowanych problemów oraz lista rekomendowanych zmian w systemie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.
Proponowana reforma obejmowałaby wszystkie etapy kształcenia, począwszy od stażu podyplomowego. Modyfikacja programu stażu skutkująca wyodrębnieniem 15 tygodni, podczas których stażysta przebywałby na jednym lub dwóch wybranych przez siebie oddziałach, może istotnie wspomóc proces decyzyjny wyboru przyszłej specjalizacji. Niemniej jednak należy zastanowić się, czy zasadne jest skrócenie czasu trwania stażu z interny i medycyny rodzinnej oraz całkowite pominięcie psychiatrii, zwłaszcza w obliczu rosnącej liczby chorych z zaburzeniami psychiatrycznymi. Niewątpliwy postęp stanowi przeprowadzenie części kursów w postaci e-learningu. Rozwiązanie to eliminuje konieczność przemieszczania się do innego miasta, celem odbycia kursu. Kolejną ważną zmianą, jest przyznanie PWZ z dniem zakończenia stażu, co pozwoli uniknąć bezsensownej rejestracji młodych lekarzy jako bezrobotnych oraz umożliwi szybsze podjęcie pracy.
Rewolucyjną zmianą jest wprowadzenie wynagrodzenia dla opiekunów stażystów i kierowników specjalizacji. Stały, comiesięczny dodatek finansowy dla opiekunów, stanowić będzie realne wynagrodzenie, za czas poświęcony na szkolenie młodszych kolegów. Działanie to jest jak najbardziej wskazane, lecz wymaga jednoznacznego określenia źródła jego finansowania.
Zaproponowane zmiany w obszarze szkolenia specjalistycznego, mają sprawić, aby system kształcenia był lepiej dostosowany do potrzeb i oczekiwań lekarzy w trakcie specjalizacji. Modyfikacja systemu rekrutacji na rezydentury, odejście od wolontariatu oraz przywrócenie możliwości jednokrotnej zmiany rezydentury stanowią realną odpowiedź na potrzeby młodych lekarzy. Raport istotnie podkreśla znaczenie oceny i ewaluacji szkolenia specjalistycznego, jako narzędzia pomagającego w doskonaleniu systemu kształcenia podyplomowego. Niewątpliwe, jednym z pożądanych działań, jest rewizja programów specjalizacji, zwłaszcza pod kątem realności i możliwości wykonania wymaganych procedur zabiegowych. Publikacja pytań egzaminacyjnych oraz przedstawienie literatury wraz z weryfikacją źródeł wiedzy niezbędnej do PEM i PES stanowi istotni krok, ku uporządkowaniu sytuacji wokół specjalistycznych egzaminów medycznych. Obserwowana tendencja, do współistnienia kilku chorób u jednego pacjenta, potwierdza zasadność ograniczenia podziału interny na coraz to węższe specjalizacji oraz uzasadnia dążenie do tworzenia oddziałów wieloprofilowych.
Przedstawiony raport jednoznacznie wskazuje, jak ważną rolę w doskonaleniu kwalifikacji personelu medycznego, odgrywa sprawny i przejrzysty system kształcenia podyplomowego. Zdiagnozowane problemy oraz zaproponowane rozwiązania stanowią integralną całość, ale tylko pełne wdrożenie wszystkich zaproponowanych zmian, da szansę na realną poprawę systemu kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.
Przeczytaj także: "Mamy rekomendacje ekspertów na temat kształcenia podyplomowego!" i "Biliński analizuje rekomendacje na temat kształcenia podyplomowego".
Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
- Od ponad roku problem niedoboru kadr medycznych stanowi jeden z najczęściej poruszanych tematów w sektorze ochrony zdrowia. Raport będący podsumowaniem prac zespołu do spraw opracowania zmiany systemu kształcenia podyplomowego jest kompleksowym ujęciem problemu i poruszają kwestię, które od wielu lat wywoływały dyskusję w środowisku lekarskim. Istotne jest, że powstał on przy współpracy wszystkich interesariuszy systemu. O złożoności tematu, świadczy liczba zdiagnozowanych problemów oraz lista rekomendowanych zmian w systemie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.
Proponowana reforma obejmowałaby wszystkie etapy kształcenia, począwszy od stażu podyplomowego. Modyfikacja programu stażu skutkująca wyodrębnieniem 15 tygodni, podczas których stażysta przebywałby na jednym lub dwóch wybranych przez siebie oddziałach, może istotnie wspomóc proces decyzyjny wyboru przyszłej specjalizacji. Niemniej jednak należy zastanowić się, czy zasadne jest skrócenie czasu trwania stażu z interny i medycyny rodzinnej oraz całkowite pominięcie psychiatrii, zwłaszcza w obliczu rosnącej liczby chorych z zaburzeniami psychiatrycznymi. Niewątpliwy postęp stanowi przeprowadzenie części kursów w postaci e-learningu. Rozwiązanie to eliminuje konieczność przemieszczania się do innego miasta, celem odbycia kursu. Kolejną ważną zmianą, jest przyznanie PWZ z dniem zakończenia stażu, co pozwoli uniknąć bezsensownej rejestracji młodych lekarzy jako bezrobotnych oraz umożliwi szybsze podjęcie pracy.
Rewolucyjną zmianą jest wprowadzenie wynagrodzenia dla opiekunów stażystów i kierowników specjalizacji. Stały, comiesięczny dodatek finansowy dla opiekunów, stanowić będzie realne wynagrodzenie, za czas poświęcony na szkolenie młodszych kolegów. Działanie to jest jak najbardziej wskazane, lecz wymaga jednoznacznego określenia źródła jego finansowania.
Zaproponowane zmiany w obszarze szkolenia specjalistycznego, mają sprawić, aby system kształcenia był lepiej dostosowany do potrzeb i oczekiwań lekarzy w trakcie specjalizacji. Modyfikacja systemu rekrutacji na rezydentury, odejście od wolontariatu oraz przywrócenie możliwości jednokrotnej zmiany rezydentury stanowią realną odpowiedź na potrzeby młodych lekarzy. Raport istotnie podkreśla znaczenie oceny i ewaluacji szkolenia specjalistycznego, jako narzędzia pomagającego w doskonaleniu systemu kształcenia podyplomowego. Niewątpliwe, jednym z pożądanych działań, jest rewizja programów specjalizacji, zwłaszcza pod kątem realności i możliwości wykonania wymaganych procedur zabiegowych. Publikacja pytań egzaminacyjnych oraz przedstawienie literatury wraz z weryfikacją źródeł wiedzy niezbędnej do PEM i PES stanowi istotni krok, ku uporządkowaniu sytuacji wokół specjalistycznych egzaminów medycznych. Obserwowana tendencja, do współistnienia kilku chorób u jednego pacjenta, potwierdza zasadność ograniczenia podziału interny na coraz to węższe specjalizacji oraz uzasadnia dążenie do tworzenia oddziałów wieloprofilowych.
Przedstawiony raport jednoznacznie wskazuje, jak ważną rolę w doskonaleniu kwalifikacji personelu medycznego, odgrywa sprawny i przejrzysty system kształcenia podyplomowego. Zdiagnozowane problemy oraz zaproponowane rozwiązania stanowią integralną całość, ale tylko pełne wdrożenie wszystkich zaproponowanych zmian, da szansę na realną poprawę systemu kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.
Przeczytaj także: "Mamy rekomendacje ekspertów na temat kształcenia podyplomowego!" i "Biliński analizuje rekomendacje na temat kształcenia podyplomowego".
Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.