Kupowanie leków w internecie: KE wprowadza logo, które zapewni konsumentom bezpieczeństwo

Udostępnij:
Europejczycy coraz częściej kupują lekarstwa w sieci. Jak można się upewnić, że apteka jest prawdziwa i bezpieczna? Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze do dyrektywy w sprawie sfałszowanych produktów leczniczych (2011/62/UE), ustanawiając wspólne logo dla aptek internetowych i wymogi techniczne zapewniające jego autentyczność. Logo będzie w pełni działać w II połowie 2015 r.
Europejski komisarz ds. zdrowia Tonio Borg powiedział: „Kupując leki w internecie, konsumenci muszą zdawać sobie sprawę z tego, że narażają się na zakup sfałszowanych lekarstw, chyba że zaopatrują się u legalnie działających internetowych dostawców. Sfałszowane lekarstwa mogą być nie tylko nieskuteczne, ale i szkodliwe, nawet ze skutkiem śmiertelnym. Aby konsumenci mogli czuć się bezpiecznie, Komisja wprowadziła wspólne logo dla internetowych aptek”.

Jak wygląda logo?

Logo powinno znajdować się na stronie głównej internetowej apteki. W prostokącie w środkowej, lewej części logo będzie umieszczona flaga państwa UE, w którym internetowa apteka ma swoją siedzibę, a tekst będzie przetłumaczony na język urzędowy (języki urzędowe) tego państwa. Jak działa logo?

Po pierwsze, na stronie, na której chcemy kupić leki, powinniśmy znaleźć logo i je kliknąć. Powinno nas to odesłać do strony internetowej krajowego organu regulacyjnego, na której znajduje się lista wszystkich legalnie działających internetowych aptek i innych podmiotów posiadających zezwolenie na detaliczną sprzedaż leków. Sprawdzamy, czy nasza apteka jest na liście, i możemy kontynuować zakupy. Jeżeli nie znajdziemy danej strony na liście, nie powinniśmy kupować na niej leków. Lepiej skorzystać z usług sprzedawców wymienionych na stronie internetowej krajowego organu regulacyjnego.

Kiedy logo pojawi się na stronach aptek?

Rozporządzenie powinno wejść w życie w ciągu następnych czterech do sześciu tygodni. Państwa członkowskie będą miały rok na przygotowanie się do jego stosowania. Komisja Europejska przekazuje organom krajowym zestaw narzędzi komunikacyjnych, które pomogą im w przygotowaniu krajowych kampanii informacyjnych. Do przeprowadzenia takich kampanii zobowiązuje dyrektywa w sprawie sfałszowanych produktów leczniczych.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.