NIK o gospodarowaniu sprzętem medycznym w Lubelskiem
W wyniku przeprowadzonej w latach 2021-2023 kontroli w szpitalach województwa lubelskiego kontrolerzy NIK stwierdzili wiele naruszeń prawa i regulacji wewnętrznych, które dotyczyły gospodarowania sprzętem medycznym, jego ewidencjonowania i inwentaryzowania.
Prawidłowość wydatków
Głównym celem kontroli było
ustalenie czy szpitale w województwie lubelskim prawidłowo i gospodarnie
wydawały środki na zakup sprzętu medycznego oraz na jego utrzymanie. Sprawdzano
także, czy umowy zawierane przez szpitale należycie zabezpieczały interes
zamawiającego i czy egzekwowano postanowienia w nich zawarte.
W kontroli uwzględniono także kwestie związane z nieodpłatnym przyjmowaniem do użytkowania sprzętu medycznego, stanem tego sprzętu, rzetelnością dokumentacji eksploatacyjnej, udostępnianiem urządzeń podmiotom zewnętrznym, jak również wycofywaniem ich z eksploatacji. Natomiast w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim kontrolerzy NIK sprawdzali, czy działania Wojewody podejmowane w latach 2020-2023 w zakresie pozyskiwania, rozdysponowania i relokacji sprzętu i aparatury medycznej były prawidłowe, gospodarne i rzetelne.
Delegatura NIK w Lublinie kontrolą objęła pięć szpitali:
- Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Lublinie,
- Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lubartowie,
- Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Kraśniku,
- Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łukowie,
- Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Krasnymstawie.
Nieprawidłowa ewidencja, brak
inwentaryzacji
Skontrolowane placówki podejmowały
w latach 2021-2023 działania zmierzające do zwiększenia dostępności i jakości
udzielanych świadczeń zdrowotnych poprzez pozyskanie sprzętu i aparatury
medycznej. Zatrudniały wykwalifikowany personel medyczny, który zapewniał
efektywne wykorzystanie sprzętu, a także terminowo przeprowadzały przeglądy
techniczne i niezbędne naprawy.
W Lubartowie stwierdzono liczne naruszenia prawa i regulacji wewnętrznych dotyczących gospodarowania sprzętem medycznym. Z naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych zakupiono trzy aparaty USG oraz bez wymaganych zgód zarządu powiatu sprzedano pięć ambulansów. Ponadto nie przeprowadzono inwentaryzacji środków trwałych oraz wystąpiły przypadki nieujęcia posiadanego sprzętu medycznego w księgach rachunkowych.
Z kolei w Lublinie kontrolerzy stwierdzili istotne naruszenia przepisów i regulacji wewnętrznych w zakresie ewidencjonowania oraz inwentaryzowania sprzętu, co świadczyło o niedostatecznym nadzorze nad posiadanym przez tę jednostkę majątkiem.
Nieprawidłowo ewidencjonowano przychód i rozchód środków trwałych, nie przeprowadzono także inwentaryzacji obcych środków trwałych oddanych w użytkowanie. Ponadto inwentaryzację własnych środków trwałych przeprowadzono nierzetelnie, nie dokonując jej właściwego udokumentowania i rozliczenia.
Nie zinwentaryzowano również wszystkich składników majątku stanowiących wyposażenie szpitala, gdyż spisem objęto jedynie wyposażenie Szpitala im. Jana Bożego w Lublinie, który został przejęty przez WSS. W sprawozdaniach finansowych zamieszczono niekompletne informacje o środkach trwałych będących w dyspozycji tego podmiotu leczniczego.
Niewykorzystany sprzęt,
nierzetelny nadzór
Z ustaleń kontroli wynika również,
że w Lubartowie i Łukowie w ogóle nie wykorzystywano części sprzętu i
aparatury medycznej otrzymanej w celu zapobiegania i zwalczania epidemii
COVID-19 (dotyczyło to przechowywanego w magazynie sprzętu o łącznej wartości
ponad 2,3 mln zł, otrzymanego nieodpłatnie z Rządowej Agencji Rezerw
Strategicznych). Szpitale te nie poinformowały wojewody lubelskiego ani RARS o
posiadanych nadwyżkach sprzętu.
W przypadku szpitali w Kraśniku i Krasnymstawie NIK sformułowała oceny opisowe, wskazujące na prawidłowy przebieg skontrolowanych procesów, a stwierdzone nieprawidłowości nie miały istotnego wpływu na ocenę. Zakupów sprzętu dokonywano tam na podstawie planów inwestycyjnych, po przeanalizowaniu potrzeb.
Wojewoda lubelski pozyskiwał i przekazywał podmiotom sprzęt medyczny z rezerw strategicznych, zapewniając poprawę wyposażenia służącego ratowaniu życia i zdrowia mieszkańców. NIK negatywnie oceniła jednak działania wojewody w zakresie sposobu rozdysponowania i ewidencjonowania sprzętu medycznego, pochodzącego z rezerw strategicznych lub stanowiącego mienie ruchome po zlikwidowanym szpitalu tymczasowym.
Nierzetelnie prowadzono ewidencję oraz nienależycie dokumentowano przekazywanie szpitalom sprzętu i aparatury medycznej zarówno pochodzącej z RARS, jak i zakupionej przez LUW. W trakcie kontroli NIK urząd nie był w stanie wykazać liczby, rodzaju i wartości pozyskanego sprzętu medycznego, nie dysponował też takimi danymi w zakresie sprzętu przekazanego do podmiotów leczniczych.
Na podstawie danych z RARS kontrolerzy NIK ustalili, iż wartość sprzętu udostępnionego wojewodzie lubelskiemu z rezerw strategicznych przekraczała 105,3 mln zł netto. Brak ewidencji sprzętu i stosownej dokumentacji na okoliczność jego przekazywania uniemożliwiał sprawowanie rzetelnego nadzoru nad mieniem publicznym. Ponadto w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim nie prowadzono żadnych analiz stopnia wykorzystywania sprzętu przez szpitale ani działań mających na celu relokację przekazanego sprzętu.
48 pokontrolnych wniosków
W wystąpieniach pokontrolnych
sformułowano 48 wniosków. Delegatura NIK w Lublinie
monitoruje wnioski pozostające w realizacji, które dotyczą w szczególności
podjęcia konkretnych działań zmierzających do zapewnienia właściwego nadzoru
nad mieniem, chodzi m.in. o:
- przeprowadzenie przez Lubuski Urząd Wojewódzki kompletnej ewidencji aparatury medycznej pozwalającej na ustalenie liczby i wartości sprzętu pozyskanego i rozdysponowanego do podmiotów leczniczych,
- rozliczenie przez LUW inwentaryzacji aparatury medycznej; przeprowadzenie i rozliczenie przez SP ZOZ w Lubartowie inwentaryzacji sprzętu medycznego (z uzyskiwanych przez Delegaturę NIK w Lublinie na bieżąco informacji wynika, że przeprowadzona na wniosek NIK inwentaryzacja wykazała nadwyżki i niedobory, które są aktualnie wyjaśniane),
- prowadzenie w Lublinie inwentaryzacji obcych środków trwałych oraz zapewnienie należytej kontroli nad wyposażeniem szpitala, poprzez jego inwentaryzację oraz ewidencjonowanie na jednolitych zasadach.
Dyrektor WSS w Lublinie, jeszcze w trakcie kontroli NIK i w związku z jej ustaleniami, podjął działania ukierunkowane na usunięcie nieprawidłowości. Nastąpiła również zmiana na stanowisku głównego księgowego.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami NIK:
- skierowała dwa zawiadomienia do prokuratury związane ze stwierdzeniem w szpitalu w Lubartowie nieprawidłowości w zakresie postępowań przetargowych oraz nierzetelności danych w księgach rachunkowych,
- skierowała do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych trzy zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w związku z zaniechaniem przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych (szpital w Lubartowie), niezłożeniem przez pracowników szpitala oświadczeń o braku okoliczności wyłączających z postępowania o zamówienie publiczne (zakład w Lubartowie) oraz dopuszczeniem do zapłaty odsetek w związku z nieterminową płatnością (szpital w Kraśniku).
Analizowany pod kątem dalszych działań jest materiał dowodowy z kontroli szpitala w Lublinie dotyczący nierzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, niekompletnych danych w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego oraz nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji.
Wyniki pokontrolne w całości poniżej.
Przeczytaj także: „Pozorny outsourcing w szpitalach – raport NIK”.