Naczelna Izba Lekarska
Nie antagonizujmy – rozmawiajmy ►
Autor: Krystian Lurka
Data: 24.04.2023
Źródło: Łukasz Jankowski
– Chcemy rozmawiać o ustawie o jakości i bezpieczeństwie pacjenta bez emocji i konstruktywnie. Wszyscy potrzebujemy w systemie ochrony zdrowia jakości, a nasi pacjenci i my, jako medycy, potrzebujemy bezpieczeństwa. Jest czas, aby się porozumieć – apeluje prezes NRL Łukasz Jankowski do ministra zdrowia.
Minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział, że „w kwestii procedowania ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta nie ma odwrotu”.
– Ten dokument wróci do Sejmu na najbliższym posiedzeniu – zapowiedział minister zdrowia Adam Niedzielski podczas debaty „Prawa pacjenta w systemie ochrony zdrowia” zorganizowanej 19 kwietnia w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym w Poznaniu, komentując to, że 14 kwietnia w Sejmie zagłosowano za senacką uchwałą odrzucającą wspomnianą ustawę.
Minister przy tym stwierdził, że „niestety, polityka i korporacjonizm zatriumfowały”.
– Występuje pewne niezrozumiałe bronienie się środowiska przed tym, aby pacjent miał prawo wiedzieć, miał prawo być partnerem w procesie leczenia – mówił, podkreślając, że „w Polsce doszło do pomieszania relacji”.
– Zdarza się, że pacjent jest traktowany z góry przez lekarza, który nie ma cierpliwości do tłumaczenia, na czym polega jego schorzenie, jest za to irytacja. A przecież pomoc chorym to nie jest sytuacja, w której ktoś tu komuś robi łaskę – podkreślił.
Co na to prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski?
– Jesteśmy zdziwieni tą zapowiedzią – twierdzi w „Menedżerze Zdrowia”.
– Zależy nam na dobrze zorganizowanej pracy oznaczającej skuteczną terapię. Nie uciekamy od tematu, nie bronimy „korporacji”, podkreślamy jednak, że w nowych przepisach dużo jest o karaniu lekarzy, akredytacji i o podmiotach leczniczych, a o bezpieczeństwie i pacjentach prawie nic – uzasadnia.
– W jakiej procedurze ustawa miałaby wrócić do Sejmu, z jakimi poprawkami do dokumentu, czy ustawa byłaby poddana konsultacjom społecznym? Dużo jest pytań bez odpowiedzi – zwraca uwagę Łukasz Jankowski, zachęcając przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia do udziału w Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta.
Forum to nowa inicjatywa Porozumienia Organizacji Lekarskich, która jest odpowiedzią na odrzucenie przez Sejm ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Pierwsze spotkanie – do udziału w nim zaproszeni są także przedstawiciele Biura Rzecznika Praw Pacjenta i organizacji pacjentów, a także eksperci oraz osoby reprezentujące wszystkie zawody medyczne – zaplanowano na 10 maja w siedzibie Naczelnej Izby Lekarskiej w Warszawie.
– Jesteśmy przygotowani do dialogu, chcemy rozmawiać o ustawie o jakości i bezpieczeństwie pacjenta bez emocji i konstruktywnie. Nie chcemy skupiać się na tym, co było, ale raczej patrzeć do przodu i koncentrować się na tym, co będzie. Wszyscy potrzebujemy w systemie ochrony zdrowia jakości, a nasi pacjenci i my, jako medycy, potrzebujemy bezpieczeństwa. Jest czas, aby się porozumieć – dodaje prezes Łukasz Jankowski.
Apeluje jednocześnie o powstrzymanie się od sformułowań godzących w dobre imię medyków oraz antagonizujących lekarzy i pacjentów.
– Próby skłócenia lekarzy i pacjentów to działanie na szkodę całego systemu ochrony zdrowia, a konsekwencje straty zaufania i pogorszenia relacji lekarze–pacjenci będziemy ponosić przez wiele lat – stwierdza Jankowski.
Wypowiedź eksperta w całości do obejrzenia poniżej.
Przeczytaj także: „Ustawa o jakości – jeśli nie drzwiami, to oknem”, „Ustawa o jakości przepadła. Co dalej?” i „To oni odrzucili ustawę o jakości”.
– Ten dokument wróci do Sejmu na najbliższym posiedzeniu – zapowiedział minister zdrowia Adam Niedzielski podczas debaty „Prawa pacjenta w systemie ochrony zdrowia” zorganizowanej 19 kwietnia w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym w Poznaniu, komentując to, że 14 kwietnia w Sejmie zagłosowano za senacką uchwałą odrzucającą wspomnianą ustawę.
Minister przy tym stwierdził, że „niestety, polityka i korporacjonizm zatriumfowały”.
– Występuje pewne niezrozumiałe bronienie się środowiska przed tym, aby pacjent miał prawo wiedzieć, miał prawo być partnerem w procesie leczenia – mówił, podkreślając, że „w Polsce doszło do pomieszania relacji”.
– Zdarza się, że pacjent jest traktowany z góry przez lekarza, który nie ma cierpliwości do tłumaczenia, na czym polega jego schorzenie, jest za to irytacja. A przecież pomoc chorym to nie jest sytuacja, w której ktoś tu komuś robi łaskę – podkreślił.
Co na to prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski?
– Jesteśmy zdziwieni tą zapowiedzią – twierdzi w „Menedżerze Zdrowia”.
– Zależy nam na dobrze zorganizowanej pracy oznaczającej skuteczną terapię. Nie uciekamy od tematu, nie bronimy „korporacji”, podkreślamy jednak, że w nowych przepisach dużo jest o karaniu lekarzy, akredytacji i o podmiotach leczniczych, a o bezpieczeństwie i pacjentach prawie nic – uzasadnia.
– W jakiej procedurze ustawa miałaby wrócić do Sejmu, z jakimi poprawkami do dokumentu, czy ustawa byłaby poddana konsultacjom społecznym? Dużo jest pytań bez odpowiedzi – zwraca uwagę Łukasz Jankowski, zachęcając przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia do udziału w Forum dla Jakości i Bezpieczeństwa Pacjenta.
Forum to nowa inicjatywa Porozumienia Organizacji Lekarskich, która jest odpowiedzią na odrzucenie przez Sejm ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Pierwsze spotkanie – do udziału w nim zaproszeni są także przedstawiciele Biura Rzecznika Praw Pacjenta i organizacji pacjentów, a także eksperci oraz osoby reprezentujące wszystkie zawody medyczne – zaplanowano na 10 maja w siedzibie Naczelnej Izby Lekarskiej w Warszawie.
– Jesteśmy przygotowani do dialogu, chcemy rozmawiać o ustawie o jakości i bezpieczeństwie pacjenta bez emocji i konstruktywnie. Nie chcemy skupiać się na tym, co było, ale raczej patrzeć do przodu i koncentrować się na tym, co będzie. Wszyscy potrzebujemy w systemie ochrony zdrowia jakości, a nasi pacjenci i my, jako medycy, potrzebujemy bezpieczeństwa. Jest czas, aby się porozumieć – dodaje prezes Łukasz Jankowski.
Apeluje jednocześnie o powstrzymanie się od sformułowań godzących w dobre imię medyków oraz antagonizujących lekarzy i pacjentów.
– Próby skłócenia lekarzy i pacjentów to działanie na szkodę całego systemu ochrony zdrowia, a konsekwencje straty zaufania i pogorszenia relacji lekarze–pacjenci będziemy ponosić przez wiele lat – stwierdza Jankowski.
Wypowiedź eksperta w całości do obejrzenia poniżej.
Przeczytaj także: „Ustawa o jakości – jeśli nie drzwiami, to oknem”, „Ustawa o jakości przepadła. Co dalej?” i „To oni odrzucili ustawę o jakości”.