iStock
Oddłużenie szpitali kosztem prywatnych przedsiębiorców
Redaktor: Krystian Lurka
Data: 23.03.2022
Źródło: Pracodawcy RP
Tagi: | Piotr Warczyński, Andrzej Mądrala |
– W projekcie ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa proponuje się umorzenie – w procesie restrukturyzacji – części zobowiązań, co oznacza, że długi te pokryją wierzyciele podmiotów leczniczych, czyli dostawcy usług, mediów, leków i wyrobów medycznych, wykonawcy remontów i inwestorzy – twierdzą przedstawiciele Pracodawców RP.
– Wspomniany projekt ustawy, mimo głośnych zapewnień, „nie uzdrowi” szpitali – ocenia ekspert Pracodawców RP i były wiceminister zdrowia Piotr Warczyński, a członek Rady Pracodawców RP Andrzej Mądrala przypomina, że jego organizacja przedstawiła resortowi zdrowia na początku 2021 r. swoje rekomendacje dotyczące restrukturyzacji i sanacji finansowej szpitali. – Podkreślaliśmy, że te rozwiązania powinny być oparte na zasadzie dobrowolności – wyjaśnia Mądrala.
Eksperci Pracodawców RP twierdzą, że „placówki ochrony zdrowia i ich organy tworzące, właściciele powinni przystępować do projektu na zasadzie dobrowolności, po spełnieniu określonych przez organizatora restrukturyzacji warunków”.
– Oczywiście dla skuteczności procesu sanacji i restrukturyzacji organizator restrukturyzacji powinien mieć możliwość przejmowania czasowego zarządu nad szpitalem. Formuła czasowego zarządu powinna zapewnić wystarczający zakres kontroli nad szpitalem, a jednocześnie nie powinna pozbawiać organu tworzącego jego majątku – majątek powinien być zwrócony w stanie niepogorszonym – oraz docelowej odpowiedzialności za prowadzenie placówki. Restrukturyzacja podmiotów leczniczych powinna być prowadzona w sposób pozwalający na dostosowanie do istniejących i przewidywanych potrzeb zdrowotnych lokalnej populacji, co oznacza konieczność ich wszechstronnego określenia oraz zsynchronizowania z działalnością innych placówek działających na określonym obszarze. Restrukturyzacja wiąże się oczywiście z redukcją działalności podmiotów leczniczych w danym obszarze i powinna być skojarzona z rozwojem działalności w innym obszarze – pożądanym w wieloletniej perspektywie – aby lokalna społeczność nie wiązała jej ze stratą, lecz ze zmianą, która uzupełni niedobory w dostępie do świadczeń zdrowotnych w innych niezbędnych obszarach. Ponadto rozwiązania dotyczące procesu restrukturyzacji powinny być kształtowane stopniowo, w miarę nabywania doświadczeń. W szczególności w pierwszym okresie działalności powinny mieć charakter pilotażu, a po co najmniej wstępnym potwierdzeniu wykonalności i efektywności – stopniowo rozszerzane – oceniają przedstawiciele organizacji.
– Zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania kategoryzują szpitale i obligują do udziału w procesie restrukturyzacji, co skutkować będzie umorzeniem lub częściowym umorzeniem – niestety kosztem wierzycieli – zadłużenia podmiotów leczniczych – zaznacza Piotr Warczyński.
W ocenie Pracodawców RP dostawcy usług – wiedząc, że restrukturyzacja zacznie się w drugiej połowie 2023 r. – zrezygnują z dostaw i świadczenia usług na rzecz zadłużonych szpitali, co jest logiczne, gdyż nie mają powodu, aby powiększać swoje zobowiązania, które za chwilę zostaną w całości lub częściowo umorzone, a dodatkowo zamrożone – zgodnie z art. 70, 71 i 72 projektu ustawy – na czas trwania postępowania naprawczo-rozwojowego. W ten sposób stracą wszyscy dostawcy i podwykonawcy szpitali, którzy mają niezapłacone faktury, a kontrahenci zostaną pozbawieni źródła finansowania, co pogorszy ich sytuację.
Pracodawcy RP twierdzą, że nieuzasadnione prawnie oraz społecznie jest, aby koszty niewystarczającego finansowania szpitali z powodu nieadekwatnych wycen świadczeń przerzucać na przedsiębiorstwa współpracujące ze szpitalami. Oceniają, że wyceny świadczeń zdrowotnych i poziom finansowania szpitali są pośrednio zależne od decyzji rządu, dlatego nie występuje w tym zakresie „rynkowe ryzyko gospodarcze”. Na dzisiaj wyceny te nie uwzględniają aktualnej inflacji, „skokowego” wzrostu wynagrodzeń i dalszej presji płacowej, zwiększania się cen gazu, energii, wywozu śmieci i wielu innych usług – co powoduje powiększanie się strat szpitali. Ponadto – od wielu lat wyceny taryf są nieaktualizowane, co – w ocenie Pracodawców RP – jest przyczyną zwiększających się problemów z zadłużeniem i płynnością finansową polskich szpitali.
– Rozwiązania zawarte w projektowanej ustawie dotyczące oddłużenia szpitali częściowo kosztem prywatnych przedsiębiorstw, które dostarczają usługi, produkty, wyposażenie, leki do szpitali, poprzez redukcję lub umorzenie zadłużenia w procesie restrukturyzacji albo w skrajnych przypadkach – poprzez pośrednio wymuszoną likwidację – są nie do przyjęcia, a ponadto wydają się być niekonstytucyjne – podsumowują eksperci.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa.
Przeczytaj także: „Czy nowa ustawa o szpitalnictwie uzdrowi system?”, „Projekt destabilizacji szpitalnictwa”, „Pieniądze na oddłużenie szpitali, a nie na ARS”, „Kontrola dyrektora”, „Projekt bez nadziei” i „Projekt ustawy – ważne zmiany w szpitalnictwie”.
Eksperci Pracodawców RP twierdzą, że „placówki ochrony zdrowia i ich organy tworzące, właściciele powinni przystępować do projektu na zasadzie dobrowolności, po spełnieniu określonych przez organizatora restrukturyzacji warunków”.
– Oczywiście dla skuteczności procesu sanacji i restrukturyzacji organizator restrukturyzacji powinien mieć możliwość przejmowania czasowego zarządu nad szpitalem. Formuła czasowego zarządu powinna zapewnić wystarczający zakres kontroli nad szpitalem, a jednocześnie nie powinna pozbawiać organu tworzącego jego majątku – majątek powinien być zwrócony w stanie niepogorszonym – oraz docelowej odpowiedzialności za prowadzenie placówki. Restrukturyzacja podmiotów leczniczych powinna być prowadzona w sposób pozwalający na dostosowanie do istniejących i przewidywanych potrzeb zdrowotnych lokalnej populacji, co oznacza konieczność ich wszechstronnego określenia oraz zsynchronizowania z działalnością innych placówek działających na określonym obszarze. Restrukturyzacja wiąże się oczywiście z redukcją działalności podmiotów leczniczych w danym obszarze i powinna być skojarzona z rozwojem działalności w innym obszarze – pożądanym w wieloletniej perspektywie – aby lokalna społeczność nie wiązała jej ze stratą, lecz ze zmianą, która uzupełni niedobory w dostępie do świadczeń zdrowotnych w innych niezbędnych obszarach. Ponadto rozwiązania dotyczące procesu restrukturyzacji powinny być kształtowane stopniowo, w miarę nabywania doświadczeń. W szczególności w pierwszym okresie działalności powinny mieć charakter pilotażu, a po co najmniej wstępnym potwierdzeniu wykonalności i efektywności – stopniowo rozszerzane – oceniają przedstawiciele organizacji.
– Zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania kategoryzują szpitale i obligują do udziału w procesie restrukturyzacji, co skutkować będzie umorzeniem lub częściowym umorzeniem – niestety kosztem wierzycieli – zadłużenia podmiotów leczniczych – zaznacza Piotr Warczyński.
W ocenie Pracodawców RP dostawcy usług – wiedząc, że restrukturyzacja zacznie się w drugiej połowie 2023 r. – zrezygnują z dostaw i świadczenia usług na rzecz zadłużonych szpitali, co jest logiczne, gdyż nie mają powodu, aby powiększać swoje zobowiązania, które za chwilę zostaną w całości lub częściowo umorzone, a dodatkowo zamrożone – zgodnie z art. 70, 71 i 72 projektu ustawy – na czas trwania postępowania naprawczo-rozwojowego. W ten sposób stracą wszyscy dostawcy i podwykonawcy szpitali, którzy mają niezapłacone faktury, a kontrahenci zostaną pozbawieni źródła finansowania, co pogorszy ich sytuację.
Pracodawcy RP twierdzą, że nieuzasadnione prawnie oraz społecznie jest, aby koszty niewystarczającego finansowania szpitali z powodu nieadekwatnych wycen świadczeń przerzucać na przedsiębiorstwa współpracujące ze szpitalami. Oceniają, że wyceny świadczeń zdrowotnych i poziom finansowania szpitali są pośrednio zależne od decyzji rządu, dlatego nie występuje w tym zakresie „rynkowe ryzyko gospodarcze”. Na dzisiaj wyceny te nie uwzględniają aktualnej inflacji, „skokowego” wzrostu wynagrodzeń i dalszej presji płacowej, zwiększania się cen gazu, energii, wywozu śmieci i wielu innych usług – co powoduje powiększanie się strat szpitali. Ponadto – od wielu lat wyceny taryf są nieaktualizowane, co – w ocenie Pracodawców RP – jest przyczyną zwiększających się problemów z zadłużeniem i płynnością finansową polskich szpitali.
– Rozwiązania zawarte w projektowanej ustawie dotyczące oddłużenia szpitali częściowo kosztem prywatnych przedsiębiorstw, które dostarczają usługi, produkty, wyposażenie, leki do szpitali, poprzez redukcję lub umorzenie zadłużenia w procesie restrukturyzacji albo w skrajnych przypadkach – poprzez pośrednio wymuszoną likwidację – są nie do przyjęcia, a ponadto wydają się być niekonstytucyjne – podsumowują eksperci.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa.
Przeczytaj także: „Czy nowa ustawa o szpitalnictwie uzdrowi system?”, „Projekt destabilizacji szpitalnictwa”, „Pieniądze na oddłużenie szpitali, a nie na ARS”, „Kontrola dyrektora”, „Projekt bez nadziei” i „Projekt ustawy – ważne zmiany w szpitalnictwie”.