Opinia BCC do pakietu rozporządzeń Ministerstwa Zdrowia w sprawie leków
Redaktor: Ewa Gosiewska
Data: 23.08.2011
Źródło: BCC/EG
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
BCC pozytywnie zaopiniował pakiet rozporządzeń ministra zdrowia dotyczących wykazu cen leków i wyrobów medycznych wydawanych pacjentom bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością.
BBC do Ministerstwa Zdrowia skierowało pismo dotyczące przesłanych, w ramach konsultacji społecznych, projektów rozporządzeń ministra zdrowia w sprawie:
- wykazu chorób oraz wykazu leków i wyrobów medycznych, które ze względu na te choroby są przepisywane bezpłatnie za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością,
- cen urzędowych hurtowych i detalicznych produktów leczniczych i wyrobów medycznych,
- limitów cen leków i wyrobów medycznych wydawanych świadczeniobiorcom bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością,
- wykazu leków podstawowych i uzupełniających oraz wysokości odpłatności za leki uzupełniające.
Te, ważne z punktu widzenia służby zdrowia, rozporządzenia dotyczą w równej mierze pacjentów, lekarzy, przedsiębiorców prowadzących apteki i hurtownie, a także producentów i importerów leków. Uznajemy za w pełni zasadne argumentacje zawarte w uzasadnieniu i zaproponowanie konkretnej daty ich wejścia w życie.
Z punktu widzenia przedsiębiorców prowadzących apteki, istotne jest opublikowanie projektów ww. regulacji ze znacznym wyprzedzeniem terminu wejścia ich w życie. Uważamy, że przyjęta formuła umożliwi wszystkim zainteresowanym stronom zapoznanie się z nowymi przepisami, podjęcie stosownych decyzji związanych z ich wprowadzeniem i realizacją, nie zakłócając sprawnego funkcjonowania rynku leków oraz nie powodując naruszenia zasad konkurencji na rynku aptecznym i hurtowym.
W oparciu o projekty tych rozporządzeń zainteresowane firmy już udostępniają aptekom stosowne analizy, opracowane przy udziale farmaceutów i właścicieli aptek, dotyczące zmian na listach refundacyjnych, które będą obowiązywać od 16 września 2011 r.
Zdaniem BCC, wymienione projekty rozporządzeń w wyważony sposób uwzględniają interesy pacjentów jak i przedsiębiorców branży farmaceutycznej, a przede wszystkim realne możliwości płatnicze Narodowego Funduszu Zdrowia. Na uwagę zasługuje również przyjęcie wielu uwag zgłaszanych przez przedsiębiorców i ich organizacje dotyczące zmiany cen zgłoszonych w trybie: art. 6 ust. 1 ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach oraz art. 39 ust. 1g ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Przedsiębiorcy: producenci i importerzy leków, wskazują jednocześnie na istotny problem natury społecznej, postulując konieczność dogłębnego przeanalizowania potrzeb osób chorych na cukrzycę, drugiej – pod względem częstotliwości występowania – choroby przewlekłej. Podzielamy opinię Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego wyrażoną w liście otwartym do minister zdrowia Ewy Kopacz o braku na liście leków refundowanych nowych leków przeciwcukrzycowych. Naszym zdaniem, optymalne leczenie tej poważnej choroby oraz jej przewlekłych powikłań, korzystnie wpłynie zarówno na ograniczanie kosztów ponoszonych przez pacjentów, jak i zmniejszenie wydatków NFZ. To problem finansowy obciążający nie tylko budżet państwa, ale również pacjentów i przedsiębiorców.
- wykazu chorób oraz wykazu leków i wyrobów medycznych, które ze względu na te choroby są przepisywane bezpłatnie za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością,
- cen urzędowych hurtowych i detalicznych produktów leczniczych i wyrobów medycznych,
- limitów cen leków i wyrobów medycznych wydawanych świadczeniobiorcom bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością,
- wykazu leków podstawowych i uzupełniających oraz wysokości odpłatności za leki uzupełniające.
Te, ważne z punktu widzenia służby zdrowia, rozporządzenia dotyczą w równej mierze pacjentów, lekarzy, przedsiębiorców prowadzących apteki i hurtownie, a także producentów i importerów leków. Uznajemy za w pełni zasadne argumentacje zawarte w uzasadnieniu i zaproponowanie konkretnej daty ich wejścia w życie.
Z punktu widzenia przedsiębiorców prowadzących apteki, istotne jest opublikowanie projektów ww. regulacji ze znacznym wyprzedzeniem terminu wejścia ich w życie. Uważamy, że przyjęta formuła umożliwi wszystkim zainteresowanym stronom zapoznanie się z nowymi przepisami, podjęcie stosownych decyzji związanych z ich wprowadzeniem i realizacją, nie zakłócając sprawnego funkcjonowania rynku leków oraz nie powodując naruszenia zasad konkurencji na rynku aptecznym i hurtowym.
W oparciu o projekty tych rozporządzeń zainteresowane firmy już udostępniają aptekom stosowne analizy, opracowane przy udziale farmaceutów i właścicieli aptek, dotyczące zmian na listach refundacyjnych, które będą obowiązywać od 16 września 2011 r.
Zdaniem BCC, wymienione projekty rozporządzeń w wyważony sposób uwzględniają interesy pacjentów jak i przedsiębiorców branży farmaceutycznej, a przede wszystkim realne możliwości płatnicze Narodowego Funduszu Zdrowia. Na uwagę zasługuje również przyjęcie wielu uwag zgłaszanych przez przedsiębiorców i ich organizacje dotyczące zmiany cen zgłoszonych w trybie: art. 6 ust. 1 ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach oraz art. 39 ust. 1g ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Przedsiębiorcy: producenci i importerzy leków, wskazują jednocześnie na istotny problem natury społecznej, postulując konieczność dogłębnego przeanalizowania potrzeb osób chorych na cukrzycę, drugiej – pod względem częstotliwości występowania – choroby przewlekłej. Podzielamy opinię Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego wyrażoną w liście otwartym do minister zdrowia Ewy Kopacz o braku na liście leków refundowanych nowych leków przeciwcukrzycowych. Naszym zdaniem, optymalne leczenie tej poważnej choroby oraz jej przewlekłych powikłań, korzystnie wpłynie zarówno na ograniczanie kosztów ponoszonych przez pacjentów, jak i zmniejszenie wydatków NFZ. To problem finansowy obciążający nie tylko budżet państwa, ale również pacjentów i przedsiębiorców.