Pacjenci w szpitalnych oddziałach ratunkowych dostaną... jeść i pić
Redaktor: Andrzej Kordas
Data: 18.04.2012
Źródło: RPP, AK
Rzecznik praw pacjenta otrzymał odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia na swoje zapytanie w sprawie braku zapewnienia wyżywienia pacjentom w czasie wielogodzinnego pobytu w szpitalnym oddziale ratunkowym
Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że świadczeniodawca udzielający świadczeń w szpitalnym oddziale ratunkowym zobowiązany jest w ramach udzielanego świadczenia zapewnić pacjentom wyżywienie oraz napoje.
W myśl ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych świadczenie opieki zdrowotnej obejmuje świadczenia: zdrowotne, rzeczowe i towarzyszące. Natomiast w skład świadczeń towarzyszących wchodzą zakwaterowanie i wyżywienie w zakładzie opieki zdrowotnej całodobowej i całodziennej, a także usługa transportu sanitarnego.
Wyżywienie wchodzi w zakres świadczenia opieki zdrowotnej udzielanego w podmiotach leczniczych realizujących świadczenia w trybie stacjonarnym i całodobowym. Zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, świadczenia udzielane w szpitalach należą właśnie do ww. świadczeń stacjonarnych i całodobowych.
Ponadto na podstawie sygnału od Rzecznika Praw Pacjenta, Minister Zdrowia wystąpił do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o wyjaśnienie wyżej opisanego problemu oraz informację jakie działania zmierzające do rozwiązania tego problemu zostały podjęte.
W myśl ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych świadczenie opieki zdrowotnej obejmuje świadczenia: zdrowotne, rzeczowe i towarzyszące. Natomiast w skład świadczeń towarzyszących wchodzą zakwaterowanie i wyżywienie w zakładzie opieki zdrowotnej całodobowej i całodziennej, a także usługa transportu sanitarnego.
Wyżywienie wchodzi w zakres świadczenia opieki zdrowotnej udzielanego w podmiotach leczniczych realizujących świadczenia w trybie stacjonarnym i całodobowym. Zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, świadczenia udzielane w szpitalach należą właśnie do ww. świadczeń stacjonarnych i całodobowych.
Ponadto na podstawie sygnału od Rzecznika Praw Pacjenta, Minister Zdrowia wystąpił do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o wyjaśnienie wyżej opisanego problemu oraz informację jakie działania zmierzające do rozwiązania tego problemu zostały podjęte.