iStock
Pomoc onkologiczna z opóźnieniem
Tagi: | Krajowa Sieć Onkologiczna, KSO, onkologia, onkologia 2024, projekt, ustawa, leczenie, pomoc onkologiczna |
Krajowa Sieć Onkologiczna miała obowiązywać od stycznia 2024 roku, ale termin rozpoczęcia najważniejszych elementów reformy przesunięto na 1 kwietnia 2025 r. – dodatkowy czas ma być wykorzystany na ich odpowiednie wdrożenie, w tym utworzenie centralnej infolinii dla pacjentów.
Odroczenie w czasie startu Krajowej Sieci Onkologicznej zapisano w projekt nowelizacji ustawy z 9 marca 2023 r. o KSO, którym 6 lutego zajmował się rząd.
KSO to nowy model zapewniania opieki osobom chorującym na raka, tak aby każda z nich, niezależnie od miejsca zamieszkania, była leczona według jednolitych standardów.
Początkowo sieć miała zacząć działać od 1 kwietnia 2024 r., ale opóźnienia z 2023 r. przy przygotowywaniu się do wejścia w życie ustawy, w tym w zakresie wydania aktów wykonawczych (nie ma siedmiu z dziewięciu rozporządzeń), spowodowały, że nowy rząd postanowił przesunąć ten termin o dwanaście miesięcy – projekt ustawy przyjęto 6 lutego.
– KSO zacznie funkcjonować od 1 kwietnia przyszłego roku – poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”.
Kwalifikacja podmiotów medycznych
W związku z tym zmiany wymaga część przepisów ustawy, między innymi tych, które wyznaczają czas dla Narodowego Funduszu Zdrowia na przeprowadzenie kwalifikacji podmiotów medycznych na jeden z trzech poziomów zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO. Fundusz będzie zobligowany zrobić to do 31 marca 2025 r., a nie 2024 r. Ma to pozwolić na rzetelną weryfikację podmiotów leczniczych pod kątem spełniania kryteriów, które będą warunkować przyporządkowanie do wspomnianych poziomów zabezpieczenia. Również szpitale będą miały więcej czasu, aby przygotować się do tej kwalifikacji.
Infolinia
Inny przepis, które będzie nowelizowany, dotyczy wprowadzenia centralnej infolinii umożliwiającej zapisanie się przez pacjentów na świadczenia onkologiczne – aby taka usługa była dostępna, jest potrzebne narzędzie, które pozwoli na ogólnopolskie prowadzenie grafików przyjęć dla konsultantów infolinii. Problem w tym, że do tej pory nie przeprowadzono kompleksowej zmiany przepisów ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych w zakresie zasad prowadzenia list oczekujących, tzw. centralnej e-poczekalni, oraz przetwarzania danych osobowych pacjentów.
Przeczytaj także: „Sejmowa kłótnia o KSO”, „KSO dopiero 1 kwietnia 2025 r. – dlaczego?”, „Co z Krajową Siecią Onkologiczną?” i „Opóźnienie KSO? To wina poprzedników”.
KSO to nowy model zapewniania opieki osobom chorującym na raka, tak aby każda z nich, niezależnie od miejsca zamieszkania, była leczona według jednolitych standardów.
Początkowo sieć miała zacząć działać od 1 kwietnia 2024 r., ale opóźnienia z 2023 r. przy przygotowywaniu się do wejścia w życie ustawy, w tym w zakresie wydania aktów wykonawczych (nie ma siedmiu z dziewięciu rozporządzeń), spowodowały, że nowy rząd postanowił przesunąć ten termin o dwanaście miesięcy – projekt ustawy przyjęto 6 lutego.
– KSO zacznie funkcjonować od 1 kwietnia przyszłego roku – poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”.
Kwalifikacja podmiotów medycznych
W związku z tym zmiany wymaga część przepisów ustawy, między innymi tych, które wyznaczają czas dla Narodowego Funduszu Zdrowia na przeprowadzenie kwalifikacji podmiotów medycznych na jeden z trzech poziomów zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO. Fundusz będzie zobligowany zrobić to do 31 marca 2025 r., a nie 2024 r. Ma to pozwolić na rzetelną weryfikację podmiotów leczniczych pod kątem spełniania kryteriów, które będą warunkować przyporządkowanie do wspomnianych poziomów zabezpieczenia. Również szpitale będą miały więcej czasu, aby przygotować się do tej kwalifikacji.
Infolinia
Inny przepis, które będzie nowelizowany, dotyczy wprowadzenia centralnej infolinii umożliwiającej zapisanie się przez pacjentów na świadczenia onkologiczne – aby taka usługa była dostępna, jest potrzebne narzędzie, które pozwoli na ogólnopolskie prowadzenie grafików przyjęć dla konsultantów infolinii. Problem w tym, że do tej pory nie przeprowadzono kompleksowej zmiany przepisów ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych w zakresie zasad prowadzenia list oczekujących, tzw. centralnej e-poczekalni, oraz przetwarzania danych osobowych pacjentów.
Przeczytaj także: „Sejmowa kłótnia o KSO”, „KSO dopiero 1 kwietnia 2025 r. – dlaczego?”, „Co z Krajową Siecią Onkologiczną?” i „Opóźnienie KSO? To wina poprzedników”.