RPD do MZ – te zmiany nie służą dzieciom, są niedopuszczalne
Tagi: | RPD, Rzecznik Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak, Małgorzata Janas-Kozik, Tomasz Rowiński, opieka psychiatryczna |
– Nauka w trakcje leczenia dzieci na oddziałach dziennych psychiatrycznych wspiera proces terapeutyczny – podkreśla Monika Horna-Cieślak w piśmie do resortu zdrowia, odnosząc się krytycznie do propozycji zmian w rozporządzeniu w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, które skreślają taką możliwość.
To niedopuszczalne – przekonuje
RPD
W projekcie rozporządzenia
proponuje się między innymi, by dzieci leczone na dziennym oddziale
psychiatrycznym mogły realizować obowiązek szkolny w innych miejscach, na przykład w
szkole, do której uczęszczają lub w formie edukacji domowej. Zdaniem
Ministerstwa Zdrowia wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwi podmiotom
leczniczym, realizującym świadczenia gwarantowane z zakresu opieki
psychiatrycznej i leczenia uzależnień w ramach Centrum Zdrowia Psychicznego dla
Dzieci i Młodzieży – drugi poziom referencyjny, kontynuację realizacji świadczeń
oraz utrzymanie ich dostępności na dotychczasowym poziomie.
Zdaniem rzeczniczki praw dziecka to niedopuszczalne.
Zmiany nie służą małoletnim
– Zniesienie obowiązku nauki w czasie roku szkolnego w miejscu udzielania świadczeń stoi w sprzeczności z założeniem reformy systemu szeroko pojętego
wsparcia dla dzieci i młodzieży doświadczających zaburzeń psychicznych oraz z
założeniami nowego modelu opieki psychiatrycznej nad małoletnimi, w których deklarowano koncentrację na wewnątrzsektorowej oraz międzysektorowej współpracy –
twierdzi Monika Horna-Cieślak, podkreślając, że zmiana nie służy małoletniemu.
– Może zaburzać proces terapeutyczny z uwagi na logistykę związaną z koniecznością realizacji obowiązku szkolnego poza miejscem udzielania świadczeń, brak bliskiej współpracy między zespołem leczniczo-terapeutycznym a kadrą pedagogiczną, brak możliwości treningu małoletniego w powrocie do środowiska – wylicza RPD i dodaje, że proponowane rozwiązania powinny dążyć do tego, by dzieci i młodzież korzystające z takich świadczeń mogły w sposób jak najdogodniejszy spełniać obowiązek szkolny lub nauki.
– Modyfikacja przepisów powinna przede wszystkim służyć beneficjentowi zmiany, w tym przypadku małoletniemu pacjentowi. Dlatego proszę o uwzględnienie przedstawionych uwag w toku prac legislacyjnych nad rozporządzeniem – podsumowuje Monika Horna-Cieślak.
Pismo w całości poniżej.
Uwagi ma nie tylko RPD
Uwagi do projektu zmian w
rozporządzenia w podobnym tonie wnoszą również między innymi dr Aleksandra
Lewandowska, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży,
prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik, pełnomocnik ministra zdrowia do
spraw reformy psychiatrii dzieci i młodzieży, dr Tomasz Rowiński ze Szkoły
Głównej Handlowej w Warszawie.