RPP: Odmowa zarejestrowania pacjenta powinna być odnotowana na skierowaniu.

Udostępnij:
Rzecznik Praw Pacjent w dzisiejszym komunikacie przypomniała, że każdy świadczeniodawca w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej ma obowiązek skierowanemu pacjentowi wskazać termin udzielenia świadczenia zdrowotnego. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia powinien pomoc powinna być udzielona natychmiast.
W AOS świadczenia udzielane pacjentom według kolejności zgłoszenia. Pacjent powinien być umieszczony na liście oczekujących, a świadczeniodawca kieruje się przy tym aktualną wiedzą medyczną i rokowaniami co do dalszego przebiegu choroby. Tutaj lekarz powinien wskazać na skierowaniu pilność podjęcia leczenia, co kwalifikuje chorego do jednej z dwóch kategorii: „przypadek pilny”, kiedy pacjent wymaga jak najszybszego udzielenia pomocy, gdy istnieje możliwość szybkiego pogorszenia się zdrowia lub zmniejszenia szans do jego powrotu i „przypadek stabilny”, gdy stan zdrowia pacjenta nie jest przypadkiem nagłym, a leczenie nie wymaga natychmiastowej interwencji.

„Rzecznik przypomina także, że w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia (już po umieszczeniu pacjenta na liście oczekujących) pacjent powinien poinformować o tym świadczeniodawcę, który, jeżeli wynika to z kryteriów medycznych, koryguje odpowiednio termin udzielenia świadczenia i informuje niezwłocznie pacjenta o nowym terminie” – czytamy w komunikacie RPP.

W przypadku, kiedy pacjent jednak spotka się z odmową zarejestrowania, choć został skierowany, powinien: zwrócić się do tej placówki z pisemnym wnioskiem o zarejestrowanie skierowania, wpisanie na listę oczekujących oraz poinformowanie w formie pisemnej o wyznaczonym terminie udzielenia świadczenia zdrowotnego wraz z uzasadnieniem i skierować skargę do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ, z którym placówka zawarła umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Do wniosku powinien dołączyć kopię skierowania, kopię pisma z wnioskiem o zarejestrowanie skierowania, które pacjent skierował do świadczeniodawcy, kopię odpowiedzi udzielonej pacjentowi na to pismo. Może też skontaktować się z biurem RPP.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.