Sokołowski: Projekt wprowadzający sieć szpitali jest nie do zaakceptowania

Udostępnij:
- Zmiana ustawy godzi w interesy większości istotnych interesariuszy systemu ochrony zdrowia w Polsce, w tym pacjentów, środowiska medycznego i właścicieli podmiotów medycznych bez względu na formę własności - mówi Andrzej Sokołowski, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Prywatnych.
Andrzej Sokołowski, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Prywatnych:
- Projekt z 26 września 2016 roku o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest nie do zaakceptowania w proponowanej formie. Takie stanowisko przyjęło Ogólnopolskie Stowarzyszenia Szpitali Prywatnych przyjęte przez aklamację podczas Nadzwyczajnego Zgromadzenia Delegatów OSSP. Według zebranych delegatów zmiana ustawy godzi w interesy większości istotnych interesariuszy systemu ochrony zdrowia w Polsce, w tym pacjentów, środowiska medycznego i właścicieli podmiotów medycznych bez względu na formę własności.

Zdaniem zebranych przedstawicieli sektora prywatnego w ustawie nie sprecyzowano dostatecznie celów jakie przyświecały tej zmianie, co w konsekwencji prowadzi do szeregu wątpliwości dotyczących intencji ustawodawcy. Brak jasno określonego celu pozwoli projektodawcy w każdym przypadku ogłosić sukces, niezależnie od rzeczywistych skutków tych zmian. OSSP uważa, iż wprowadzanie fundamentalnych zmian systemowych musi zawierać jasno zdefiniowany i umiejscowiony w czasie cel. Pamiętając, że system ma za zadanie służenie pacjentom, to on powinien być w centrum uwagi. Pozostaje więc pytaniem retorycznym czy oderwanie zmian od kryteriów jakościowych, ograniczenie prawa pacjenta do wyboru miejsca leczenia, wydłużenie drogi i czasu niezbędnego do leczenia - rzeczywiście będzie służyć pacjentom.

Na marginesie projektowanej zmiany warto zauważyć, że projekt nowelizacji wpisuje się w szereg działań realizowanych przez stronę rządową na przestrzeni ostatnich lat (niezależnie od opcji politycznej), które mogą budzić wątpliwości co do zgodności z zasadami obowiązującymi w demokratycznym państwie prawa. OSSP podkreśla, iż wiele z tych zmian realizowano bez realnej konsultacji społecznej, co zawsze przyczyniało się do wyboru rozwiązań o niskim, najczęściej krótkoterminowym i politycznym potencjale.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Prywatnych zauważa, iż strona społeczna – zarówno przedstawiciele organizacji świadczeniodawców, jak i przedstawiciele zawodów medycznych – powinna w sposób konstruktywny uczestniczyć w tworzeniu nowelizacji ustawy o świadczeniach już od etapu przygotowywania założeń do ustawy. Tylko próba wypracowywania konsensusu pozwoli na szybkie i skuteczne wdrażania projektowanych zmian.

Delegaci zebrani w trakcie Zgromadzenia Nadzwyczajnego podkreślają, że założony termin realizacji zmian jest nierealny i nie może być zaakceptowany. Doświadczenia innych państw rozwiniętych wskazują, że zmiany systemowe przeprowadza się po odpowiednim przedyskutowaniu ich z opinią publiczną. OSSP pragnie podnieść doświadczenia innych państw europejskich, gdzie zwykle istotne zmiany systemowe poprzedzane są pilotażem. Proces zmian systemu w związku z tym powinien być rozłożony na co najmniej kilka lub kilkanaście lat, co pozwoliłoby przygotować się pacjentom jak i przedsiębiorcom do nowej rzeczywistości. Ponadto, niesatysfakcjonujące jest wyrywkowe wprowadzanie zmian – Ministerstwo twierdzi, że będzie gotowe do kolejnych etapów (wprowadzanie elementów jakości przy kwalifikowaniu szpitali do sieci za ok 4 lata). To budzi ogromne obawy, że kontynuacja nie nastąpi i w systemie zostaną szpitale niezależnie od jakości udzielanych świadczeń. Przedstawiciele OSSP uważają, iż reforma tego typu powinna być realizowana w odwrotnej kolejności – najpierw powinno się przyjąć kryteria jakości, następnie przyłożyć je do funkcjonujących w systemie szpitali oraz do możliwości finansowych płatnika i potrzeb społeczeństwa, a następnie dopiero wybrać realizatorów usług medycznych finansowanych ze środków publicznych. Zebrani delegaci uważają, że już na obecnym etapie reformy powinno się dyskutować o całym jej kształcie oraz o jej kalendarzu. Ponadto postulują przeprowadzenie pilotażu funkcjonowania sieci np. wśród szpitali klinicznych.

Proponowane rozwiązania nie zawierają również metod ewaluacji świadczeniodawców, którzy znajdą się w wykazie Sieci Szpitali - co oprócz ryzyka pogorszenia dostępności tworzy ryzyko pogorszenia jakości świadczeń udzielanych w ramach sieci szpitali. Na marginesie tej konkluzji OSSP podnosi, iż w związku z rozwojem technologicznym kryteria kwalifikacji świadczeniodawców powinny być aktualizowane co roku – tak, aby świadczeniodawcy, którzy znajdą się w sieci szpitali musieli podnosić jakość udzielanych świadczeń i nadążać za europejskimi i światowymi trendami w medycynie. Kryteria te powinny być dyskutowane ze stroną społeczną, aby uniknąć ich usztywnienia, co negatywnie wpływałoby na relację ceny do ilości wykonywanych świadczeń.

Ocena Skutków Regulacji przedstawiona wraz z Projektem nie wskazuje na to, jaka liczba świadczeniodawców zostanie wykluczona z sieci szpitali oraz jak wprowadzenie sieci wpłynie na dostęp pacjentów do skutecznej opieki zdrowotnej. Brak tych istotnych z punktu widzenia systemu opieki zdrowotnej informacji prowadzi do prostej konkluzji: dostępność, ilość i jakość świadczeń po wprowadzeniu konsultowanej ustawy są utajnione przed stroną społeczną oraz przed najważniejszymi interesariuszami systemu – pacjentami. OSSP uważa, iż skutki reformy negatywnie wpłyną na realizację najważniejszych oczekiwań pacjentów.

W związku z powyższym Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Prywatnych, postuluje następujące zmiany:
- niezwłoczne przedstawienie opinii publicznej szczegółowych zasad funkcjonowania sieci szpitali w ramach istniejącego systemu opieki zdrowotnej, relacji pomiędzy siecią szpitali, a pozostałymi podmiotami obecnymi w systemie, w szczególności poprzez wskazanie przyszłych relacji uwzględniających finansowanie oraz sposób zabezpieczenia dostępu pacjentów do świadczeń oczekiwanej, w rozumieniu OSSP, wysokiej jakości,
- przeprowadzenie pilotażu funkcjonowania regulacji lub podjęcie reformy o charakterze pozwalającym na jej bieżącą kontrolę,
- odroczenie opublikowania pierwszego wykazu podmiotów, które wejdą do PSZ do 30 kwietnia 2018 r.,
- wprowadzenie kryteriów jakościowych jako ważnych czynników dla kwalifikacji do sieci szpitali np.: akredytacja, niska liczba zdarzeń medycznych, krótki czas oczekiwania na udzielenie świadczenia, czy reinwestowanie dochodu z działalności leczniczej na inwestycje w ochronie zdrowia,
- wprowadzenie kryteriów jakościowych ewaluacji szpitali, które zostały zakwalifikowane do Sieci Szpitali, (np. utrzymywanie akredytacji, spełnianie norm ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna),
- kryterium wymogu dwuletniego trwania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jako niezbędny warunek kwalifikacji szpitali do sieci,
- przedstawienie rzetelnej oceny skutków wprowadzenia proponowanych regulacji, z punktu widzenia interesariuszy systemu, którzy nie wejdą do sieci oraz dla pozostałych interesariuszy systemu opieki zdrowotnej na których wpłynie regulacja (POZ, AOS, itp.).

W ocenie OSSP przedstawiony projekt nowelizacji obarczony jest krytycznymi wadami systemowymi, przez co wprowadzenie go w proponowanym kształcie będzie skutkowało negatywnymi, nieakceptowanymi z punktu widzenia społecznego skutkami - spadkiem dostępności pacjenta do świadczeń, jak i również erozją jakości świadczeń zdrowotnych.

Zgromadzenie spotkało się w siedzibie Pracodawców RP. OSSP jest członkiem organizacji Pracodawców RP.

Przeczytaj także: "Radziwiłł w felietonie dla "Menedżera" odpowiada na pytanie kto, znajdzie się w sieci" i "Sieć szpitali jak z obrazka? Nie. Wyszło jak zawsze".

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.