Spowolnienie na rynku OTC

Udostępnij:
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR w 2010 r. dynamika polskiego rynku leków sprzedawanych bez recepty, suplementów diety oraz dermokosmetyków spadnie do 3 proc., z 11 proc. w 2009 r. W najbliższych dwóch latach PMR spodziewa się dwucyfrowego wzrostu sprzedaży tych produktów, do wartości ponad 10,6 mld zł w 2012.
W 2009 r. polski rynek leków OTC, dermokosmetyków i suplementów diety był wart 8,5 mld zł, co stanowiło wzrost o 11 proc. rok do roku. Rynek rozwijał się więc dynamicznie, pomimo kryzysu ekonomicznego.

- Wysoka zachorowalność na grypę napędziła wysoki wzrost rynku, zwłaszcza w przypadku leków OTC. W sumie, jak wynika z danych Państwowego Zakładu Higieny w 2009 r., liczba zachorowań na grypę sięgnęła blisko 1,1 mln, najwięcej od 2003 r., kiedy zanotowano 1,2 mln zachorowań - mówi Monika Stefańczyk, główny analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.
Innymi motorami wzrostu rynku były wzrost cen oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów.

W 2010 r. wartość rynku produktów OTC wyniesie 8,7 mld zł. Tempo wzrostu spadnie do około 3 proc., z powodu wysokiej bazy z 2009 r., jak również niższej niż rok wcześniej liczby infekcji. W ciągu kolejnych dwóch lat rynek produktów OTC będzie rozwijał się, według prognoz PMR, w tempie dwucyfrowym i w 2012 r. przekroczy 10,6 mld zł. Motorem rozwoju rynku produktów OTC w kolejnych latach będą suplementy diety.

Chociaż dynamika wzrostu wartości rynku suplementów będzie niższa niż w poprzednich latach warto podkreślić, że wciąż będzie ona bardzo wysoka i wyższa niż na przykład dla leków OTC. PMR zakłada bowiem, że dojdzie do kontynuacji trendów, które występowały w poprzednich latach i pozytywnie wpływały na sprzedaż: starzenia się społeczeństwa, wzrostu zainteresowania samoleczeniem, zdrowym stylem życia i zdrowym wyglądem zewnętrznym, produktami pochodzenia naturalnego i ziołowego.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.