Forum Ekonomiczne w Karpaczu

Sukcesem e-zdrowia w Polsce jest stworzenie spójnej struktury

Udostępnij:
W ostatnich trzech, czterech latach Polska stała się liderem rozwoju cyfryzacji w ochronie zdrowia. Wykonano sporo pracy – powstały e-recepta, e-skierowanie, e-zwolnienie oraz Internetowe Konto Pacjenta. Teraz czas między innymi na ustawę o jakości i system wspomagania decyzji lekarza – podkreślali eksperci w trakcie sesji „Kamienie milowe e-zdrowia w Polsce” podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Minister zdrowia Adam Niedzielski wskazał, że „mamy do czynienia z pewnego rodzaju wybuchem technologicznym”. – Stagnacja cyfrowa w polskim systemie opieki zdrowotnej trwała zbyt długo, a fundamentalne zmiany zaczęły się trzy, cztery lata temu – mówił, dodając, że „trzeba pamiętać o problemach, których nie da się obejść”.

– To niska liczba personelu, wymagania finansowe, starzejące się społeczeństwo i związana z tym wielochorobowość. To pokazuje, jak trudno pogodzić oczekiwania pacjentów z tym, co możemy zaoferować w systemie. Odpowiedzią na te oczekiwania dotyczące możliwości jest technologia, rozumiana nie tylko jako najnowsze terapie, ale i organizacja systemu – podkreślił.

E-recepta – to początek informatyzacji
Minister przyznał, że „początkiem przemian technologicznych były prace dotyczące bazy związanej z usługami e-zdrowia, takimi jak e-zwolnienie, e-recepta, e-skierowanie, a teraz e-dokumentacja”.

– Kolejny krok to narzędzia teleopieki, jak na przykład monitorowanie stanu pacjenta za pomocą pulsyksometrów czy szeroki przekrój pilotaży. Lokomotywą napędzającą innowacje stała się ABM – zaznaczył.

Do kwestii tych odniósł się były minister zdrowia Łukasz Szumowski, który podkreślił, że dzięki informatyzacji w ochronie zdrowia przechodzimy z etapu zbierania danych do interwencji.

Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia, stwierdził natomiast, że bardzo dobrym rozwiązaniem jest ogólnopolska infolinia obejmująca wszystkie problemy zdrowotne, działająca przy Narodowym Funduszu Zdrowia.

– Kiedy wybuchła pandemia, z dnia na dzień liczba połączeń na ogólnopolskiej infolinii wzrosła trzydziestokrotnie i stała się ona centrum informacji – zauważył.

– Teraz Centrum e-Zdrowia planuje zaangażować organizacje pacjentów w testowanie usług, które są do nich kierowane, żeby same wskazały, czego oczekują – dodał.


Drugi od lewej – Michał Kępowicz.

Polska w czołówce państw stawiających na technologie IT
Michał Kępowicz, dyrektor ds. relacji strategicznych Philips, podkreślił, że Polska pod względem technologicznym w ochronie zdrowia zrobiła ogromny krok naprzód. Jak wynika z XIX edycji raportu przygotowanego przez Komisję Europejską, znajdujemy się na 27. miejscu na liście 35 państw ocenianych pod kątem cyfrowych rozwiązań tworzonych na poziomie rządowym.

– To stosunkowo dobra pozycja jak na wcześniejsze nasze, krajowe zapóźnienia informatyzacyjne. Na początku listy są kraje raczej niewielkie, które mają łatwiej, jeśli chodzi o procesy cyfryzacji, jak Malta, Estonia, Luksemburg. Natomiast za Polską jest bardzo bogata Szwajcaria – mówił.

– Podobne wnioski płyną z raportu Philipsa „Future Health Index 2021”. Wynika z niego, że polscy liderzy opieki medycznej bardzo intensywnie chcą się angażować w innowacje cyfrowe. Gotowość dołączenia do grona nowoczesnych świadczeniodawców w pełni scyfryzowanych zgłasza ok. 26 proc. liderów – zaznaczył. Podkreślił również, że „innowacje mogą pomóc w rozwiązaniu problemów dotyczących między innymi deficytu kadr medycznych, a sami lekarze oczekują na rozwiązania, które pomagają im w pracy, jak urządzenia do rozpoznawania mowy lub systemy wyręczające ich z niektórych zdań administracyjnych”.


Drugi od prawej – Michał Kępowicz.

Te zmiany są przed nami
Eksperci wskazali również, nad jakimi kierunkami zmian trwają prace. Jak wyjaśniał minister Niedzielski, resort będzie się przygotowywał do wprowadzenia powszechnej e-rejestracji, dzięki której będzie można umówić się do specjalisty czy odwołać wizytę. Prof. Szumowski dodał, że „konieczne jest budowanie rzetelnych rejestrów MZ, które pozwolą na monitorowanie efektu i jakości”.

– Aby jednak były one skuteczne, trzeba podjąć decyzję zobowiązującą wszystkie podmioty do wypełniania rejestrów – zauważył.

Z kolei Michał Kępowicz z Philipsa zwrócił uwagę na zapewnienie rzeczywistej operacyjności i przepływu danych między placówkami medycznymi – bo tak się dzieje na świecie, czego przykładem są szpitale w hiszpańskiej Andaluzji – oraz pozyskiwanie danych z urządzeń medycznych monitorujących stan zdrowia pacjentów. Ostatnia kwestia, ale nie najmniej istotna, to wykorzystanie cyfryzacji do triażowania pacjentów, czyli wspieranego specjalistycznymi kwestionariuszami predefiniowania przepływu pacjentów w systemie – podsumował.

Tekst opublikowano w „Menedżerze Zdrowia” 7–8/2022. Czasopismo można zamówić na stronie: www.termedia.pl/mz/prenumerata.

Przeczytaj także: „Jaki powinien być szpital przyszłości”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.