TK zanegował AdA 2.0 – czeka nas agresywne przejmowanie aptek
Tagi: | Apteka dla aptekarza 2.0, AdA, zmiana w prawie farmaceutycznym, Naczelna Rada Aptekarska, Marek Tomków |
Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej odniósł się do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za niezgodne z konstytucją przepisy tzw. Apteki dla aptekarza 2.0. – Czeka nas agresywne przejmowanie rynku aptecznego przez sieci – powiedział Marek Tomków.
Trybunał Konstytucyjny uznał 18 września, że przepisy nowelizujące Prawo farmaceutyczne, w mediach określane jako „Apteka dla aptekarza 2.0”, są niezgodne z konstutycją. Prezydent Andrzej Duda skierował nowelizację do TK w trybie kontroli następczej w październiku ubiegłego roku.
Orzeczenie TK jest bardzo
niebezpieczne dla rynku aptecznego
– Odnosząc się do obecnego stanu powodziowego można powiedzieć, że jedna z tam została przerwana i czeka nas bardzo agresywne przejmowanie rynku aptecznego przez sieci aptek. Bariera chroniąca polski rynek strategiczny, jakim jest rynek lekowy, właśnie została uchylona – stwierdził prezes NRA Marek Tomków.
Jego zdaniem wniosek do TK był przedstawiony jednostronnie, a część informacji pokrywała się z narracją podmiotów reprezentujących sieci aptek. Dodał, że prezydent składając wniosek do TK, nie podważał konieczności wprowadzenia tego przepisu, wskazując, że należy chronić małe podmioty przed dużymi koncernami.
Wyrok TK nie
jest jeszcze opublikowany
Prezes NRA podkreślił, że trybunał uznał niekonstytucyjność
przepisów ze względów proceduralnych, a nie merytorycznych.
– Wyrok TK nie
jest jeszcze opublikowany, i pytanie, czy będzie. Stawia to pod znakiem
zapytania jego moc prawną – dodał.
Trybunał Konstytucyjny, rozstrzygając o zasadności wniosku prezydenta, brał pod
uwagę wyłącznie naruszenie określonego przez konstytucję trybu ustawodawczego.
Sędzia TK Bartłomiej Sochański zaznaczył, że TK skoncentrował się przy
rozpatrywaniu sprawy nad samym prawem do wnoszenia poprawek do projektu ustawy.
– Trybunał w niniejszej sprawie nie oceniał merytorycznie konstytucyjności zmian
przewidzianych w Prawie farmaceutycznym – wyjaśnił.
– Za niezgodne z konstytucją uznano przepisy nowelizujące Prawo farmaceutyczne. Oznacza to, że przepisy zmieniane zakwestionowanymi przepisami – wraz z wejściem w życie niniejszego wyroku – zachowują swoje brzmienie sprzed wejścia w życie ustawy nowelizującej – podsumował Sochański.
„Apteka dla aptekarza 2.0”, czyli zmiana w Prawie
farmaceutycznym
Tzw. Apteka dla aptekarza 2.0, czyli zmiana w Prawie farmaceutycznym, została wprowadzona podczas prac nad zmianą ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw podczas pierwszego czytania projektu.
„Apteka dla aptekarza 2.0” dotyczy regulacji ograniczających możliwość przejmowania kontroli nad aptekami. Doprecyzowano, że niedozwolone jest przejęcie kontroli w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów nad podmiotem prowadzącym aptekę ogólnodostępną. Kolejnym rozwiązaniem było zwiększenie kar za niezgodne z prawem przejęcie apteki, za co zgodnie z AdA 2.0 grozi od 50 tys. zł do 5 mln zł.
Pierwotna zasada „Apteki dla aptekarza” wprowadzona do Prawa farmaceutycznego w 2017 r. oznacza, że nową aptekę może prowadzić tylko farmaceuta, a jeden podmiot może mieć do czterech aptek w całym kraju. Przepis ten dotyczy nowych zezwoleń na prowadzenie apteki.
W Senacie
trwają zaś prace nad projektem zmiany konstytucji w sprawie TK
Jeszcze 6 marca Sejm przyjął uchwałę w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego lat 2015–2023 i stwierdził, że „uwzględnienie w działalności organu władzy publicznej rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego wydanych z naruszeniem prawa może zostać uznane za naruszenie zasady legalizmu przez te organy”.
W końcu lipca Sejm przyjął
natomiast dwie ustawy mające na celu zreformować Trybunał Konstytucyjny,
następnie poprawki do tych ustaw wprowadził Senat, zaś w zeszłym tygodniu
rozpatrzył je Sejm. Ustawy trafiły do prezydenta Andrzeja Dudy. W Senacie
trwają zaś prace nad projektem zmiany konstytucji w sprawie TK. Od czasu
podjęcia uchwały przez Sejm wyroki Trybunału nie są publikowane w Dzienniku Ustaw.